Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Mitsubishi plug-in hybrid
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=23&t=6998
Sida 1 av 1

Författare:  Laban [ ons 13-10-02 16:33 ]
Inläggsrubrik:  Mitsubishi plug-in hybrid

Var förbi Mitsubishi här i Luleå idag, jag och några kompisar är intresserade, rätt förmånligt att leasa den nämligen. Provkörning kommer i November, beställer man idag är det leverans Februari/Mars nästa år. Intressant bil, stor, rymlig, 4WD och de 5 mil den ska klara på el räcker perfekt för att täcka in min dagliga pendling.

Författare:  PRIUS [ ons 13-10-02 18:21 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ett sekel med elbilar, en titt i backspegeln

Mitsubishi är inte jätterymlig med ett bagageutrymme på 465 liter om man jämför med tex Priusens 445 liter.
Men den får förses med dragkrok vilket kan vara bra.

Författare:  Laban [ tor 13-10-03 06:47 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mitsubishi plug-in hybrid

Prius har rätt stort bagageutrymme men utrymmet volymmässigt är kanske inte hela sanningen.

Sen vet jag inte var du får 463 liter ifrån, vad jag har läst så stämmer inte detta nödvändigtvis. Och jag hittar inte några officiella siffror. Är det däremot liknande utrymme som i bensin/diesel versionen så kan jag säga att det är alldeles tillräckligt :-) Gör man däremot en Ford Energi och höjer upp nivån i bagaget med några dm så är jag mer tveksam. Men ser man på designöversikten så sitter inte batteriet i bagageutrymmet så det borde inte påverka på samma sätt som i Forden.

Och jämför man Outlandern mot Prius Plugin helhetsmässigt så blir det en väldigt ojämn match.

SUV/Kombi
Enorma innerutrymmen, 1.90 förare + 1.90 passagerare är inte några problem, betydligt bättre än i ex en Volvo V70.
4WD
Dragkrok är tillåten, drar 1600 kg.

Och vad det verkar alldeles nog stort bagageutrymme:

Bild

Enligt min mening en väldigt bra bil för en svensk familj. Vi bor 2+ mil utanför Luleå, pendlar dagligen med hela familjen i bilen, 2 vuxna, 2 barn, den skulle passa oss perfekt. Ibland kör vi längre sträckor, Kåbdalis (skidåkning), ca 15 mil enkel resa. Ikea , ca 12 mil enkel resa, släkt och vänner norröver är en resa på ca 5 mil. Resterande utflykter är görs med flyg. Och Ikea, Kåbdalis resorna är inte speciellt regelbundna, släkt o vänner är hyfsat vanliga men i många fall kan vi då ladda på plats så det borde bli väldigt lite bensinförbrukning totalt sett.

Kanske ska visa en bild på hela bilen för de som inte ids googla själv, i den färg som jag/vi är mest intresserade av:

Bild

Försäljaren sa också att nästa på tur är ASX, hon nämnde faktiskt att den var den som egentligen var först på tur att bli en pluginhybrid men man ändrade sig och tog Outlandern istället. Hon visste tyvärr inte när ASX skulle komma, lite synd för den hade nog också fungerat bra för oss, och det är en mindre, billigare bil. Våra skidturer kräver ändå en takbox så utrymmesmässigt är den helt ok även den.

Författare:  PRIUS [ tor 13-10-03 15:33 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mitsubishi plug-in hybrid

Här står bagagevolymen för Outlandern.
http://www.miljofordon.se/fordon?view=detalj&id=37830

Författare:  Laban [ tor 13-10-03 15:59 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mitsubishi plug-in hybrid

Ja vanliga Outlandern tar 494 liter så är det lite upphöjt kanske 463l stämmer. Nåväl, jag kan bara konstatera att det är alldeles nog stort. Och innerutrymmet för passagerarna är enormt. Sätter jag mina 190cm fram, justerar så jag sitter bra så är det någon dm fram till framsätet när jag sätter mig bak. Det är det inte i ex en V70. Så även om bagaget inte är det största så tror jag nog att den slår Prius på alla andra sätt.

Jag tror helt enkelt att det är väldigt mycket mer bil för pengarna.

Författare:  PRIUS [ fre 13-10-04 11:08 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mitsubishi plug-in hybrid

Ja man får ett stort och säkert dyrt batteri som gör att man klarar de flesta körningar på bara ström från batteriet och det till en inköpskostnad som inte är så hög jämfört med andra bilar med så stort batteri vilket är bra om man nu vill slippa att köra på fossilt bränsle. Och så lastar den fler kg än den vanliga Prius, fast då är den även 315 kg tyngre än Prius. Man får gå till Prius + om man skall få liknande lastmöjligheter i vikt och då har man ändå ingen möjlighet att ha dragkrok eller att enbart köra på bara el från batteriet med Prius.

Författare:  Laban [ fre 13-10-04 12:03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mitsubishi plug-in hybrid

Ja det är ett 12 kWh batteri jämfört med 4 kWh på Prius. Nu säger iofs Toyota att nästa generations Prius plugin kommer att ha längre räckvidd på el , tillsammans med ett nytt chassi osv så den blir säkert betydligt intressantare än dagens Prius Plugin. Fast jag kan tycka att priset på dagens Prius Plugin är förvånansvärt högt. Med tanke på hur litet batteri man har stoppat dit så borde den kosta betydligt mindre än 360 000 :-

Läser förresten en prisjämförelse mellan dieselmodellen av Outlandern, samma utrustningsnivå. Efter miljöbilspremien så är månadskostnaden för företaget (leasing) 5500 kr/månad jämfört med dieselbilens 4643, de har räknat med 352700 för dieseln, 459 900 för plugin, Business NAV versionen av båda. Bränslet räknar de till 187 kr vs 1050. Fordonsskatt på dieseln = 243/månad.

Totalt blir det då 5936/månad för dieselbilen, 5717 för pluginversionen. Lägger man sedan på ett förmånsvärde på 4316 på dieseln, 2258 på plugin och om vi antar 50% marginalskatt så blir det 1000 till/månad i besparing. Outlander PHEV är alltså billigare att köra än motsvarande dieselvariant, speciellt om man leasar bilen.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/