Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 13-05-24 09:13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 140 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-14 23:09 

Håler med om att man kan göra massa tester med olika tempraturen, för att se hur bensin & etanol drift inverkar, men jag har inte varit intresarad av detta & jag har ju inte möjlighet till att "leka" med kndernas bilar.

jag skrev bara inlägget för att det passa bra i denna tråd.
faktum kvarstår att jag upplever en stor skillnad på oljorna i etanolbilarna mot bensindrivna bilar.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-14 23:21 

J.K Nilsson skrev:

Jag tycker att 1500 bensinmil är långt på samma olja, ta också detta för SAABs sanning. Kanske Ford/Volvo har annan konstruktion som tar bort färg i från oljan så att den inte bir rödtonad?

J.K Nilsson

Ser ut som att sab har gjort samma modifieringar som ford & olvo har gjort på sina maskiner.
Måste ju ligga nåt i det.

men att oljan blir röd har jag inte sett? dock är ju fordmotorn en sug, medans saaben är överladdad

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-14 23:31 
Forummoderator

På bilar som körs på gengas kan det förekomma att oljan blir mycket seg, det beror då på alkaliska ämnen (t ex lut) som följer med askpartiklar i gasen om man har dålig gasrening. När man utsätter en mineralolja för lut så förtvålas den som man säger, man har alltså börjat en process för att göra smörjfett av oljan. Men på en gengasbil med bra finrenare för gasen brukar det inte vara några större problem.

När det gäller rödfärgning av oljan i E85-drivna motorer så har jag en känsla av att det varierar mellan olika motortyper, kanske beroende på hur vevhusventilationen är gjord etc. På den första bil jag körde konverterad, Citroën BX 16V '88 , blev oljan tydligare röd, än på den VW Golf 1,8i '97 som jag körde senare. Körförhållandena var i princip identiska för båda bilarna, och det var också frågan om samma oljetyp, nämligen billig semisyntet- eller syntetolja, som regel köpt på Coop Forum.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-14 23:31 
Forummoderator

Volvo mekaniker skrev:
men att oljan blir röd har jag inte sett? dock är ju fordmotorn en sug, medans saaben är överladdad

Röd är väl fel att säga, men rödbrun ligger nog närmare sanningen. Och det är inte bara överladdade bilar som verkar få oljan lite rödfärgad utan detta fenomen finns även på "sugisar", min Volvo 965 är en utav dem!! Oljan är Mobil1 5W/50 syntet.

//David

Volvo 745 GLT 16V -88 (på bensin än så länge)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-15 00:41 

vi kör med Castrols olja & det är samma i zeteckmotorerna för bensin som dom för etanol
vi har altså den oljan som volvorekomenderar för bilmodellen (inte bara en olja med rätt klassning & viskositet, utan den exakta oljan volvo sägerat dom vill att man har i motorn

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-15 00:44 

jeg skrev:
Volvo mekaniker skrev:
jeg skrev:
Även jag byter olja i ett antal etanol körda FFV bilar, bra många ggr per år.

Den enda synbara skillnaden brukar vara att "etanol oljan" är ljusare, ser mindre använd ut.

Sen så ÄR 0 /w30 oljan som används i ALLA nyare volvomotorer vääldigt blaskig.

ffv körs på 5W30
0w30 kör man bara på i de motorer som ska gå 3000 mil mellan byten.
& det är igentligen inte wiskositetskilnaaden man är ute efter uten klas skilnaden. 0W30 oljan klarar ju A5 B5, medans den andra bara ligger på A3 B3ver bara att den från fv bilarna är tynade om

tyver kan jag inte se på en olja hur förbrukad den & dens tillsatser är, men den från ffv bilarna är tunare. den rinner ut ut troget på ett helt anat sätt, måste vara bra mycke tunnare.

jag har som sagt inte nån aning om varför, men gisar att det är orsaken til att man ska byta olja var 1000 mil

5w30 är inte mkt tjockare, och faktum kvarstår:
Jag har aldrig sett ett spår av de du beskriver.

