Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 20:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 07-09-07 12:49 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Intresant film på Youtube, http://www.youtube.com/watch?v=HuOs1yap8mU

en bensinbil som körts 16000 mil på E85.

De kan naturligtvis ha bytt pumperna men annars visar detta att en högre slitage av bränslepumpen pga E85 verkar osannolikt!

/Aryan


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-09-08 23:02 
Offline

Blev medlem: lör 07-09-01 22:58
Inlägg: 4
Ort: dingelvik
ja det var ju inte lite lobbyverksamhet för E85 där inte.. undrar hur många gånger dom upprepade "no excessive wear" egentligen :lol:
men det är väl enda sättet att få majoriteten av jänkarna att förstå...
såg ni i början av filmen va många olika möjligheter till blandtankning det fanns på pumpen!! och så var ju den vanliga "super unleaded" på BARA 89 oktan, ja *** det har bara höjts med 2 oktan sedan 90-talet, hur länge ska dom tillverka lågkompressionsmotorer med sen tändning egentligen?
min caprice -91 som först kördes på BF95 och senare på E85 kunde jag höja tändningen med 5 grader och knacksensorn upptäckte inte en enda spikning ändå, vare sig på 95 eller E85.
måste vara världens sämsta soppa dom har.!
anmärkningsvärt var att E85 hade 105 oktan enligt pumpen på filmen, jag har alltid trott det var 111oktan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-09-08 23:30 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 23:01
Inlägg: 244
Ort: Göteborg
Kolla in http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating för en förklaring varför den amerikanska oktangraderingen skiljer sig från den svenska. Det är helt enkelt att det som står på pumpen i USA är angivet i en annan måttenhet än på den svenska pumpen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-09 08:27 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
110 oktan har aldrig angivits av något bolag hittills. 101-104 står det OKQ8's datablad http://www.okq8.se/data/internal/data/10/69/1167834368846/Etanol%20E85.pdf och 95-101 i Preem's data http://ipreem.preem.se/sm/prod3NySite.nsf/vProductsByLinkID/686?OpenDocument. Tidigare angavs 98 i något av dem.

Finns det något sätt att läsa av huruvida knacksensorerna får signal?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-09 09:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Roger Gustavsson skrev:

Finns det något sätt att läsa av huruvida knacksensorerna får signal?


På många äldre tändsystem med knackreglering (t ex vissa varianter av Bosch EZ-K) finns det en utgång som är avsedd att koppla till en kontrollampa för att indikera knackning. Dock är det inte många biltillverkare som har kostat på kontrollampan, även om tändsystemet i sig har stöd för den.

Om inte den möjligheten finns så kan man på många modernare motorstyrsystem läsa av parametrar för knackregleringen via diagnosuttaget (OBD-2, ALDL eller vad det ni kan vara).

Till sist är en möjlighet att "tappa av" signal från knacksensorn och antingen skicka den till en förstärkare och högtalare, eller titta på den med oscilloskop, eller sampla den med hjälp av ljudkortet i en laptop för att sitta närmare på datat i efterhand.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-09 12:33 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
System som t.ex EEC-V har vad jag förstått ingen knacksensor. Ligger man så långt ifrån risken för knack eller varför använder man inte den i alla system?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-09 15:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
EEC-V och EEC-IV har möjlighet att förses med knacksensor, men Ford utnyttjar inte möjligheten på alla motortyper.
Och det är likadant med de flesta andra motorstyrsystem.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 07-09-10 18:45 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
aryan skrev:
Intresant film på Youtube, http://www.youtube.com/watch?v=HuOs1yap8mU

en bensinbil som körts 16000 mil på E85.

De kan naturligtvis ha bytt pumperna men annars visar detta att en högre slitage av bränslepumpen pga E85 verkar osannolikt!

/Aryan

Objektiviteten kan nog ifrågasättas en del när man kollar in sajten www.change2e85.com och finner att de är återförsäljare för Fullflex Gold :wink:

Objektiviteten får sig ytterligare en törn då man läser http://www.change2e85.com/servlet/Page? ... stimonials och där finner att de påstår sig få lägre förbrukning på E85 än bensin. Stämmer det så måste jag installera en sån i min C-MAX FFV som alltid har tagit minst 30% mer bränsle med E85 i tanken jämfört med bensin! :wink:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 07-09-11 16:53 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Baggis skrev:
aryan skrev:
Intresant film på Youtube, http://www.youtube.com/watch?v=HuOs1yap8mU

en bensinbil som körts 16000 mil på E85.

De kan naturligtvis ha bytt pumperna men annars visar detta att en högre slitage av bränslepumpen pga E85 verkar osannolikt!

/Aryan

Objektiviteten kan nog ifrågasättas en del när man kollar in sajten www.change2e85.com och finner att de är återförsäljare för Fullflex Gold :wink:


Såg det också, de är väl unefär lika objectiva som bilindustrin och biljournalister brukar vara, bra med lite motgas :twisted:

Baggis skrev:
Objektiviteten får sig ytterligare en törn då man läser http://ww.change2e85.com/servlet/Page?t ... stimonials och där finner att de påstår sig få lägre förbrukning på E85 än bensin. Stämmer det så måste jag installera en sån i min C-MAX FFV som alltid har tagit minst 30% mer bränsle med E85 i tanken jämfört med bensin! :wink:


Din C-max FFV skulle nog också få en lägre bränsleförbrukning på färdatorn om du installerar en flextek, flexitune eller Fullflex Gold . Färddatorn mäter inte den riktiga förbrukningen utan räknar förbrukningen genom att dela hur ecu'ns utgångs spriderna står öppen / antal pulser från hastighetssensorn.

Eftersom Fullflex Gold installeras efter den punkten som färddatorn mäter sprider tiderna så visar färddatorn ca 40% för låg förbrukning, det skulle även hända i din C-max FFV :-).

Jag har påpekad detta för de nu, får se om de reagerar seriöst eller inte.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-09-11 18:12 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Stämmer att den första snubben verkade ha kollat på just färddatorn.

Men "Dennis, Ohio" skriver ju mer allmänt bara "I had heard about a decrease in fuel mileage with E85, but I haven't noticed a difference with E85" som jag mer tolkade som att han verkligen inte menade sig få högre förbrukning, eller minskat "mileage" som baklänges-amerikanerna kallar det :wink:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011