torbjorn skrev:
Redan Renaultelbilarna från mitten av 90-talet har en slags krocksensor som hårdvarumässigt slår ifrån huvudkontaktorn om bilen utsätts för en kraftig stöt av något slag. Synnerligen irriterande om den råkar vara lite väl känslig och man t ex kör ner för en trottoarkant. Tvärstopp, informationssystemet visar "Krock uppfattad" i displayen och man får öppna huven och återställa krocksensorn innan man kan fortsätta.
Förutom detta så finns en vanlig smältsäkring i serie med huvudström från batteriet. Batterikretsen är också helt isolerad från jord, så det krävs två samtidiga jordfel för att få kortslutningsström att flyta.
tror inte det är möjligt att ha en smältsäkring på typ 300A, den kommer att bli en stor energiförlust redan vid 100A.
problemet är nog inte att kablaget kortsluts utan att om batteriet deformeras blir det en intern kortslutning.
som att ha en bensintank av glas med bränsle blandat med oxidant likt sprängämne, även om det är långsamt brinnande.
på elbilar från fabrik är det lättare att bygga bilen med accen utanför kupén men på en framtid med konverterade bensinbilar hamnar säkert accen i
deformationszonen i skuffen vilket blir mindre kul vid påkörning bakifrån.