Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 13-05-19 09:43

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 140 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-20 19:40 

kalle skrev:
Nån som testat PreemTest?

http://www.preem.se/templates/page____1391.aspx

Man köper ett paket som innehåller lite prylar och sen skickar man in en liten flaska med sin gamla olja och får tillbaka ett svar på vad det var för skick.

Jag har mailat och frågat om pris och var/hur man köper det.

påminner om dom test volvo kan sända ut på begäran, vid vissa problem (mycket ovanligt, har bara gjort det en gång)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-20 19:45 
Användarvisningsbild

Man kanske kan se om den är "blaskig"

Bild

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-20 19:57 

krassegrand skrev:

blaskigare än vad då? med bara ett prov har du inget att jämföra med.
säg att den inte är blaskig. det betyder ju bara att oljan inte blir blaskig under just det körförhålandet i just den motorn. den kann alltså vara blaskig under alla andra körförhålanden !

ska det testas så ska det vara ett test som avslöjar nått, inte ett som kan missvisa.

så vad ärdet ni vill uppnå med testet?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-20 23:27 
Användarvisningsbild

Volvo mekaniker skrev:
-----
Vad är syftet med testen? vad är det vi/ni vil ha svar på?

Om man gör ett prov, o sen jämför det mot ny olja, vad ser vi då? Vi ser att oljan inte är ny längre?

Det är ju just det man vill se. Hur långt har oljans försämring gått efter en viss tid i motorn. Går försämringen av några mätta parametrar fortare efter E85-drift än efter bensindrift. Det är ju just några kvantitativa mått på viktiga parametrar som är måttet på hur bra en olja är för sitt syfte. "Blaskighet" finns inte med som en parameter.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-21 14:49 

Vi kommer se om oljan från den specifika bilen och den specifika körstilen är bra eller dålig. Inget annat... Men det kommer framförallt att berätta om oljan i fråga är förorenad och otjänlig, eller motsatsen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-21 15:22 
Användarvisningsbild

Det är kanske bättre att ta ett prov och få "papper" på om oljan är si eller så än att bara titta på den och konstatera att "den är blaskig".

Bild

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-21 15:37 
Forummoderator

Det som är mest intressant att konstatera här är kanske hur de viskositetsreglerande tillsatserna i oljan påverkas med tiden, detta med tanke på beskyllningarna för "blaskighet".

Ett förslag till mätmetod:

Välj ut två liknande bilar som går under liknande körförhållanden, den ena på bensin och den andra på E85. Byt olja och oljefilter i båda två och använd samma typ av olja vid påfyllningen. Spara ett prov på den nya oljan, och ta ut oljeprov ur båda bilarna efter t ex först 500 mil och sedan var tvåhundrade mil tills nästa oljebyte sker.

Analysera alla oljeprov dels genom s k organoleptisk prövning (som apotekarna säger, dvs se, känna och lukta på oljorna) och dels genom att mäta viskositeten vid några olika temperaturer (exempelvis -18 °C, 0 °C, +40 °C och +100 °C). En viskositetsmätning är lätt gjord med en mät-tratt, som brukar finnas hos de flesta som håller på med sprutlackering, och ett stoppur.

Ytterligare ett intressant prov skulle kunna vara att bedöma om partiklar svävar fritt i oljorna eller om skräpet har tendens att lägga sig på ytan eller sjunka till botten.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-21 16:44 

vist är det ni skriver intresant o veta, men provet komemer ju vara duktigt miss visande.
om det blir ett positivt svar, som sedan redovisas här, så kan ju nån köra ihjäl sin motor, bara för att han tror at det komer vara positivt även i sin bil. (inte skoj att vara den personen isånna fall)

Jag har som sagt inget imot att testa, det är bra. bara man har tänkt igenom vad testen ska visa & att man är noga på att den inte kan missvisa!

