Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 16:47

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 13-10-06 15:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Gröna Bilister pratar om att man för valet av bästa miljöbil 2014 inte vill ha en bil som gräver för stora hål i plånboken. Det måste förstås då vara relativt sett till motsvarande bil med förbränningsmotor. Frågan är då, vad kostar det att äga en elbil idag ?

Jag har valt att kolla på Nissan Leaf, Opel Ampera samt Mitsubishi Outlander laddhybrid. Outlandern som har kortast räckvidd på el ska klara ca 50 km och bör alltså klara den genomsnittlige svenskens pendling utan problem. Leaf samt Ampera har nyligen gått ner rejält i pris så det kan vara intressant att se på detta igen.

Vi börjar med Leaf, en bil i Golf klassen kan man väl säga. Lite längre än Golf men lite kortare hjulbas. 370l bagage vs 380l för Golf.

Pris: Leaf Acent - 231 690 :- Golf 1.2 TSI DSG, Plus Paket (Xenon, Nissan har LED), 2 års extra garanti för att få 5 års garanti som Leaf, 2 zons klimat = 250 300 :-

Golfen drar enligt spec 0.5l/mil blandad körning, det lär den knappast göra i verkligheten så jag räknar med 0.6l/milen. Det blir 125*0.6*14, 1050 :-/månad. Leaf drog 1.57 kWh/mil i det senaste testet jag såg men jag räknar med 2 kWh/mil så är det med laddförluster om de inte räknade med det. Vi säger 200 kr/månad. Leasingavgiften för den sträckan är 899 kr/månad vilket man kan se motsvarar besparingen i bränslekostnad. Sen bör servicekostnaderna vara lägre för Leaf. Det är åtminstone det i USA där jag har för mig att man räknar med ca hälften av kostnaden för en bensinbil. Jag såg iofs att 1:a års servicen på Leaf kan kosta mycket i Norge, ett ex var 3800 NOK. Samma service i Sverige från auktoriserad verkstad kostade 1500 SEK. Nissan i Norge ser väl till att försöka suga ut lite mer från kunderna när bilen är så pass billig som den är där.

Slutsats, Leaf gör inte några hål i plånboken (tänker på Gröna Bilisters miljöbil 2014..), jag skulle säga att den redan är billigare, speciellt om man vill ha automatlåda och om man kör mycket stadstrafik. Leasar man sedan bilen så tjänar man 500+ kr netto till/månad och då är det ingen tvekan om vilken bil som är billigare. Och bevisligen så är den mest miljövänlig.

Tyvärr fanns inte E85 varianten med automatlåda men kan man tänka sig att köra manuellt så hamnade den på 230 000 :- med samma utrustning. Den drar då 0.72 l/mil, 0.92 vid ren stadskörning. E85 alltså. Det är väl som vanligt lite för optimistiskt, jag räknar med 0.8 blandad. 10*0.8*125 blir 1000 kr, dvs, ungefär samma som för bensinbilen.

Outlander är lättare att jämföra med eftersom samma modell finns som diesel/bensinbil. Mitsubishi har själva gjort en beräkning:

Business NAV. Pris 352 000 diesel, vs 460 000 laddhybrid. Månadskostnad efter miljöbilspremie 4643 vs 5528. Bränslekostnad 1050 vs 187 kr. Summa 5936 för dieseln, 5717 för laddhybriden. Bränslekostnaden är nog rätt optimistisk i båda fallen men skillnaden blir förstås större kostnadsmässigt för dieseln om vi räknar med mer realistiska siffror. Det är alltså billigare att köra laddhybrid än dieselbil om man kör de 4-5 mil batteriet erbjuder dagligen. För mig passar nog beräkningarna in rätt bra, jag/vi kör 4-5 mil dagligen i våran pendling till jobb, ungarna på dagis/skola. Kan också sannolikt ladda bilen efter halva sträckan så det blir endast eldrift oavsett väderlek. Sen kör vi med hyfsat jämna mellanrum 10 mil på helgerna till släkt o vänner.

Vinsten i förmånsvärde är i detta fall ca 1000 kr/månad netto så där är det återigen solklar fördel för laddhybriden. Gissningsvis kommer det att bli en väldigt populär leasingbil , det är också det alternativ jag kommer att välja om det blir en Outlander.

Amperan kostar nu 379 900, det var inte så länge sedan den kostade 460 000 så det är alltså en rejäl prissänkning den har fått. Amperan är hyfsat välutrustad som standard och där behöver man nog inte räkna med något extrautrustning som jag ser det. Den har inte Xenon som standard eller tillval så man bör väl komplettera med några LED extraljus. Vi kan säga 390 000, eller 350 000 efter miljöbilspremien.

