Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 20-09-19 10:50

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Nissan Leaf släpps 2010
InläggPostat: sön 09-08-02 09:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.autobloggreen.com/2009/08/01 ... and-u-s-b/

Inte den snyggaste bilen man har sett men helt ok. Intressant interiör som är i princip samma som det som kommer att sitta i den färdiga produktionsbilen. Mittkonsollen samt "växelspaken" och hastighetsmätardelen är kommer att se ut som på bilderna men resten blir potentiellt lite annorlunda, andra material osv. Helt klart mer intressant invändigt än utvändigt.

Full laddning , 200V på mindre än 8 timmar.

Snabbladdning upp tilll 80% på under 30 minuter. Snabbladdaren är dock inte billig, 45 000$.

Man räknar med att vikten bör bli ungefär detsamma som motsvarande förbränningsmotorbil trots ett batteri på 200 kg, detta eftersom man slipper en tyngre förbränningsmotor samt transmission.

Man räknar med en månadskostnad (Japan) på omräknat till dollar 13$ om man kör 100 mil. Motsvarande för en förbränningsmotorbil som drar 0.5l/mil är 63$. Enligt Nissan så ska bilen kosta samma som en motsvarande bil med förbränningsmotor exkluderat batteriet som potentiellt kommer att leasas vilket i så fall skulle innebära att leasingen får kosta ca 500 kr/månad för att det ska gå jämnt upp. Detta då med dagens bensinpriser och elpriser i Japan.

Den ska alltså släppas 2010 men kommer antagligen i begränsad upplaga och endast leasing initiellt. 2012 verkar man gissa på att den ska finnas för gemene man.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-08-02 18:41 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Ser ut som blandning mellan Renault Megane och Toyta Prius.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-08-02 20:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
10 000 $ beräknas batteriet på 4 kWh kosta. Det skulle i så fall bli runt 416$/kWh. Frågan är väl då var den estimeringen kommer ifrån men det låter rätt ok i detta skede.

Utseendet verkar det råda delade meningar om på ex autobloggreen men den ser i alla fall ut som en rejäl bil. Betydligt rejälare än ex Mitsubishi's iMiev.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-11-15 09:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://green.autoblog.com/2009/09/19/ni ... 150-month/

Nissan vill alltså leasa batteriet för 150$/månad. Bilen utan batteriet ska kosta 25 0000 -> 30 000 $. Hur det kan jämföras med motsvarande bil med förbränningsmotor låter jag vara osagt, Nissan själva menar på att bilen utan batteriet ska vara i samma prisklass eller bara något dyrare än motsvarande bil med förbränningsmotor. Men målet är i alla fall:

Citat:
Perry says Nissan is aiming to make the monthly cost of ownership of a LEAF to be less than a comparable gas car.

"The monthly cost of the battery, plus the electric charge, will be less than the cost of gasoline," said Carols Ghosn, CEO of Nissan-Renault.


För att det ska gå att räkna hem måste nog service kostnaderna, miljörelaterade subventioner osv vara inräknade. Samt att man förbrukar åtminstone 100l bensin/månad alt omräknat då till samma kostnad för diesel alt etanol. Men det är det nog många som gör och kan man i detta tidiga skede bara gå jämnt upp med dessa parametrar så har man gjort det bra.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-12-20 07:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.youtube.com/watch?v=h66c4g27 ... re=related

Man räknar med 1/3 av servicekostnaderna för en motsvarande bil med förbränningsmotor. Man nämner också att det kommer 3 modeller till och man kan nog gissa sig till att det blir samma typ bilar som Renault redan har visat upp men med andra skal. 1+3 blir 4 och det råkas vara samma antal modeller som Renault redan har visat upp och som ska börja tillverkas till 2012. Leaf är väl motsvarigheten till Renault Fluence får man anta, båda har ex en räckvidd på 16 mil.

För att få ekonomi i detta så måste man förstås få igång en massproduktion:

http://news.cnet.com/8301-11128_3-10397707-54.html

Citat:
"We think this technology is a technology we control, but we need scale. And that is why today we are building an overall capacity between Renault and Nissan of 500,000 cars and batteries a year that we are installing between the United States, Europe, and Japan," Ghosn told reporters.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-12-20 13:42 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Nissan Leaf har en batterivikt på 200 kg för ett batteri på 24 kWt och Priusen får ett batteri på 5,2 kWt som väger 140 kg inklusive vikten för laddare osv, totalvikten på bilen är densammma som på nuvarande bil enligt den här sidan.
http://www2.toyota.co.jp/en/news/09/12/1214.html
Prishöjningen på plug-in Priusen ska tydligen bli lägre än den konverteringskostnad på 10 000 dollar som fler företag erbjuder.Det nuvarande batteriet kostar 2500 dollar och det nya kostar det dubbla enligt en uppgift.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10-01-26 08:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.leftlanenews.com/nissan-read ... ology.html

