Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 13-05-23 17:37

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 140 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-16 21:41 
Forummoderator

Volvo mekaniker skrev:
alla motortilverkara har ju krav på att oljan ska bytas var 12 månad eller tätare, så inte så många hinner köra 3000 mil, o dom som hinner har ju kört långa sträckor.

Det håller jag inte med om. Visserligen finns det en del biltillverkare som rekommenderar ett tidsbundet bytesintervall för andra vätskor (t ex bromsvätska och kylarvätska), men det brukar inte gälla specifikt för motorolja, annat än att serviceprogrammet kanske är utformat så att verkstaden alltid ändå gör ett motoroljebyte vid en service där något annat vätskebyte ingår.

Om det gäller en motor som är såld separat (industrimotor eller liknande) och alltså inte ingår i en personbil, så finns det inte alls några tidsbundna intervall utan där går man enbart på drifttimmar när det gäller bytesintervall.

En normal motorolja är ju i sig kemiskt stabil och förändras inte bara för att tiden går. Om det inte vore så, skulle det ju om inte annat stå bästföredatum på oljedunkarna.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-16 22:18 

torbjorn skrev:
Volvo mekaniker skrev:
alla motortilverkara har ju krav på att oljan ska bytas var 12 månad eller tätare, så inte så många hinner köra 3000 mil, o dom som hinner har ju kört långa sträckor.

Det håller jag inte med om. Visserligen finns det en del biltillverkare som rekommenderar ett tidsbundet bytesintervall för andra vätskor (t ex bromsvätska och kylarvätska), men det brukar inte gälla specifikt för motorolja, annat än att serviceprogrammet kanske är utformat så att verkstaden alltid ändå gör ett motoroljebyte vid en service där något annat vätskebyte ingår.

Om det gäller en motor som är såld separat (industrimotor eller liknande) och alltså inte ingår i en personbil, så finns det inte alls några tidsbundna intervall utan där går man enbart på drifttimmar när det gäller bytesintervall.

En normal motorolja är ju i sig kemiskt stabil och förändras inte bara för att tiden går. Om det inte vore så, skulle det ju om inte annat stå bästföredatum på oljedunkarna.

Beror väl på hur mycket man anser att additiven förbrukas om motorn står med mycket syrlighet och vatten i oljan.

J.K Nilsson

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-16 22:27 
Forummoderator

Det är klart, en biltillverkare kanske bör tänka på risken att en bil blir långtidsparkerad med oljan i ett maximalt otrevligt tillstånd efter en massa kortkörningar och provstarter.
Men eventuella oönskade reaktioner borde ändå ske synnerligen långsamt när oljan är kall och stillastående.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-16 23:24 

torbjorn skrev:
Volvo mekaniker skrev:

tidsintervallen finns där för att fånga upp dom som kör många korta sträckso, vilket tar kål på oljan mycke fortare

Och ja, alla har 1 års intervall !!!

om vi tar volvosbilar så har dom en lampa som tänds när det är dags att göra service. den tänds alltså om det är 12 månader sedan bilan servades, alternativt om motorn varit igång över 750 motortimmar, eller dom där 3000 mil som alla pratar om.
när någon av parametrarna uppfylls så ska bilen servas. om man nu gör väldigt lite (lite är 1499mil på 12 månader eller mindre på en bil med 3000 mils intervall) så kan man göra en anpasad service vilket inebär att man inte gårigenom lika många kontrollpunkter, men självklart byts olja o filter. (man får inte göra 2 anpasade servicar eftervarandra!)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-17 02:39 
Användarvisningsbild

Jag tycker att "Volvomekaniker" får ta onödigt mkt skit..

Är han den han säger så återger han de upplevelserna Han har?
Kan vara så att han är en av de andra namnen som det spekuleras om i inledningen av tråden men innan man VET det så bär man fria?

Vad jag stör mig mest på är stavningen..
Alla kan inte vara språkpoliser som jag men om Volvomekaniker har Word eller liknande ordbehandlingsprogram så skriv texten i det och rätta med rättstavningen innan du postar!

Inget illa ment men jag har svårt att läsa vad du skriver! Detta utan att automatiskt misstro dig!

Vad gäller det röda färgämnet råder väl ingen tvekan om att det orsakar problem? I spridare och kanske även på annat sätt?
I stället för att debattera om det här var det väl bättre att försöka påverka så att detta byttes eller togs bort helt?

Till de tätare oljebytena så. Jag påpekade en gång att jag tyckte att de tätare oljebytena på etanolbilar förtar en del av etanolnyttan men fick mina fiskar varma för den åsikten!

Jag vidhåller detta att en lägre oljeförbrukning/längre bytesintervall måste vara positivt!