Hmm, nu har jag haft semester ett bra tag men. Är verkligen A3 B3 olja godkänd i etanol motorerna ?
Vad använder ni för oljor ?
Använder ni en annan olja till etanol motorerna ?

det är sälsynt att motorer kräver högre klassning (lika sällsynt är det att hitta oljor med högre klasning)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-15 08:42 

Har inte heller trots många år med oljebyten på både etanol som bensinbilar sett några större skillnader på dess oljekonsistens och färg, förutom då att en etanildriven bil har en något rödbrunare färg, men att dessa överlag är densamma utan att heller själv ha tillgång till några testanläggningar.

Och har med det utan problem eller andra misstankar under alla åren använt mig av den för egna bilar vanliga oljebytesintervallen som dock är av den gamla "hederliga" modellen med 1500 mil.

Men visst med dagens toklånga intervaller är det inget annat än vettigt att ha tidigare byten även med ren bensindrift, som även finns viss tendes till att gå tillbaka till hos flera tillverkare.

Har förövrigt uteslutande inte sett någon anledning än att använda sig av Biltemas oljor, som är mycket prisvärda och bra oljor. :-)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-15 14:38 
Forummoderator

Vad en volvomekaniker inte kan ha koll på är som sagt hur bilarna körts och hur det hade sett ut om kunden kört med bensin i stället.
Sedan byter ju vi som jobbar med våra egna bilar nästan alltid oljan när den är varm.
Vi kan då också samtidigt jämföra med hur oljan brukade se ut på fossiltiden.
Alla vi har an annan bild än Volvomekanikern.
Och då kan man alltså konstatera att oljan inte är blaskigare.
Är den det med kall olja så betyder ju det i praktiken kanske att den kommer fram snabbare och smörjer BÄTTRE just efter en kallstart, precis detta vill man ju uppnå med en modern syntetolja.
Det volvomekaniker konstaterat är alltså kanske snarare ytterligare ett stöd för att oljan mår bättre i en etanolmotor.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-15 16:48 

Saken är ju den med att jag med kan tala som förvisso en före detta volvomek med många år i ryggen,,, och som sådan oavsett märke kan/har man naturligtvis ingen som helst koll på hur en kunds bil har körts på för sätt då den väl rullar in på verkstaden.

Och i en sådant arbete var det iaf på det otal verkstäder jag arbetat på så byttes om arbetet enbart rörde sig om tex oljebyte så kunde bilarna lika gärna varit kalla som rejält varmkörda,,,

Även om egna "etanolepoken" står uteslutande för den privatmekande och kan även då med konstantera varma motorer vid samtliga oljebyten bara där med konstatera att inget utöver det "normala" går att iaktaga, utan som redan sagt att ha tillgång till riktig oljeanalys,,,

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-15 21:03 
Användarvisningsbild

Bytte min olja idag, drygt 1700 mil blev det på den. Har kört några tankar bensin under semestern pga Finlandsresa. Jag kör i stort sett endast sträckor längre än 5 mil och hade genomvarm bil.
Oljan var fin, brunröd, doppade en servett för "analys" och den blev tydligt mörkröd i färgen. Jämfört med den nya oljan är den klart mörkare.
"Blaskigheten" tycker jag var likvärdig med bensin-Mercan som jag gjorde service på förra veckan men den oljan var som sagt kolsvart.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-16 00:10 

karlmb skrev:
Vad en volvomekaniker inte kan ha koll på är som sagt hur bilarna körts och hur det hade sett ut om kunden kört med bensin i stället.
Sedan byter ju vi som jobbar med våra egna bilar nästan alltid oljan när den är varm.
Vi kan då också samtidigt jämföra med hur oljan brukade se ut på fossiltiden.
Alla vi har an annan bild än Volvomekanikern.
Och då kan man alltså konstatera att oljan inte är blaskigare.
Är den det med kall olja så betyder ju det i praktiken kanske att den kommer fram snabbare och smörjer BÄTTRE just efter en kallstart, precis detta vill man ju uppnå med en modern syntetolja.
Det volvomekaniker konstaterat är alltså kanske snarare ytterligare ett stöd för att oljan mår bättre i en etanolmotor.