Frågan är väl vad man ska jämföra Amperan med, och det är väl lite av problemet. Den är av en modelltyp som kanske inte är den mest populära i Sverige. Den verkar vara väldigt trevlig att köra, tyst osv men den är inte speciellt praktisk. Man kanske lite snällt kan jämföra den med en Volvo S60 D4, den gör 0-100 på 9s, D4:an på 9.2s. D4:an kostar från 310 000 :- Det bör bli fördel Amperan, speciellt vid leasing. Ser man endast till det praktiska, bagageutrymme, innerutrymmen (Amperan är endast 4 sitsig) så blir det lite värre. Men för de som vill ha en fin sedan och inte behöver 5 platser och något superstort bagageutrymme så varför inte.

Min slutsats av detta är att så länge man kör 4-5 mil dagligen eller mer och kan tänka sig en Leaf eller Outlander så är är det inte dyrt att köra elbil. Leasar man så är det betydligt billigare. Amperan är lite mer speciell men är man ute efter en lite finare sedan och klarar sig med två säten bak så är den kanske också ett alternativ. Jag läste nyligen ett test där man körde 71 km enkel resa, D60 laddhybrid, Prius mfl var med i testet. Amperan klarade hela testet på el.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-10-06 16:33 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Ampera kan inte förses med takräcke och dragkrok förutom att den bara är fyrsitsig och tar nästan inget bagage på grund av vikten om man är fyra i bilen vilket gör att den inte är så praktisk som Outlandern fast den väger nästan lika mycket som Ampera.


Senast redigerad av PRIUS mån 13-12-30 19:08, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-10-07 05:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Jag läste detta nyss: http://www.vibilagare.se/video/arets-la ... era?page=1

Citat:
..lastvikten är ju utöver tjänstevikten, du kan alltså plocka in ytterligare tre 120-kilosbjässar utan att gå över lastvikten.
Men med den vikt man normalt räknar med som är 80 kg (kan nog tyckas lite låg) så blir det 125 kg över till bagage, vilket naturligtvis inte är så mycket, men det är nog inte meningen att det här ska vara någon laståsna.


125 kg ska väl räcka i de allra flesta fall. Annars är den som sagt inte speciellt praktisk. Sen får man förstås fundera på hur man egentligen använder en bil normalt sett. 99% av våran tid i bilen är två vuxna, två barn, några väskor och eventuellt några matkassar. Så även om den inte vinner några priser för lastutrymme osv så nog skulle den fungera för oss annat än några få gånger/år. Men vi vill helst kunna ta bilen till skidbacken, ikea osv och då blir det trångt.

Men värt att notera är att Leaf med likvärdig utrustning kostar 340 000 :- (ink batteriet, utan premien). Så det skiljer inte så mycket i pris mer.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-10-07 11:00 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Totalvikten för Ampera är väl 2079 kg och tjänstevikten 1715 vilket gör 364 kg för tre passagerare med sitt bagage och de tio % av bränslet som inte räknas med i tjänstevikten, Inget takräcke tillåts och det går inte att fälla baksätets ryggstöd för längre last, och då kan man inte frakta någon takbox eller annat på taket ej heller något långt paket från IKEA med bilen vilket gör att den blir något begränsad vad det gäller användningen jämfört med andra bilar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-10-07 11:47 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Intressanta jämförelse. Hur ser det ut om man jämför Leaf med en etanolbil i samma klass? Vilken årlig körsträcka räknade du med?

För en Leaf måste man även räkna med en kostnad för alternativa transportmedel (tåg + taxi ,bilhyra eller 2:a bil) om man behöver köra ett antal längre (bil)resor per år.

Vad gäller Volt/Ampera så passer den kanske medelåders par utan småbarn bättre än de som åker med en hel familj till fjällen, å andra sidan så går det utmärkt att göra en lång resa med den. Min vän körde med sin Volt en semesteresa till melersta Italien från Holland (160 mil tor) med 4 pers + bagage och fick en genomsnittlig förbrukning av 0,5l bensin/mil dit och 0,4 l/mil hem. De körde både sträckor i två dagar och hade inte laddat batteriet vid stoppen men det var naturligtvis fulladdat vid starten så de fick köra ca 8 av 160 mil på el.

