Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 13-05-18 16:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 140 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 07-11-29 11:47 

Hej alla!

Visste inte vilket forum jag skulle lägga in denna fråga på, så jag bara drog till med nåt. Det är första gången jag är inne här.

När vi köpte vår Ford Flexifuel så var instruktionerna att vi var tvungna att byta olja på den var 1000:e mil, något vi också gjort. Men vi har aldrig fattat VARFÖR detta måste göras, för det verkar inte som att "vanliga" bensindrivna bilar måste byta olja så ofta.

Ringde en verkstad igår och pratade om detta (eftersom det nu gått ytterligare 1000 mil sedan sist) och han kunde inte alls förstå varför detta skulle vara nödvändigt. han var å andra sidan ovan vid etanolbilar, så han skulle kolla upp lite sa han.

Men här på detta forum måste det väl finnas nån som kan detta??
Har vi blivit lurade??

Inläggsrubrik: Tätare oljebyten
InläggPostat: tor 07-11-29 12:26 

Jag är inte rätt person att svara på frågan, men berätta gärna här det svar du kommer att få från din bilverkstad.

Troligen är det så att man vill gardera sig "för säkerhets skull" inför något som man tycker är nytt och oprövat.

Men vi lämnar frågan vidare till fler debattörer.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-11-29 14:02 
Forummoderator

När det gäller Ford Focus FFV så fanns det många olika bud om oljebytesintervall för ett par år sedan, frågade man runt hos några olika fordverkstäder fick man som regel olika svar på alla ställen.
Men nu verkar det som om de har bestämt sig för att det är 1000 mil som gäller vid drift på huvudsakligen E85 respektive 2000 mil vid drift på huvudsakligen bensin.

Men långtidserfarenheter från hemkonverterade bilar tyder på att oljan snarast klarar sig längre vid drift på E85 än på bensin. På motorer med känsliga hydrauliska ventillyftare, som börjar slamra när man har kört för länge utan att byta olja, visar det sig ofta att man oljan klarar kanske 50 % längre körsträcka på E85 än på bensin innan de börjar föra oljud.
Man kan också notera att spilloljan från en motor som har gått på E85 oftast ser ganska ren ut, den har bara mörknat och blivit rödbrunaktig.

En tänkbar orsak till de korta oljebytesintervallen som t ex Ford rekommenderar är att man kan få mer kondensvatten i vevhuset när man kör på E85, det kan möjligen vara ett problem på bilar som går med många kallstarter och mycket korta körningar så att oljan aldrig får tillfälle att bli så varm att vattnet avdunstar.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-11-29 20:53 

Lind skrev:
Enligt GM:s tekniska avdelning befarar man att oljan kan oxider snabbare med E85 som bränsle. Men man vet ännu inte säkert om detta är ett problem som uppträder.

Vilket säkert inte är påhitt utan en reel möjlighet på moderna "lågfriktions"motorer.

J.K Nilsson

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-11-30 09:43 
Forummoderator

Har slarvat lite med mina oljebyten ( :? ) och kört bra långt på mina två senaste. 2000mil resp 3000mil. Har inte märkt någon skillnad på motorns gång eller oljeförbrukning. Har ju dock inget utrustning att mäta ev slitage......

//David

Volvo 745 GLT 16V -88 (på bensin än så länge)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-11-30 11:35 

På min bensinbil rekommenderas byte vid 500mil, och sedan vid 1500, 3000, 4500, 6000 etc. Är jag lurad? :-)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-11-30 17:38 
Användarvisningsbild

J.K Nilsson skrev:
Vilket säkert inte är påhitt utan en reel möjlighet på moderna "lågfriktions"motorer.

Vad skiljer en modärn lågfriktionsmotor ifrån en äldre motor? Jag har hört si och så om vad det är som skiljer, men aldrig fått nån rätsida på det. Hur påverkar det oljan? Är det sant att en sk lågfriktionsmotor är designad att dra olja för jämnan? Ger det vekligen en bättre verkningsgrad? Lite OT, men om man reder ut hur en lågfriktionsmotor funkar så kanske man kan inse hur etanol skulle påverka oljan men inte bensin.