Jag har svårt för folk som tar för givet att saker är på ett sätt, bara för att dom har sett att nått varit på det sättet. (allt är inte svart eller vitt)
så länge man är noga att tala om detta så är jag glad.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-21 16:49 
Forummoderator

Jag tycker nog att ett minst lika bra bevis på att det inte uppstår några smörjningsproblem i praktiken är de sammanlagt miljontals mil som konverterade bilar vid det här laget har körts utan minsta lilla bevisade problem som har haft med motoroljan att göra. Det om något är ett storskaligt flottförsök!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-21 17:14 

torbjorn skrev:
Jag tycker nog att ett minst lika bra bevis på att det inte uppstår några smörjningsproblem i praktiken är de sammanlagt miljontals mil som konverterade bilar vid det här laget har körts utan minsta lilla bevisade problem som har haft med motoroljan att göra. Det om något är ett storskaligt flottförsök!

jag tycker det låter bättre än att göra en oja analys.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-21 19:50 

torbjorn skrev:

Absolut... Speciellt med tanke på att många antagligen "slarvar" med motoroljan... Kör för länge och kör på goth olja osv osv osv =)

Själv kör jag 1000 mil och byter sen slaviskt, frågan är vad jag får för de pengarna och den mödan...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-21 23:49 
Användarvisningsbild

krassegrand skrev:

Det kanske bara är jag men är det inte tråkigt att när det kommer en ny användare till forumet, kanske kritisk mot E85 med all rätt enligt SINA erfarenheter så skall han/hon förlöjligas t.ex på detta sättet?

krassegrand är säkert smart nog att förstå att "blaskig" är ett subjektivt uttryck som inte behöver betyda att alla tycker samma!?

Dessutom kan väl de flesta skriva under på att de nyare oljorna av typen 0W-50 ÄR blaskiga jämfört med en 10W-30 t.ex?

Volvo mekaniker skrev:
krassegrand skrev:

blaskigare än vad då? med bara ett prov har du inget att jämföra med.
säg att den inte är blaskig. det betyder ju bara att oljan inte blir blaskig under just det körförhålandet i just den motorn. den kann alltså vara blaskig under alla andra körförhålanden !

ska det testas så ska det vara ett test som avslöjar nått, inte ett som kan missvisa.

så vad ärdet ni vill uppnå med testet?

Citerar från Preems sida:

Speciellt för motorolja:

* TBN (bastal): Ett mått på oljan alkalinitetsreserv som är viktigt för att skydda mot korrosion
* Flampunkt : En minskande flampunkt kan bero på bränsleutspädning av motoroljan
* Pentanolösligheter: Totalmängd av smuts, sot och oxidationsprodukter

Speciellt för övriga smörjoljor:

* TAN (syratal) Förändring av oljans egenskaper
* Mikrofiltrering: Mängd smuts och slitagepartiklar

Gemensamt för alla typer av smörjolja:

* Viskositet: Förändringar i viskositet kan orsakas av normal åldring och/eller på systemets driftsbetingelser i utrustningen och/eller föroreningar.
* Utseende och färg: Förändringar indikerar föroreningar, oxidation, åldring, vatten etc.
* Vatten: Kondens eller inläckage av vatten förstör bland annat smörjförmågan och kan orsaka korrosion
* Additivmetaller (fosfor, zink, magnesium och kalcium): Är det rätt produkt, finns det spår av föroreningar ?
* Slitagepartiklar

Lite mer om slitagepartiklar:

* Järn : Slitage på, växlar, ventiler, lager, samt även rostpartiklar.
* Koppar: Indikerar slitage i känsliga delar som lager, bussningar och andra komponenter i brons eller mässing.
* Bly/Tenn: Indikerar slitage på lager av Babbit (Bly och tenn) eller koppar/bly.
* Aluminium: Slitage från kolvar, pumpar etc.
* Kisel: Vanligtvis sand/damm som förorenar genom otätt system, felaktigt andningsfilter.

Flampunktsförändringar borde t.ex vara av intresse efterom man ofta ser att etanolen skulle späda oljan mer än vad bensinen gör!

Ser fram emot att få reda på vad ett test skulle kosta!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-22 09:43 
Forummoderator

Eventuell oljespädning och flampunktsändringar kan ju ändra sig snabbt på oljan i en given motor. Det kan ju räcka med att motorn har kallstartats och gått på tomgång några minuter just före oljeprovtagningen för att man ska få en rejäl utspädning, som inte skulle finnas där om samma motor nyss hade körts belastad i en halvtimme.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-22 09:45 

Tydligen ska de som säljer villaolja också sälja PreemTest (enligt Preems kundtjänst). Jag är utomlands så jag vill inte hålla på och nöta på min telefon, men jag har mailat runt lite utan resultat.

Om nån är sugen på att hjälpa mig att leta upp pris så vore det bra...

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 140 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]