Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 12:10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-04-22 20:51 
Offline

Blev medlem: sön 08-04-20 21:30
Inlägg: 22
Ort: Uppsala
Nu missförstod du nog mig, jag menade att av allt skit de säljer kanske någonting funkar (läs. bränslepumpar)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-04-22 21:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
christer skrev:
Nu missförstod du nog mig, jag menade att av allt skit de säljer kanske någonting funkar (läs. bränslepumpar)


:D OK..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-04-24 06:27 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Jo och dom undantagen är i så fall tämligen få,,, och densamma är min egnen tämligen långa erfarenhet att överlag har specifikt Biltema bra grejor och med deras bränslepumpar har jag med ett antal bara gott att säga och dom som delgett sina erfarenheter,,,

Men visst kanske det finns "undantag" vad vet jag,,, :-)

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-13 19:43 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-13 18:44
Inlägg: 119
Hoss oss komer det inte inn så många hema konventerare (dom lämnar sellan in bilen på aktoriserade verkstäder)
man jag fick i våras in en V70 som en gamaltant hade problem med & efer lång felsökning visade det sig att bränslepumpen inte gav rätt flöde (den gav rätt tryck, men inte rätt mängd)
i samband med detta tyckte vi bränslet hade konstig färg, så vi kola bräsnlet o den hade 50% blandninga etanol...

(jag ser det inte som en tillfällighet)
bilen var en 98 eller 97a


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-13 20:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Volvo mekaniker skrev:
Hoss oss komer det inte inn så många hema konventerare (dom lämnar sellan in bilen på aktoriserade verkstäder)
man jag fick i våras in en V70 som en gamaltant hade problem med & efer lång felsökning visade det sig att bränslepumpen inte gav rätt flöde (den gav rätt tryck, men inte rätt mängd)
i samband med detta tyckte vi bränslet hade konstig färg, så vi kola bräsnlet o den hade 50% blandninga etanol...

(jag ser det inte som en tillfällighet)
bilen var en 98 eller 97a


Hur långt hade den bilen gått? Tog man isär den dåliga bränslepumpen och analyserade vad som hade hänt med den?
Hade pumpen normal strömförbrukning när den fick arbeta mot normalt bränsletryck?

Det är inget ovanligt att tankmonterade bränslepumpar från mitten-slutet av 90-talet går sönder efter 15000-20000 mil även på bilar som aldrig har körts på annat än bensin. Då är det ofta frågan om att delar har lossnat från pumphjulet som är tillverkat av plast, det verkar som om plasten inte tål bensin hur länge som helst utan blir spröd med tiden.

Bosch-pumpar av 80-tals-typ (EKP 4, den sort man hittar på Volvo 240/740/940 fram till en bit in på 90-talet) brukar klara minst 25000 mil, och när de går sönder (oavsett om bilen har körts på bensin eller E85) så är orsaken nästan alltid att kol och kollektor i elmotorn är utslitna, alltså precis vad man kan vänta sig av en likströmsmotor när dess livslängd är slut. Ibland kan det också hända, speciellt på pumpar som inte har någon inbyggd sil på sugsidan, att skräp som följer med från sugslangen eller från en havererad förpump fastnar i pumpen så att det blir tvärstopp. En sådan pump kan man ofta få igång genom att polvända spänningsmatningen så att den går baklänges, och knacka på den om den inte kommer igång direkt. Naturligtvis bör man sedan spola ren sugsidan av pumpen noga så att man verkligen får ut skräpet ur den. Man bör notera att den typen av pump inte tål att monteras lodrätt i tanken, Saab hade mycket problem med detta en gång i tiden.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-13 21:32 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-13 18:44
Inlägg: 119
det är gasnka ovanligt med bränslepumps ras på denna blimodell.
& dom som rasar brukar geupp helt, inte som denna, den här höll rätt bränsletryck, men förlågt flöde.

bränslet var också isfärgat, i stil med hur det brukar seut när folk häller E85 i spolarburkarna. då blir den en vit sörja av plastditaljerna som smälter.

självklart plocka vi inte isär o analyserade bräsnlepumpen (vem skulle ha betalat den analysen) men vi antog att något svält, eller smält.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: E 85 på fel plats
InläggPostat: ons 08-08-13 21:44 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Vem häller E 85 i spolarburkarna???


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-13 22:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Volvo mekaniker skrev:
självklart plocka vi inte isär o analyserade bräsnlepumpen (vem skulle ha betalat den analysen) men vi antog att något svält, eller smält.


Såna analyser gör man naturligtvis inte på betald arbetstid, dem gör man på fritiden för att det är roligt!

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-14 11:12 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Volvo mekaniker skrev:
(jag ser det inte som en tillfällighet)

Varför då?

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-15 07:33 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Är själv mångårig bilmek,, också med många år hos Volvos flera olika verkstäder genom åren,, och sen dels med det och även efter egna mer än 16000 mil med etanolkonverterade fordon med bara kan se detta som just en "tillfällighet", för pumpar slits och stor orsak är även slarvet med bränslefilterbyten som orsakat allt för många bränslepumpars för tidiga död.

Så med exempelvis Volvo oavsett modell så är det inte helt ovanligt med tex bränslepumpsbyten då miltalen passerat iaf 30000 mil, det är min erfarenhet från dom alla verkstadsgolven,,,

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011