Med en Leaf skulle han knappast kunna åka på samma resa, kanske med biltåget men de har ännu inga laddstolpar på tåget vad jag vet och då hade en laddning ändå inte räckt till för slutstationen för tåget och destinationen som är ca 30 mil

Synd att laddhbriderna inte gjordes som flexifuel från fabriken, det borde inte kostat många kronor per bil och hade gjort de billigare att äga och gett de ett triumfkort miljöjämförelse.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-10-07 12:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Intressanta jämförelse. Hur ser det ut om man jämför Leaf med en etanolbil i samma klass? Vilken årlig körsträcka räknade du med?


Jag hade med en Golf E85. Kostar 230 000 :- enligt beräkningen ovan. Den ska enligt VW dra 0.72 l/mil, jag hade räknat med 0.8 och fick då för 125 mil en kostnad på 10 kr/l * 0.8 * 125 = 1000 kr. E85 är iofs lite billigare ser jag nu, 9.49 verkar gälla i Luleå och det blir i så fall 949 kr mot strax under 1100 för Leaf. Så det skulle bli lite billigare att köra Golf på E85 om man köper bilen själv, men skillnaden är inte speciellt stor. Om servicekostnaderna blir likt de i USA så blir det nog ändå billigare med Leaf totalt sett. Leasar man bilen är det billigare att köra Leaf.

Citat:
För en Leaf måste man även räkna med en kostnad för alternativa transportmedel (tåg + taxi ,bilhyra eller 2:a bil) om man behöver köra ett antal längre (bil)resor per år.


Visst, Leaf är väl mer riktad till de som kanske inte kör ett antal längre bilresor per år. Alternativt ändå måste ha en 2:a bil. Köper man en Leaf + andrabil som endast behövs eftersom man har köpt just en Leaf så blir det svårt att räkna hem den. Jag ser den som en ren pendlingsbil för svenskt bruk. Å andra sidan är det väldigt många som har sina bilar just för detta. För min egen del är det inte så intressant att åka på bilsemester till Skellefteå så det blir oftast flyg när det ska semestras, skidbacken o Ikea skulle få klaras av med andrabilen och det känns lite surt om man nu köper en ny bil.

Citat:
Vad gäller Volt/Ampera så passer den kanske medelåders par utan småbarn bättre än de som åker med en hel familj till fjällen, å andra sidan så går det utmärkt att göra en lång resa med den. Min vän körde med sin Volt en semesteresa till melersta Italien från Holland (160 mil tor) med 4 pers + bagage och fick en genomsnittlig förbrukning av 0,5l bensin/mil dit och 0,4 l/mil hem. De körde både sträckor i två dagar och hade inte laddat batteriet vid stoppen men det var naturligtvis fulladdat vid starten så de fick köra ca 8 av 160 mil på el.

Med en Leaf skulle han knappast kunna åka på samma resa, kanske med biltåget men de har ännu inga laddstolpar på tåget vad jag vet och då hade en laddning ändå inte räckt till för slutstationen för tåget och destinationen som är ca 30 mil


Visst är det så, Leaf är inte en bil för alla. Förresten imponerande låg förbrukning på Amperan. Synd på modellen bara, men jag tror som sagt att det kommer hända en del till nästa generation. De testar ett batteri med 400 wH/kg energidensitet och får man ut det batteriet i produktion på 2-3 år och placerar det på samma sätt som i ex Outlandern så kommer det att både bli betydligt billigare, lättare och framförallt inte ta upp mittenplatsen bak. Jag vill se en cross-over eller MPV likt deras koncept. Men framtiden lär utvisa.

Citat:
Synd att laddhbriderna inte gjordes som flexifuel från fabriken, det borde inte kostat många kronor per bil och hade gjort de billigare att äga och gett de ett triumfkort miljöjämförelse.


Ja det är lite svårt att förstå. Mitsubishi har ex Outlander som går på E85, men inte nya modellen och heller inte laddhybriden. Enligt spec ska laddhybriden dra 0.54 l blandad körning som ren hybrid och är det ens i närheten av det så hade det varit en väldigt fin el/etanolbil. Och GM har ju lovat E85 stöd för Volt både före produktionsstart och senare. Men det verkar inte hända så mycket där. Det är där jag hoppas lite på att etanolen ska få ett bättre rykte, främst i USA. För jag tror som sagt att det är där skon klämmer.

