Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 11:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 12-04-20 23:10 
Offline

Blev medlem: tor 11-10-20 16:58
Inlägg: 20
Hej, jag har precis fått min S80 konverterad till e85. Men börjar oroa mig för detta beryktade rosa kletet.
Hur ofta tankar ni bensin i era bilar? Och hur mycket? Eller är det bara att vänta tills man får problem?

Hur ofta rekommenderar tillverkarna att man ska tanka bensin i en "riktig" FFV?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-04-21 07:03 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Till min FFV, Volvo V70F 2.0 -08, sägs inget alls om att tanka bensin. Och jag tror inte du behöver tänka på det heller. Jag har aldrig, under dom två år som jag har kört på 100% E85 upplevt något rosa klegg. Tidigare körde jag blandtankat i mer än 5 år utan problem. (Volvo 245 -92)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-04-21 17:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag har aldrig haft några problem som lösts av att tanka bensin...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-04-22 11:47 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Jag har däremot upplevt problem vid några tillfällen, som med en halvtank bensin har gått till sig. Det är nog tyvärr så att det är väldigt svårt att veta i förväg om man kommer att få det eller inte. Torbjorn här på forumet verkar ju ha drabbats rejält han, medan andra inte alls drabbas. För egen del kör jag E85 antingen tills ev. problem uppstår och testar då med en 15-20 liter bensin eller tills jag blir tvungen att tanka bensin(vilket inte händer så ofta).


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-04-23 10:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ett bra sätt, när det nu är frågan om en bil med OBD II och där LTFT-värdet beter sig "normalt" (dvs inte som på en FFV-bil där det bara gör utslag vid plötsliga förändringar och med tiden kryper mot 0) , är väl att hålla ett öga på LTFT och eventuellt vidta åtgärder mot rosa klägg först när man märker att värdet börjar öka.

Jag skulle för min del tro att rosa klägg-problemet egentligen är mycket mindre nu än vad det var före sommaren 2010. I efterdyningarna efter sulfat- och felblandningsskandalerna fick leverantörerna upp ögonen för problem med tillsatser i E85 som man inte hade tänkt så mycket på tidigare.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18-08-28 09:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Mina erfarenheter tyder på att det fortfarande finns problem med med E85 som på något sätt påverkar spridarna. Min bil en Laguna III av 2011 års modell med motor M4R-704
https://www.planeterenault.com/1-gamme/ ... 6v-140-ch/

har vid flera tillfällen genom åren visat problem vid kallstarter mest på sommaren faktiskt. Vid ett tillfälle i våras kollades felkoder som sade misständningar på två cylindrar så byte av tändspolar förbereddes på verkstad. Jag kände dock viss tveksamhet om detta var rätt medicin så jag körde nästan slut på tanken och fyllde på med 10 l bensin. Ganska omgående efter start märktes en tydlig förbättring. Efter att de 10 litrarna var nästan slut fyllde jag på full tank med E85 igen och problemen försvann sedan helt tills de återkom nu i slutet på sommaren. Jag gjorde då om proceduren med 10 liter bensin igen med samma goda resultat. De förmodade beläggningarna löses alltså fort upp av bensinen vilket tyder på någon organisk förening. Sulfat som det var tal om tidigare låter ju inte så lösligt i bensin.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 18-08-30 20:28 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Tankar inte bensin om jag inte måste. Brukar bli nån tank per år och över 1000 mil mellan, i Finland där det är glest mellan E85-mackar. Har enbart upplevt problem med lite tjuriga starter efter en fulltank E85 på Preem i centrala stockholm. Stressade inte upp mig över det och vid nästa tank blev det E85 igen och bilen startade normalt igen. Så tydligen kan bränslekvaliteten variera.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 18-08-31 09:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om man har kallstartproblem, dålig gång, hög bränsleförbrukning mm som man misstänker bränslet för, så är orsaken ofta att vattenhalten är hög. Det händer då och då, t ex i samband med snösmältning och tjällossning, att det kommer in vatten i mackarnas tankar. Det finns visserligen vattenlarm men åtminstone äldre sådana fungerar bara på bränslen som inte kan blanda sig med vatten, alltså inte E85.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 18-09-12 18:12 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Av egna erfarenheterna sedan begynnelsen då man började stå där vid E85 pumparna och minst 30 000 mil, har jag heller aldrig kört på någon bensin mellanåt i egna mestadels piggyback konverterade bilar, ( dessa i listen nedanför).
Har med det heller inte haft några problem med det rosa klegget, mer än ett svagt minne jag har från första bilen (1999) en Suzuki Swift GS -86 med förgasare.

Även egna enda fabriks etanolbilen, Ford Focus C- Max FFV (som numer ägs av exet) har med senaste 3500 milen i vår ägo med endast rullat helt problemfritt på ren E85/E75.

Men visst vill man köra med både hängsle och bälte, kan man ju göra som en rad verkstäder i alla fall tidigare rekommenderade oroliga FFV ägare att tanka var 4-5 tank med fulsoppa (bensin).

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011