Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 16:11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vettig (el)bil
InläggPostat: fre 13-05-24 10:52 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Bilar är oftast allt för överdimensionerade i förhållande på hur de används när folk sitter ensamma i de för att åka tor till jobbet osv är det ett enormt slöseri med energi, resurser och utrymme på väger och parkeringsplatser. På tal om markanvändning för biobränslen...

Tvåhjulingar (el)cyklar, moped, lätta MC är mycket effektivare och klarar samma sträcka med en bråkdel av energiförbrukning, kostnader och utrymme men skydd mot väder och olyckor är dåligt.

En liten strömlinjad trehjuling förbruker mindre energi än en moppe, kan med rullbälten, krockuddar vara säker som en bil, funka på vinterväg och skyddar mod regn och rusk.

Bild

80-90 talets Dansk/tyska City-elen med 3 st 100Ah 12V blytunga batterier klarar redan 50-70km på en laddning och förbrukade 0,3-0,4 kWh/mil. Med ett paket li-ion batterier av motsvarande storlek skulle den lätt kunna klara 20 mil eller tom mera.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vettig (el)bil
InläggPostat: fre 13-05-24 11:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Jag är inte så säker på att jag tror på trehjulingar, känns lite för instabilt, vekt på något sätt. Men vi har förstås:

http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... ault-twizy

Citat:
Renault Twizy med basutrustning kostar 69.000 kronor, eller 75.000 för en lite tjusigare variant där bland annat dörrar ingår. Vad som inte ingår är batteriet i Twizy, vilket du hyr till en kostnad på mellan 500 till 1.000 kronor per månad beroende på hur mycket du kör. Ett lysande koncept där du som köpare inte behöver bekymra dig om batteriet och dess livslängd eller restvärde.


Citat:
Servicen är enkel, kostar mellan 500 till 1.000 kronor och behöver göras en gång per år. Skatten landar på 180 kronor och förmånsvärdet på runt tusenlappen.


Om några år kommer med stor sannolikhet varianter med AC + fullvärdiga dörrar som är mer lämpliga för vårat klimat. Billig lösning som dessutom verkar vara riktig rolig att köra:

Citat:
Så vad väntar du på? Det går inte att ha roligare på fyra hjul i trafiken än med en Twizy.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vettig (el)bil
InläggPostat: fre 13-05-24 12:57 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
En stängd Twizzyn är ett betydligt smartare koncept än många större elbilar.

Låg tyngdpunkt nära bakaxeln med batterierna mellan bakhjulen gör att trehjuling blir stabil. Trehjul isf fyra minskar vikt, rullmotstånd, komplexitet och tillverkningskostnader.

En annan fördel med två av tre drivande hjul är att framkomligheten blir bättre än tvåhjulsdrift på en fyrhjuling, på ojämna underlag tom bättre än fyrhjulingar med fyrhjulsdrift utan spärrdifferential eller annat antispinsystem.

Man kan även tänka sig trehjulingar som lutar i svängerna som en tvåhjuling, då blir kurviga vägar mycket roligare och bekvämare att köra än vanliga 3 och 4-hjulingar. Lite som Piaggio MP3 t ex

Bild

Samma ide går även med fyrhjulingar men det ger inte några extra fördelar.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vettig (el)bil
InläggPostat: fre 13-05-24 21:13 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
En till!

http://www.autoblog.com/2013/03/04/toyo ... y-w-video/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vettig (el)bil
InläggPostat: lör 13-05-25 00:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Precis vad jag föreställde mig!

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vettig (el)bil
InläggPostat: lör 13-05-25 06:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Det är möjligt att det går att göra fina trehjulingar, däremot är jag inte så säker på att modellen som lutar i kurvorna är billigare än Twizyn, snarare tvärtom. Och eventuella rullmotståndsförluster med ett extra hjul bör väl inte vara så stora, dessutom så går det förstås att göra fordonet betydligt mer praktiskt.

Men visst , I-Road (toyotan) är 85 cm bred, Twizyn är 119 cm bred så man sparar lite utrymme med den typen av fordon.

Men vad viktigare är, har nog sagt detta förut här iofs, men jag tror inte att det är så många som verkligen är intresserade av ex Toyotan ovan. Om man har tänkt köra ensam till jobbet och vill kunna luta i kurvorna kan man kanske lika gärna köpa en vanlig Scooter. Visserligen har vi då begränsat oss lite mer klimatmässigt, men frågan är väl om någon i ex vårat klimat vill köra omkring i en lutande trehjuling i 1 dm snö. För mig blir det lite av en felande länk, en modell som väldigt få är intresserade av.

