Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 20-01-25 13:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 13-11-25 09:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://green.autoblog.com/2013/11/24/wh ... san-leafs/

Leaf går förstås endast på el men en studie visar att Volt kör fler elmil än Leaf. Volt körs i genomsnitt 125 mil/månad på el jämfört med Leaf som körs 103 mil/månad. Vad som är orsaken till detta tänkte jag inte gå in närmare på, det finns säkert ett flertal orsaker. Men helt klart är väl att pluginhybriden har sin plats och trots allt, åtminstone i Volts fall, är väldigt mycket elbil.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-11-25 12:25 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Jag är inte förvånad, med en plugin hybrid som Volt kan man altid komma fram och köra vidare när batteriet är tomt.

Med en elbil som Leaf ska man altid räckna ut om batteriet/laddning kommer att räcka med lite marginal kvar.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-11-25 15:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Jag är inte förvånad, med en plugin hybrid som Volt kan man altid komma fram och köra vidare när batteriet är tomt.

Med en elbil som Leaf ska man altid räckna ut om batteriet/laddning kommer att räcka med lite marginal kvar.

/Aryan


Nu är det kanske inte helt rättvist att skylla detta endast på räckviddsångest. Jag tänker mig att de som köper Volt kanske har ett litet annat körmönster än Leaf köpare som jag ser mer som personer som bor i större städer och kanske bara har några få mil tur och retur till jobbet. Och Leaf är billigare och blir därmed intressantare för de som kör lite kortare sträckor.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-11-25 18:20 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Räckvidsångesten inträffer kanske redan när folk står inför valet mellan en el-hybrid och en elbil.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-11-26 06:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Nu kanske detta är en fråga om semantik, jag motsäger inte att det säkerligen i många fall handlar om räckviddsångest. Men väljer man en bil efter körmönster där Leaf helt enkelt inte klarar de sträckor man kör så kallar jag inte det räckviddångest. På samma sätt som man antagligen väljer den billigare Leaf om det ex är fråga om en andrabil. Då går den sannolikt färre mil.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011