Jag skickade förresten en fråga till försäljaren på Mitsubishi om just etanol. Ska bli intressant att se vad hon svarar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-10-07 14:57 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Fantastiskt låg bränsleförbrukning för Aryans väns Ampera, en bil som väger två ton när någon sitter i den och med inte allt för bra aerodynamik och med en bensinmotor som inte är annat en en vanlig bensinmotor på 86 hk som man inte gjort några större förändringar på än när den som sitter i vanliga bensindrivna Oplar. Ampera får större förluster än bensinbilen när batteriet är tömt då bensinmotorn driver en generator som i sin tur driver elmotorn via en elstyrning vilket leder till förluster även om man inte alltid behöver leda strömmen via batteriet. andra Amperaägare har inte haft samma tur när det gäller bränsleförbrukningen läser man på spritemonitor även om en har lägre förbrukning.
http://www.spritmonitor.de/en/overview/ ... owerunit=2
Nu åker man sällan några längre sträckor med sin bil om man nu inte har en dieselbil för då verkar man alltid köra 150 mil om man ska någonstans enligt biltidningarna, och därför testar man ofta den sträckan när man jämför bilar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-10-07 16:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
PRIUS skrev:
Fantastiskt låg bränsleförbrukning för Aryans väns Ampera, en bil som väger två ton när någon sitter i den och med inte allt för bra aerodynamik och med en bensinmotor som inte är annat en en vanlig bensinmotor på 86 hk som man inte gjort några större förändringar på än när den som sitter i vanliga bensindrivna Oplar. Ampera får större förluster än bensinbilen när batteriet är tömt då bensinmotorn driver en generator som i sin tur driver elmotorn via en elstyrning vilket leder till förluster även om man inte alltid behöver leda strömmen via batteriet.


Bensinmotorn är av Atkinson-cycle typ så riktigt samma motor som i en Astra, Insignia osv är det inte. Och Ampera/Volt är också en parallellhybrid även om den då är begränsad till vissa hastigheter, last:

Citat:
The drivetrain platform permits the Volt to operate as a pure battery electric vehicle until its battery capacity has been depleted to a defined level, at which time it commences to operate as a series hybrid design where the gasoline engine drives the generator, which keeps the battery at minimum level charge and provides power to the electric motors. The full charge of the battery is replenished only by loading it on the electrical grid.
While in this series mode at higher speeds and loads, (typically above 30 miles per hour (48 km/h) at light to moderate loads) the gasoline engine can engage mechanically to the output from the transmission and assist both electric motors to drive the wheels, in which case the Volt operates as a power-split or series-parallel hybrid. After its all-electric range has been depleted, at speeds between 30 to 70 miles per hour (48 to 110 km/h), the Volt is programmed to select the most efficient drive mode, which improves performance and boosts high-speed efficiency by 10 to 15 percent.[17][65]


Citat:
Nu åker man sällan några längre sträckor med sin bil om man nu inte har en dieselbil för då verkar man alltid köra 150 mil om man ska någonstans enligt biltidningarna, och därför testar man ofta den sträckan när man jämför bilar.


Ja tyvärr så testas bilarna väldigt sällan i den typ av körning som folk faktiskt gör i genomsnitt. Däremot läste jag nyligen ett test i en tidning där man testade elbilar, laddhybrider. Och där hade man valt 71 km för mer än om det var 80% körde kortare än den sträckan dagligen. Kommer inte ihåg procenten exakt men jag har tidningen på jobbet. Det var dock inte Collin och gänget som gjorde det testet :-)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-10-07 20:50 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Att Volt/Ampera har en bensinmotor med Atkinson- cykel var något nytt för mig då när den kom var försedd med en helt vanlig bensinmotor men skulle kanske längre fram få en bensinsnålare motor sa man från GM, men den kanske redan har kommit.
http://gm-volt.com/2009/12/15/chevy-vol ... son-cycle/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-10-08 00:25 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tror inte heller att Amperans luftmotstånd är så dålig i jämförelse,

Se http://rc.opelgt.org/indexcw.php och
http://ecomodder.com/wiki/index.php/Veh ... _Drag_List

Opel Ampera luftmotståndscoeeficient: 0,275 frontalarea: 2,07m^2 luftmotstånd: 0,569

Toyota Prius III luftmotståndscoeeficient: 0,25 frontalarea: 2,33m^2 luftmotstånd: 0,582

Nissan Leaf luftmotståndscoeeficient: 0,28 frontalarea: 2.30m^2 luftmotstånd: 0,644

Outlander ?? mera än de övriga iaf.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-10-08 08:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
PRIUS skrev:
Att Volt/Ampera har en bensinmotor med Atkinson- cykel var något nytt för mig då när den kom var försedd med en helt vanlig bensinmotor men skulle kanske längre fram få en bensinsnålare motor sa man från GM, men den kanske redan har kommit.
http://gm-volt.com/2009/12/15/chevy-vol ... son-cycle/