Inläggsrubrik: oljelivslängd
InläggPostat: fre 07-11-30 22:29 
Användarvisningsbild

Min bil drar ca 1 liter olja per 500 mil som jag fyller på med ca 0,5 l var 250 mil. Om man räknar ut medelåldern eller motsvarande medelkörsträcka för oljan i motorn på grund av denna återfyllning med färsk olja ser man att medelkörsträckan bara är lite mer än hälften av den sträcka man kört med bilen efter 2000 mil. Jag vågar mig därför på att bara byta olja en gång om året eller efter ca 2000 mil. Se diagrammet här.

Bild

Senast redigerad av GL fre 10-01-01 14:19, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-12-01 00:09 
Användarvisningsbild

Ja, det där liknar en tanke jag har haft. Kan det vara så att tillverkaren låter motorn dra en mängd olja för att klara av de längre service-intervallerna?

Min Citroen med 2000-mila-intervaller drar inte mycket, om jag fyller till strecket tror jag att jag skulle klara 2000 mil utan att byta, men jag brukar fylla en skvätt ett par ggr imellan för att hålla mig på strecket. Total mängd är bara 3,2l så jag tycker den ska få varje droppe som får plats :)

Men jag vet en hel del exempel som får fylla en hel liter i nästan nya bilar.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-12-01 01:10 

widmark skrev:
Vad skiljer en modärn lågfriktionsmotor ifrån en äldre motor? Jag har hört si och så om vad det är som skiljer, men aldrig fått nån rätsida på det. Hur påverkar det oljan? Är det sant att en sk lågfriktionsmotor är designad att dra olja för jämnan? Ger det vekligen en bättre verkningsgrad? Lite OT, men om man reder ut hur en lågfriktionsmotor funkar så kanske man kan inse hur etanol skulle påverka oljan men inte bensin.

Man har minskat höjden på kolvringarna för att minska, vilket leder till att dom tätar sämre och större mängd förbränningsgaser tar sig förbi ringarna. Dessa gaser sliter oerhört mycket på oljan och är den direkta orsaken till bland annat SAABs bekymmer med oljeslam. När denna mängd gaser skall evakueras ut följer mycket stor mängd olja med som då måste avskiljas ifrån gaserna och återföras till motorn. För att vevhusventilationen skall fungera måste det finnas en bra balans mellan tryck och flöde av dessa gaser. Detta har varit svårt att lösa för SAAB till sina berömda T7 motorer i SAAB 9-5. Första serielösningen fungerade bra men var känslig för störningar som uppkom väldigt lätt. Nu har man ifrån årsmodell 2004 fått till en bra lösning i serieproduktion och ifrån våren/sommaren 2006 en bra modifiering av tidigare bilar.

Men den stora omsättningen av vevhusgaser leder till stora mängder av oförbränt bränsle i oljan och vevhuset. Det är detta som reser frågetecken angående hur bränslet påverkar oljan. I en bensinmotor håller oljan i ca: 2000 mil, snäll körning. Additiven i oljan kan vara känslig för den stora mängd etanol som E85 innehåller, i det här fallet får vi väl lita på oljebolagen likaväl som det litas på slangtillverkarna.

J.K Nilsson

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-12-01 19:51 

Mina senaste bilar har alla utan problem klarat 3000 mil mellan service/oljebyte. Kör Citroën och de fem jag har ägt har aldrig behövt fyllas på mellan servicetillfällena, inte ens efter en tur till/i Sahara med +47 i skuggan.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-12-02 09:18 

Samma erfarenhet här där samtliga egna konverterade fordon servats enligt "bensin normen" föreskrivna intervaller och nu under 15000 mil och 9 år, och ser ingen som helst anledning till att korta det.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-12-02 23:39 
Användarvisningsbild

J.K Nilsson skrev:
Additiven i oljan kan vara känslig för den stora mängd etanol som E85 innehåller, i det här fallet får vi väl lita på oljebolagen likaväl som det litas på slangtillverkarna.

Tackar för din syn på saken. Finns en hel del skrivet på nätet om lågfriktionsmotorer. Att vi får lita på motoroljetillverkarna har du helt rätt i. Hittils har jag inte märkt nåt särskilt med oljan när jag kört på E85. Den verkar klara sig lika bra eller bättre än på bensin.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-12-11 14:48 
Forummoderator

Vi skall ju prova lite grann mer vetenskapligt:
Oljan i AMG är nu bytt och jag skall göra en första viskositetsjämförelse med ny Mobil1 olja.
Se vidare:
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... light=olja

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 140 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]