Ni ska inte tolka mig så att jag tror att oljan mår bättre när man kör på etanol. Jag tror starkt raka motsatsen!

jag försökte räkna lite o kom fram till att jag ensam måste byta olja på över 1000 bilar/ år, så jag anser mig ha god kunskap över hur oljan brukar vara i en bil. (det spelar ingen roll om några bilar körs hårt, kort eller vad som helst. med den mängden bilar som paserar så får man ett bra medelvärde på hur saker brukar vara & om nån bil avviker.

Jag har sett tydliga av vikelser på oljan i etanolbilar! jag är inte det minsta tveksam på att det är en av vikelse.

---------------
byter man olja på 10 bilar / år, så har man inte lika lätt att bldasig samma uppfattning.
Och att jämföra ett olje byte på en etanolkonverterad bil, som ni sköter pedantiskt med täta olje byten, mot eran andra bil av annat märke som kör med bensin, ger inte samma överblick. Tänk på att jag byter i många fall olja på idntiska bilar, som exempel så har ju komunen som idag är den som har fläst etanolbilar inte altid haft tanolbilar!

------------------------

om ni nu gör tät olja byten även då ni kör på bensin (för att ni bryrer om era ägodelar) så kanske ni inte hiner att förstöra oljan, men det säger ju inte att det är en påhittad sak att motortilverkarna vill ha tätare olje byten!
upenbarligen så klarar ju nte de bilar som paserar mig att ha längre intervall än 1000 mil.

-------------------------
en sak till att bilar idag klarar 3000 mil mellan oljebytena är väl inte så långt. kör man långa sträckor med varm motor så sliter det inte så hårt som den som kör korta sträckor.

alla motortilverkara har ju krav på att oljan ska bytas var 12 månad eller tätare, så inte så många hinner köra 3000 mil, o dom som hinner har ju kört långa sträckor.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-16 07:50 

Om detta och mycket annat kan man säkerligen hålla på att träta om i evigheter, men av att dömma av den allt större erfarenheten som faktiskt finns på området, säger ju den med som dom flesta redan här sedan länge bekräftat.

Själv har jag iaf lite drygt 30 år från många olika bilverkstäder, så oavsett om man byter olja på 10 eller 10 000 bilar per år är iaf min bestämda uppfattning i frågan att man får en tämligen bra bild av oljornas skick osv.

Och visst är det viss skillnad på oljan från en etanoldriven bil från en bensindriven bil, inget snack om det,, men det skall nog varken jag eller du som bilmekaniker inte "utvärdera" mera ingående här, men visst som flertalet biltillverkare är det iaf av olika anledningar kortare oljebytesintervaller som gäller för fabriksbyggda etanolbilar.

Nej visst är det med dagens mått på bilar ingen konst att köra över 3000 mil mellan servicarna, och med dess tidsbegränsning (i dom fall detta följs) så byts som sagt oljan vid tidigare miltal än dessa,,,

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-16 17:22 

De äldsta Focus FFV är 8 år nu va? Borde märkas på de motorerna ifall oljan inte gör sitt jobb...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-16 21:39 
Användarvisningsbild

Volvo mekaniker skrev:
Jag har sett tydliga av vikelser på oljan i etanolbilar! jag är inte det minsta tveksam på att det är en av vikelse.

Det är inte det som har blivit ifrågasatt.
Frågan är om avvikelsen är bra, dålig eller spelar inte någon roll.
Hittills har vi inte sett något konkret som talar emot etanol. Inte ens provtagning av oljan för att se vad som har hänt med de smörjande egenskaperna.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 140 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]