Jag tror då mer på scooter (el givetvis :-)) - twizzy - zoe - ... kedjan, möjligtvis kan man klämma in en Twizzy med rutor + AC mellan där.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vettig (el)bil
InläggPostat: lör 13-05-25 09:55 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Man kanske hämtar tillbaka min Ellert som jag sålde men aldrig fick betalt för, om han nu inte har sålt den vidare förstås. Mycket trevligt åkdon med lågt luftmotstånd som rullade lätt på sina specialdäck.
Man satt ombonat och säkrare än på moped och motorcykel med störtbåge och rullbälte.
http://www.evalbum.com/2489
https://www.google.se/search?client=saf ... xCqp3XM%3A


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vettig (el)bil
InläggPostat: lör 13-05-25 13:57 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Va hade du en sån? En kompis till mig köpte en i Göteborg som jag tog med mig på släp för ett par veckor sen, hoppas det inte är samma!

Bilaga:
2013-05-12 17.49.37-1.jpeg
2013-05-12 17.49.37-1.jpeg [ 83.95 KiB | Visad 15702 gånger ]


Bilagor:
2013-05-13 13.00.43.jpeg
2013-05-13 13.00.43.jpeg [ 82.23 KiB | Visad 15702 gånger ]

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vettig (el)bil
InläggPostat: sön 13-05-26 18:44 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Laban skrev:
Det är möjligt att det går att göra fina trehjulingar, däremot är jag inte så säker på att modellen som lutar i kurvorna är billigare än Twizyn, snarare tvärtom. Och eventuella rullmotståndsförluster med ett extra hjul bör väl inte vara så stora, dessutom så går det förstås att göra fordonet betydligt mer praktiskt.

Men visst , I-Road (toyotan) är 85 cm bred, Twizyn är 119 cm bred så man sparar lite utrymme med den typen av fordon.

Men vad viktigare är, har nog sagt detta förut här iofs, men jag tror inte att det är så många som verkligen är intresserade av ex Toyotan ovan. Om man har tänkt köra ensam till jobbet och vill kunna luta i kurvorna kan man kanske lika gärna köpa en vanlig Scooter. Visserligen har vi då begränsat oss lite mer klimatmässigt, men frågan är väl om någon i ex vårat klimat vill köra omkring i en lutande trehjuling i 1 dm snö. För mig blir det lite av en felande länk, en modell som väldigt få är intresserade av.

Jag tror då mer på scooter (el givetvis :-)) - twizzy - zoe - ... kedjan, möjligtvis kan man klämma in en Twizzy med rutor + AC mellan där.


Det kanske blir tvåhjulingar med balansinne som blir vanligare .
http://m.youtube.com/watch?v=VkvvsRBSro ... re=related


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vettig (el)bil
InläggPostat: mån 13-05-27 07:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
PRIUS skrev:
Det kanske blir tvåhjulingar med balansinne som blir vanligare .
http://m.youtube.com/watch?v=VkvvsRBSro ... re=related


Som tekniknörd så kan jag inte låta bli att gilla den. Men fortfarande är jag lite tveksam om folk i allmänhet kommer att betala för den tekniken. Visst, men skyddas från regn men å andra sidan finns denna typ av scooter (3 hjulig :-)):

http://www.youtube.com/watch?v=FL8fGotzq5c

Vet inte om jag skulle köra 1-2 mil i stadstrafik när det snöar (4.40 in) men annars borde den fungera rätt väl.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vettig (el)bil
InläggPostat: mån 13-05-27 09:10 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag gillar C1:n jättemycket! http://litmotors.com/c1/

