Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 15:06

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Brand orsakad av elbil.
InläggPostat: ons 08-05-21 08:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Citat:
Fredriksdalsbrand började i elbil
Branden i lördags kväll på Fredriksdals friluftsmuseum i Helsingborg började sannolikt i en elbil eller i elbilens laddare.
Det visar den tekniska undersökningen.
Branden totalförstörde två förrådsbyggnader.

Larmet kom 22.03. När räddningstjänsten kom till platsen var branden fullt utvecklad i förrådsbyggnaderna och man fick inrikta sig på att rädda intilliggande byggnader.


http://www.sr.se/kristianstad/nyheter/a ... el=2083343

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brand orsakad av elbil.
InläggPostat: tor 12-11-01 10:51 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Fler brända bilar.

http://www.svd.se/naringsliv/motor/fisk ... 629876.svd

Citat:
Man kan ju misstänka att hybridbilarna blivit kortslutna av det smutsiga havsvattnet men någon närmare förklaring varför bilarna började brinna finns inte. I rutan nedan hittar ni Fiskers pressmeddelande och man berättar bland annat att hamnen är avstängd och innan bilarna undersökts går det inte att avgöra vad som hänt.

Fisker Karma byggs av Valmet i Finland och som vi rapporterat förut har modellen varit inblandad i flera bränder. I maj brann en parkerad Fisker Karma upp i Texas och i augusti självantände en bil i Kalifornien.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brand orsakad av elbil.
InläggPostat: tor 12-11-01 13:50 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
tror vi får se mera av elbilbränder iom att de blir vanligare, problemet är säkerligen intern kortslutning i batteriet, ngt som för bilägaren är omöjligt att
gardera sig mot.
det västa är det inte går att släcka, bara låta det brinna tills det självslocknar, som säkerligen innebär en utbränd bil och kanske garage.

och hur många kollisioner som sluter med batteribrand kan man bara spekulera i, när nu elbilar börjar bli vanligare?
tror man måste kontruera om elbilar så att accen sitter utanför kupén så att folk inte går åt av rökutvecklingen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brand orsakad av elbil.
InläggPostat: fre 12-11-02 06:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Ja helt klart är att säkerhet är något man måste tänka på i en elbil. Samtidigt så har ex Roadstern utsatts för en del utan att börja brinna, ex:

http://www.wreckedexotics.com/articles/012.shtml


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brand orsakad av elbil.
InläggPostat: fre 12-11-02 08:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Litiums benägenhet att reagera med vatten är ju välkänd...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brand orsakad av elbil.
InläggPostat: fre 12-11-02 10:51 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Att släcka en elbil med vatten/skum är nog livsfarligt med flera hundra volt likspänning ombord. En elbil bör nog släckas med pulversläckare vilket troligtvis gör den totalt förstört.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Brandsläckare#Pulversl.C3.A4ckare
Citat:
Pulver är lämpligt för kemiska och elektriska bränder som annars kan förvärras av vatten. Nackdelen är att saneringsbehovet kan bli stort; pulversläckare smutsar ner och är tillsammans med fukt korrosivt, speciellt för elektronik. Däremot finns det inga kända miljöaspekter mer än att pH-värdet ändras.


För några år var det mkt ståhej från räddingsverket om att etanol kräver ett speciellt skummedel eftersom vanliga vatten skumsläckare som de använder inte skulle bita tillräcklig bra på etanolbränder. Jag ser nu ännu större rubriker om dessa risker och problemet att räddingsverket ska skaffa pulversläckare till höga kostnader. Inte så roligt heller om de kommer att använda pulver på alla bilder, även vid små (bil)bränder som då totalförstör allt.

PS Tesla crashen var nog inte i 100 mph det överlever ingen och bilderna tyder också på mycket lägre krockhastighet. Här http://www.le-cahier-auto.com/2008/acci ... en-france/ skrivs att han körde 100 km/t på en fuktig väg när han tappade kontrollen i en kurva.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brand orsakad av elbil.
InläggPostat: fre 12-11-02 12:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Det ska väl tilläggas att elbilar krocktestas precis på samma sätt som "vanliga" bilar. Det finns också ett antal bilder på olika kraschade Roadsters (google) och ingen av dem har mig veterligt börjat brinna.

Leaf:

http://www.nytimes.com/2011/12/22/busin ... .html?_r=0


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brand orsakad av elbil.
InläggPostat: fre 12-11-02 16:48 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Förmotligen har elbilar en anordning som bryter strömmen vid en krock för att minska brandrisken.