Återigen, i stället för att debattera den saken borde (vi påverka) bensinbolagen (att) ta fram olja för etanoldrivna bilar!
Som med all olja måste den bli en kompromiss och det är bara att fråga kunden vilket bränsle han kör mest på så väljer man olja efter det?

Ett par andra åsikter:
1: Ta fram en etanolbil som är optimerad för E85 men som till nöds kan köras på BF95!
2: Låt elhybriderna drivas av E85/diesel eller gas i stället för bensin!
3: Start/stop eller start and go, alltså att motorn stängs av vid stillastående tror jag gör stor nytta!
4: Vi, som inte MÅSTE ha det... måste välja bil efter vårt verkliga behov! Inte efter det behov som uppstår nån gång i bland. Mindre bilar till de flesta alltså!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-17 10:04 

En bensinmotor som drivs av etanol är stenolder. Det man borde forska på är dieselmotorer som kan köras på etanol (etamax D) i en hybridbil. Tekniken finns redan men tillverkarna har ursäkten: Det finns inte att tanka på mackarna.
Det är väl ingen ursäkt. Etamax D inehåller inget fossilt och motorerna har 43% verkningsgrad bara 1% sämmre än vanlig diesel.

Hur får man ut det på maraknaden? Nånn måste ju börja, biltilverkarna eller bensinbolagen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-17 12:34 
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Börjar bli rejät OT denna tråd..

Det röda ämnet är PIB och härstammar från de knappt 15% handelsbensin i etanolen, så det är knappast något att oroa sig för.

Att det inte syns i oljan när man kör på bensin beror nog på att oljan blir snabbare svart av alla sotpartiklar som hamnar i oljan när man kör på bensin. Det är sås svårt att se att oljan är röd när den är svart.

Hur är det med Renault megane FFV och PSA's Bioflexmodeller och alla amerkanska GM FFV bilar, har de också halverad oljebytesintervall när man kör på E85? Hur är det i Brasilien?

Jag tror som sagt att detta kortare intervall är bara en extra säkerhet för tillverkarna fö att undvika problem i en "worst case scenario" där bilen används för extremt korta körningar utan motorvärmare.

Det vore bättre med lite intelligens i bilen som rekommenderade service/oljebyten efter bilens användning som jag tror BMW har. Med en oljevärmare som gjorde att oljan kommer upp i arbetstemp snabbare hade man också löst "problemet".

/Aryan

The Economic Anarchy of Capitalism is the Real Source of Evil - Albert Einstein, The World As I See It (1949)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-17 13:51 
Forummoderator

Volvo mekaniker skrev:

tidsintervallen finns där för att fånga upp dom som kör många korta sträckso, vilket tar kål på oljan mycke fortare

Och ja, alla har 1 års intervall !!!

Jag håller fortfarande inte med om detta.
Många biltillverkare gör istället så att de anger att bytesintervallet i mil räknat ska halveras vid svåra körförhållanden (t ex taxi i innerstad eller enbart kortkörningar).

Nu tittar jag i serviceplaner för olika bilmodeller och ser följande:

Citroën BX har enbart körsträckebaserat oljebytesintervall. 1000 mil för oljebyte, 2000 mil för filterbyte för bensinare, 750 respektive 1500 mil för dieslar. Oförändrat från 1985 och åtminstone en bit in på 90-talet.

En uppgift från 1988 om Saab 9000 säger att bytesintervallet för alla turbomotorer är ändrat till 1000 mil, står inget om vad det är ändrat från eller vad sugmotorerna har för bytesintervall. Det är alltså också rent körsträckebaserat.

För de flesta modeller av VW från slutet av 90-talet gäller 1500 mil oljebytesintervall och 3000 mil filterbytesintervall, står ingenting om kalendertid där heller. VR6-motorn har kortare intervall men jag vet inte exakt vad som gäller där. Det beror förmodligen på att den har ovanligt liten oljevolym i förhållande till motorns storlek. De bilarnas serviceindikator går enbart på körsträcka, det finns ingenting som håller reda på datum i instrumenteringen.

Audi A3 1,6 '03 beräknar tid eller körsträcka till nästa service själv med ledning av hur bilen körs. Det är rätt intressant att om en sådan bil har gått enbart i stadstrafik och serviceindikatorn flaggar för service inom något 10-tal mil, och man sedan tar ut bilen på en lång landsvägskörning, så kan sträckan till nästa service plötsligt ökas på med ett par hundra mil. Den är helt klart inte kalendertidsstyrd, under en period när bilen inte gick mycket blev det över 2 år mellan servicar.