Visst är den en mycket dyrare än en Twizzy men med dörrar och batterileaskostnader kanske skillnaden inte är så stor längre. Om produktionen kommer igång Q1 2014 som de påstår tror jag att en hel del köpare skulle falla för dess högre prestanda, komfort och körupplevelse.
Max hastighet 160km/t (!), 0-100 i 6s. Twizzy max 80 km/t.
Batteriet har 33% större kapacitet än Twizzyn.
C1:an uppger 200mile range men det tror jag man får ta med en stor nypa sallt men längre än Twizzyn lär den komma på en laddning, Twizzy räckvid sägs vara 100km, om man kör snabbt med den 50 km.
Med dess större batterikapacitet, 100kg lägre vikt, lägre rull- och luftmotstånd kanske man kan förmoda dubbelt så lång körstrecka vid samma hastighet?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vettig (el)bil
InläggPostat: mån 13-05-27 12:15 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Nu när elbilstillverksrna tycks ha kommit på att luftmotståndet har betydelse även i lägre hastigheter förstår man att körsträckan på en laddning kan skilja sig åt beroende på fordonets luftmotstånd .
http://m.youtube.com/#/watch?v=PMUNOLwW ... MUNOLwW0io
Det skulle någ vara svårt för en vanlig cyklist att komma upp i dessa hastigheter utan att sitta i ett strömlinjeformat skal. Jag kommer i alla fall inte ihåg att jag cyklat 132 km/h någon gång.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vettig (el)bil
InläggPostat: mån 13-05-27 13:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Wow! Strömlinjade cyklar, solcellsrace och Shell eco marathon är väldigt bra för illustrera vad som går att vinna genom att optimera luft och rullmotstånd.

Det är aldrig 4-hjulingar som är bäst, Shell eco marathon har en klass för fyrhjulngar som ser lite mera ut som normala bilar, men de förbrukar mycket mera energi.

Ett annat exempel är Peraves monoracer http://www.webroad.ch/monotracer/index.php
Bild

cW: 0,17-0,19 med 1,2l bensinmotor 0,38 l bensin vid 120 km/h, 0-100 km/t 5,7 s tophastighet över 250 km/h tillverkas inte längre men några kvar för 60.000€ + moms...

illverkas nu bara med eldrift med 204 hkr 150 kW elmotor, den får max köras 240 km/h (i 20min = 80 km pga däcken), 0-100 km/h < 4 s
snittförbrukning 7kWh per 100 km

Räckvidd:
vid konstant 100 km / t över 3 timmar = 300 km med 30 km reserv vid 80 km/t

vid 80 km / t ca 4kW (5 h Räckvidd = 400km),
vid 120 km / t ca 8 kW (2,5 h Räckvidd = 300 km)
vid 200 km / t ca 30 kW (40 min avstånd = 140km)
vid 240 km / t ca 60kW ( 20 min Intervall = 80km)

Batteri: Litium polymer 20kWh 420V 55 Ah, vikt ca 125 kg. Tjänstevikt är ca 550 kg i standardutförande. Maximal totalvikt inklusive last är ca 770 kg.
Laddtid 220V/16A vid 20% kapacitet kvar 5-6 timmar vid 240V/80A ca 1h
Bluild to order från 82.350€ plus moms.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vettig (el)bil
InläggPostat: mån 13-05-27 16:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Jag gillar C1:n jättemycket! http://litmotors.com/c1/

Visst är den en mycket dyrare än en Twizzy men med dörrar och batterileaskostnader kanske skillnaden inte är så stor längre. Om produktionen kommer igång Q1 2014 som de påstår tror jag att en hel del köpare skulle falla för dess högre prestanda, komfort och körupplevelse.


Den beräknas kosta 24 000 $ vilket generellt sett borde motsvara 240 000 i Sverige. Då får man betydligt mer för pengarna med ex en Zoe och en Twizy kostar 69 000 i Sverige, + batterihyra då. Men du kan hyra mycket batteri för 150 000+ :- Sen måste man förstås också räkna med värdeminskningen på batteriet när man jämför mellan att hyra batteriet och att köpa det.

Men är komforten verkligen så mycket bättre, eller körupplevelsen ? Sen är den väl ensitsig också. Jag tror att jag personligen skulle föredra Twizyn på alla sätt och vis. Men jag skulle gärna testa båda och verifiera detta :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vettig (el)bil
InläggPostat: mån 13-05-27 17:30 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Men är komforten verkligen så mycket bättre, eller körupplevelsen ? Sen är den väl ensitsig också. Jag tror att jag personligen skulle föredra Twizyn på alla sätt och vis. Men jag skulle gärna testa båda och verifiera detta :-)


Jämför du nu med Twizy Urban 45, en fyrhjulig 45km/t "EU-moped" med 4kW motor och utan dörrar?
http://en.wikipedia.org/wiki/Twizy med C-1:an http://en.wikipedia.org/wiki/Lit_Motors

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011