Lithium ferrofosfat batterier tål mycket mishandel utan risker, men det är inte de mesta energitäta.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brand orsakad av elbil.
InläggPostat: fre 12-11-02 21:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Redan Renaultelbilarna från mitten av 90-talet har en slags krocksensor som hårdvarumässigt slår ifrån huvudkontaktorn om bilen utsätts för en kraftig stöt av något slag. Synnerligen irriterande om den råkar vara lite väl känslig och man t ex kör ner för en trottoarkant. Tvärstopp, informationssystemet visar "Krock uppfattad" i displayen och man får öppna huven och återställa krocksensorn innan man kan fortsätta.

Förutom detta så finns en vanlig smältsäkring i serie med huvudström från batteriet. Batterikretsen är också helt isolerad från jord, så det krävs två samtidiga jordfel för att få kortslutningsström att flyta.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brand orsakad av elbil.
InläggPostat: ons 12-11-07 17:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Enligt Fisker så hade branden ingenting med li-ion batteriet att göra:

http://green.autoblog.com/2012/11/07/fi ... rt-newark/

Citat:
As for the fire – which started in one car and then spread to nearby vehicles – Fisker has issued a statement saying that it was a problem with a low‑voltage Vehicle Control Unit, "a standard component found in many types of vehicles and is powered by a typical 12V car battery," in a Karma. Because the cars were "submerged under five to eight feet of seawater for several hours," salt in the water corroded the VCU, Fisker said. The Karma's advanced lithium-ion batteries did not play a role in causing the fire.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brand orsakad av elbil.
InläggPostat: tor 12-11-08 10:01 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
torbjorn skrev:
Redan Renaultelbilarna från mitten av 90-talet har en slags krocksensor som hårdvarumässigt slår ifrån huvudkontaktorn om bilen utsätts för en kraftig stöt av något slag. Synnerligen irriterande om den råkar vara lite väl känslig och man t ex kör ner för en trottoarkant. Tvärstopp, informationssystemet visar "Krock uppfattad" i displayen och man får öppna huven och återställa krocksensorn innan man kan fortsätta.

Förutom detta så finns en vanlig smältsäkring i serie med huvudström från batteriet. Batterikretsen är också helt isolerad från jord, så det krävs två samtidiga jordfel för att få kortslutningsström att flyta.



tror inte det är möjligt att ha en smältsäkring på typ 300A, den kommer att bli en stor energiförlust redan vid 100A.
problemet är nog inte att kablaget kortsluts utan att om batteriet deformeras blir det en intern kortslutning.
som att ha en bensintank av glas med bränsle blandat med oxidant likt sprängämne, även om det är långsamt brinnande.

på elbilar från fabrik är det lättare att bygga bilen med accen utanför kupén men på en framtid med konverterade bensinbilar hamnar säkert accen i
deformationszonen i skuffen vilket blir mindre kul vid påkörning bakifrån.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brand orsakad av elbil.
InläggPostat: fre 12-11-09 19:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Renaults smältsäkring är på 350 A. Säkringar i den storleksordningen (s k greppsäkringar) är inget märkligt alls, de används mycket flitigt i eldistributionssammanhang och sitter t ex i så gott som varje transformatorkiosk eller kabelskåp i bostadsområden, som huvudsäkringar i större fastigheter osv.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brand orsakad av elbil.
InläggPostat: sön 12-11-11 13:07 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
torbjorn skrev:
Renaults smältsäkring är på 350 A. Säkringar i den storleksordningen (s k greppsäkringar) är inget märkligt alls, de används mycket flitigt i eldistributionssammanhang och sitter t ex i så gott som varje transformatorkiosk eller kabelskåp i bostadsområden, som huvudsäkringar i större fastigheter osv.

I Toyota Prius så bryts kopplingen till batteriet med hjälp av kontaktorn som har en blåsmagnet i den vätgasfyllda kontaktorineslutningen för att släcka ljusbågen som kan uppstå. Detta sker redan innan krockkuddarna utöses vid en krock. Går att läsa här.
http://www.lysator.liu.se/upplysning/fa ... public.pdf


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brand orsakad av elbil.
InläggPostat: sön 13-10-13 22:29 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Ny brand.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/elbil- ... d-i-p-hus/

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brand orsakad av elbil.
InläggPostat: tis 13-10-15 04:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.autoblog.com/2013/10/14/tesl ... t-opinion/

Och det är klart att detta påverkar. Nu gick det visserligen bra i Tesla fallet och Elon skrev en rätt intressant blogg om den:

http://www.teslamotors.com/blog/model-s-fire

Nu har ännu ingen Tesla börjat brinna när den laddas. Och ingen Leaf eller Volt har heller börjat brinna vid laddning, vad jag vet. Så det kanske är mer kopplat till äldre elbilar som kanske inte är lika välbyggda. Har man fått reda på vilken typ av elbil branden gällde ?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011