Näe, du har nog rätt. Jag hade fått för mig att den hade det men så verkar inte vara fallet. Jag har kanske förväxlat den med Ford Energi.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-10-08 10:51 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
aryan skrev:
Tror inte heller att Amperans luftmotstånd är så dålig i jämförelse,

Se http://rc.opelgt.org/indexcw.php och
http://ecomodder.com/wiki/index.php/Veh ... _Drag_List

Opel Ampera luftmotståndscoeeficient: 0,275 frontalarea: 2,07m^2 luftmotstånd: 0,569

Toyota Prius III luftmotståndscoeeficient: 0,25 frontalarea: 2,33m^2 luftmotstånd: 0,582

Nissan Leaf luftmotståndscoeeficient: 0,28 frontalarea: 2.30m^2 luftmotstånd: 0,644

Outlander ?? mera än de övriga iaf.


Om nu Ampera har ett så lågt luftmotstånd och en mindre frontarea då den är en mindre bil än Priusen när det gäller utrymmen hur kommers det sig då att Ampera har en så hög förbrukning jämfört med Priusen vid bensindrift enligt bränsleekonomiverket i USA.
, är det den mycket högre vikten som spelar in eller är drivsystemet ineffektivare. Den borde kunna tillgodogöra sig mer energi vid inbromsningar med sitt mycket större batteri än Priusen vilket är en fördel.
http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do? ... 4&id=32655


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-10-08 11:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
PRIUS skrev:
Om nu Ampera har ett så lågt luftmotstånd och en mindre frontarea då den är en mindre bil än Priusen när det gäller utrymmen hur kommers det sig då att Ampera har en så hög förbrukning jämfört med Priusen vid bensindrift enligt bränsleekonomiverket i USA.


Skillnaden är kanske framförallt växellådan. Prius har ju en CVT låda och direktdriften som Volt/Amperan har är begränsad till vissa varvtal, laster. Jag hittar inte länken just nu men jag har läst något om att man hade kunnat få ner förbrukningen en hel del om man hade fått höja varvtalet på motorn. Ljudet från motorn satte begränsningen. Tror man pratade om att 20+% lägre förbrukning inte hade varit några problem att nå.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-10-10 13:36 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
PRIUS skrev:
aryan skrev:
Min vän körde med sin Volt en semesteresa till melersta Italien från Holland (160 mil tor) med 4 pers + bagage och fick en genomsnittlig förbrukning av 0,5l bensin/mil dit och 0,4 l/mil hem. De körde både sträckor i två dagar och hade inte laddat batteriet vid stoppen men det var naturligtvis fulladdat vid starten så de fick köra ca 8 av 160 mil på el.

Fantastiskt låg bränsleförbrukning för Aryans väns Ampera, en bil som väger två ton när någon sitter i den


Rättelse: Han fick inte 0,4l/mil på hemresan utan det blev 0,43l/mil för hela semesterresan på 386 mil inkl lokala utflykter som naturligtvis var mest på el. Så man kan anta att han åkt ca 300 mil på 168l bensin och 86 mil på el för bensinstreckan drog den i så fall 0,56l/mil. F.ö. tror han inte att bensinmotorn går i direkt-drive läget på motorvägen, han tror att man måste man köra 140km/t eller mer innan det händer och han kör inte mera än ca 120 på motorväg.

Han kör nog lite snålare än genomsnitts bilförare; han tar hellre på sig en jacka än att han använder värmen och AC-n har nästan aldrig varit på öht. Innan semesteresan hade han kört nästan 2000 mil med bilen och fått en genomsnittsförbrukning av 0,08l /milen, vilket gjorde honom till snålaste Ampera ägare i Holland och han ska få nån utmärkelse/pris för det från Opel denna vecka.

0,56l/mil för bensinstreckan är fortfaranda bra siffror (säkert betydligt bättre än en Outlander hybrid fast sämre än en Toyota Prius?) men inte heller revolutionerande och räknar men CO2 utsläpp på enbart bensinstreckan hade en motsvarande etanol eller gasbil lätt kunna matcha det.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-10-10 14:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
F.ö. tror han inte att bensinmotorn går i direkt-drive läget på motorvägen, han tror att man måste man köra 140km/t eller mer innan det händer och han kör inte mera än ca 120 på motorväg.


Jag betvivlar att GM skulle ha brytt sig om att göra den lösningen om den endast fungerade i 140 km/h eller mer. Gissningsvis är det så att den hjälper en del i den hastighet som används I EPA's körcykel, landsvägs..:-)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011