Att man ska gå från 100 miles till 400 och ändå få ner kostnaden inom 3-4 år låter lite väl optimistiskt, men å andra sidan var det väl den biten bara rykten.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 10-01-30 07:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://green.autoblog.com/2010/01/29/do ... ssans-req/

Man har på egen hand begärt en reducering av lånet med 200 miljoner dollar eftersom projektet kommer att kosta mindre än man estimerade initiellt. Verkar lovande tycker jag, många hade nog räknat med att företagen skulle roffa åt sig så mycket av de billiga lånen man kan.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-09-21 15:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Nu är det svenska priset släppt:

http://green.autoblog.com/2011/09/13/ni ... ater-this/

329,990 :- efter subvention. 369 000 utan. Som jämförelse kostar en Prius Business 288 000 kr. Jag tycker att det är lite för mycket för den bilen. Fast det kanske blir hyfsat förmånligt som tjänstebil. Nu är detta iofs i ett tidigt skede, återstår att se hur det ser ut vid 2015, var väl tills dess jag har sagt att jag ska ha en el/plugin bil :-)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11-09-22 07:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6005
Ort: Hindås
Priset brukar sällan gå ner om man släpper det så tidigt...
Ja inte blir det billigt, och enligt rubriken skulle bilen vara här redan för ett år sedan...
En servicekostnad på en 3:e-del låter också optimistiskt och är troligen subvention isåfall.
Alla vet ju att man inte gör just mkt mer än byter motorolja o filter vid en autoriserad service idag. Ngt som tar ca 10 minuter.
Resten hoppas oftast över, och det är där (och på ett skrattretande oljepris på över 150 kr/liter) man plockar in vinsten när man säljer service för 4-5000:-....
Ska elbilstillverkarna få ngn ekonomi i sin affär måste de ta in kulorna någonstans. Var blir det då istället?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11-09-22 11:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
En stor del av kostnaden på en service är väl personalen. Men visst tas det in pengar via service, inte frågan om det. Kanske reflekteras i en lite dyrare bil då ?

Men varför skulle inte priset gå ner ? Lär bli ökad konkurrens, billigare batterier inom de närmsta åren. Sen är väl frågan om det kommer visa sig mer i leasingen av batteriet men det är endast det totala priset som är intressant. Återstår också att se hur det blir med andrahandsvärde osv med tanke på att batteriet leasas.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11-09-22 12:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6005
Ort: Hindås
Laban skrev:
En stor del av kostnaden på en service är väl personalen. Men visst tas det in pengar via service, inte frågan om det. Kanske reflekteras i en lite dyrare bil då ?

Men varför skulle inte priset gå ner ? Lär bli ökad konkurrens, billigare batterier inom de närmsta åren. Sen är väl frågan om det kommer visa sig mer i leasingen av batteriet men det är endast det totala priset som är intressant. Återstår också att se hur det blir med andrahandsvärde osv med tanke på att batteriet leasas.


Vad jag menade var att den faktiska kostanden i snitt för service är rejält mkt lägre än vad man tar ut.
Alltså finns det ingen anledning att förvänta sig lägre priser. Folk är tyvärr beredda att betala ändå.
Sedan tror jag att det iofs kommer att dyka upp nya problem med dessa bilar som troligtvis tar mer än ett oljebyte att fixa, dessutom med mer kvalificerad personal.
Kolla vad man plockar ut i en dator eller mobiltelefon-verkstad...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11-09-22 13:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Sedan tror jag att det iofs kommer att dyka upp nya problem med dessa bilar som troligtvis tar mer än ett oljebyte att fixa, dessutom med mer kvalificerad personal.
Kolla vad man plockar ut i en dator eller mobiltelefon-verkstad...


Vilka problem är det, som då inte kan inträffa i dagens bilar också ? Som kan uppstå i den takt man gör oljebyten som för ex Volvo T4F motorn är 1500 mil.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11-09-22 15:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6005
Ort: Hindås
Laban skrev:
karlmb skrev:
Sedan tror jag att det iofs kommer att dyka upp nya problem med dessa bilar som troligtvis tar mer än ett oljebyte att fixa, dessutom med mer kvalificerad personal.
Kolla vad man plockar ut i en dator eller mobiltelefon-verkstad...


Vilka problem är det, som då inte kan inträffa i dagens bilar också ? Som kan uppstå i den takt man gör oljebyten som för ex Volvo T4F motorn är 1500 mil.


Det är problem med batterierna, styrelektroniken i dem, kyl/värmesystemen för dem och elektroniken för elmotorn, samt själva styrelektronikne, mjukvaruproblem och själva elmotordelarna. Sedan har vi laddare, eldrivna klimatsystem etc....

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-09-23 06:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Visst kan det bli problem men jag vet inte om de du nämner kommer att uppstå så ofta som oljebyten på en normal bil. I så fall blir det en dålig affär för biltillverkaren eftersom dessa inte är slitdelar och måste täckas in av garantin. Och ser man på ex Prius så verkar den trots att den innehåller alla dessa element förutom laddaren ha väldigt få problem.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011