För olika Ford-modeller från omkring 2003 gäller ett serviceintervall för en massa olika saker på, beroende på modell, 1500-2500 mil eller 1 år. Men det framgår ingenstans vilka av alla de olika serviceåtgärderna som i första hand är körsträckebundna och vilka som är kalendertidsbundna. Dessutom anger man att motorolja och oljefilter ska bytas oftare vid svåra förhållanden "Körsträckor kortare än 16 km, särskilt vintertid vid låga utomhustemperaturer" samt "Mestadels start/stopp-körning i stadstrafik med långa tomgångstider, t ex taxitrafik eller budbilar".

Jag vågar nog påstå att om en biltillverkare sätter ett oljebytesintervall på ett visst antal månader så beror nog det snarare på serviceschemamässiga och logistiska synpunkter än på någon rent teknisk anledning.

Och av den här, i och för sig något ovetenskapliga undersökningen, kan vi se att av fem biltillverkare (eller, om man så vill, fyra koncerner) är det bara en som överhuvudtaget anger något kalendertidsintervall. Man kan alltså knappast påstå att det skulle gälla "alla" biltillverkare.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-17 13:54 
Forummoderator

aryan skrev:
Det vore bättre med lite intelligens i bilen som rekommenderade service/oljebyten efter bilens användning som jag tror BMW har.

Även VAG-bilar har detta sedan ett antal år tillbaka, också på rätt billiga modeller.

aryan skrev:
Med en oljevärmare som gjorde att oljan kommer upp i arbetstemp snabbare hade man också löst "problemet".

En oljekylare i form av värmeväxlare mellan olja och kylvatten är effektiv även för att snabbvärma oljan efter start. Men en bieffekt av detta är förstås att det tar längre tid än nödvändigt för kylvattnet och motorns överdel att bli varm när man tar värme därifrån till oljan. Det skulle man förstås kunna lösa med en termostat som stryper vattenflödet till värmeväxlaren så länge kylvattentemperaturen är under t ex 65 °C.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-17 13:59 
Användarvisningsbild

Hur snabb är omloppstiden för oljan i en normal motor?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-17 14:12 
Forummoderator

Hmm...vad ska man gissa på? Om man tänker på dimensionerna på en normal oljepump så kanske den kan pumpa 10 cm³ per varv, och den går som regel långsammare än vevaxeln. Säg 5 cm³ olja per vevaxelvarv. Om motorn går med 2000 varv/min så kommer pumpen att leverera 10 liter per minut, om oljetråget rymmer 4 liter så omsätts alltså oljan 2,5 gånger per minut.

Verkar det rimligt?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-17 14:21 
Användarvisningsbild

Det låter väl rimligt. Vad jag ville komma fram till var om det är någon ide att öka värmeväxlingen till oljan när den ändå går förbi de varma delarna så fort.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-17 15:33 

GL skrev:
Det låter väl rimligt. Vad jag ville komma fram till var om det är någon ide att öka värmeväxlingen till oljan när den ändå går förbi de varma delarna så fort.

Så varmt är det ändå inte där oljan går förbi. En stor del av oljan går till vevpartiet och där blir det inte varmt så fort. Oljekanaler har dessutom inte så stor area att man kan överföra värme till oljan så fort.

Oljekylare modell B18 och B20 sport är väl ingen orimlighet. En vvx sitter direkt på oljefiltret och genomspolas av vatten/glykol. Oljan värms upp av vattnet, den något långsammare uppvärmningen av motorn kommer ju ändå motorn tillgodo genom lägre viskositet hos oljan och att värmen återförs in i motorn.

Du garanaterar att oljan blir varm nog även vid kortare körningar för att hålla kondens och överskottsbränsle borta ur oljan samtidgt som du elliminerar behovet av termostat till oljekylare. När vattentempen rört sig över indikering för kall motor är även oljan redo att smörja, kyla och skydda motordelar för att kunna ta ut effekt.

J.K Nilsson

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-17 16:34 
Forummoderator

Det var just den typen av vvx jag tänkte på. Förutom på gamla Volvo hittar man den också fabriksmonterad på många Citroën- och Peugeot-motorer från 80-talet, Ford V6 i Granada, Scorpio, Bv206 m fl.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-17 17:58 

Ragamuffin skrev:
Jag tycker att "Volvomekaniker" får ta onödigt mkt skit..

Skönt att nån faktiskt läsar & sen tänker, innan dom svarar.
det är väl ett diskutionsforum, där inge många sitter på vetenskapliga svar till allt.
"varför skule nån sita o hitta på mass saker?"

när jag läser så verderar jag egna upplevelser högt. det nån hört av nån är svårare att tro på.

så här långt har jag en mycket konstig bild av detta forum, om man säger fel sak, blir man tydligen helt mobbad? (hur ska man veta vad man ska säga? Råka jag säga presis tvärtimot vad nån annan sagt?)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 140 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]