Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 13-05-21 13:22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 140 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-17 18:07 

Service intervalle är ett år hoss nästan alla biltilverkare (sen så kanske det inte står i 10-20 år gammla dokument, eller ens om nya dokument till så gammla bilar har uppdatterats)
Förr när milsintervallen var kortare, så var det ju den man förrst uppnådde.

Oljan oldras (läs tilsatserna förbrukas) så för att garantera att inga motorskador uppstår så ska oljan bytas efter 12 månader, deta ä viktigare på bilar som kör kortare sträckor än dom som kör långa sträckor.

Detta vet ju nästan alla som arbetarmed biler, så jag blev riktigt förvånad att detta väckte så stora reaktioner! (kan jag lita på allt annat jag läser på forumet?)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-17 18:17 

J.K Nilsson skrev:
GL skrev:
Det låter väl rimligt. Vad jag ville komma fram till var om det är någon ide att öka värmeväxlingen till oljan när den ändå går förbi de varma delarna så fort.

Så varmt är det ändå inte där oljan går förbi. En stor del av oljan går till vevpartiet och där blir det inte varmt så fort. Oljekanaler har dessutom inte så stor area att man kan överföra värme till oljan så fort.

Oljekylare modell B18 och B20 sport är väl ingen orimlighet. En vvx sitter direkt på oljefiltret och genomspolas av vatten/glykol. Oljan värms upp av vattnet, den något långsammare uppvärmningen av motorn kommer ju ändå motorn tillgodo genom lägre viskositet hos oljan och att värmen återförs in i motorn.

Du garanaterar att oljan blir varm nog även vid kortare körningar för att hålla kondens och överskottsbränsle borta ur oljan samtidgt som du elliminerar behovet av termostat till oljekylare. När vattentempen rört sig över indikering för kall motor är även oljan redo att smörja, kyla och skydda motordelar för att kunna ta ut effekt.

J.K Nilsson

Volvos morderna motorer är i aluminium, för att håla låg vikt, men detta gör att dom blir varmare fortare. dessa motorer har alla en riktig platvärmeväxlare, som effektivt kyler oljan (volvo kör även med stora oljetrog för att få i stor ängd olja, vilket man vill ha för att hålla så låg tempratur som möjligt på oljan)
låg tempratur vill man ha för att för hög tempratur tar olja mycket stryk av.

givetvis hjälper plattvärmeväxlaren till att värmaoljan när motorn startas, eller om man har bränslevärmare instalerad.

kall olja är inte så farligt, men det är inte bra att köra med kalla motorkomponenter, då dom inte har fått rätt storlek m.m.

en av oljans aldra största upgifter i en motor är att kyla motorn.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-17 21:33 
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Kanske det här kan ge lite uppslag:

http://www.cot.se/?id=49

Citat:
Det bakomliggande tekniska problemet

Om smörjolja hålls fri från föroreningar (och inte förstörs genom extrema temperaturer etc) bibehåller den sina smörjande egenskaper i oändlighet. Men i praktiken utsätts smörjoljan för höga temperaturer, kolföreningar, sot, slitage- och smutspartiklar, vatten, drivmedel, glykol m m när den cirkulerar i motorn. Till slut blir oljan så smutsig och full av avfallspartiklar att den mister sina smörjande egenskaper. Då är det dags för oljebyte.

http://www.cot.se/?id=727

Citat:
COTs teknik består av två komponenter:

1. Djupfiltrering av partiklar ned till 1 mikrons storlek (1/1.000 millimeter). Filtret består av en unik textilkärna med progressiv konstruktion, vilket ger samma resultat som en betydligt större filteryta. I praktiken avskiljer den fler partiklar än konventionella filter klarar.

2. En förångningsprocess som avlägsnar vatten, frätande syror, rester av drivmedel, glykol och svavelämnen. Enheten når en exakt förutbestämd temperatur utan hjälp av termostat eller annan reglering.

Om motoroljan blir tillräckligt varmt så har man förångaren i bilen, eftersom etanolbilar tar längre tid att bli riktig varma inträffar det inte lika ofta vid bruk med många korta körningar, därför tror i varje fall jag att man tillverkarna föreskriver tätare oljebyten.

Intressant är också den volvo 940 från BRS som hade körts 18.000 mil i 8 år på E85 med normala olje intervalsbyten. Vid demontering av motor och jämförelse med en likadan volvo som hade gått lika mkt var t ex vevaxellager mera slitna i bensinversionen. Kanske de inte hade använd exakt samma olja och säkerligen inte kört exakt likadant i både bilar men någon avskräckande slitage pga "etanolförorenat" olja var det i varje fall inte frågan om.

/Aryan

The Economic Anarchy of Capitalism is the Real Source of Evil - Albert Einstein, The World As I See It (1949)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-17 21:41 
Forummoderator

Jo, Volvo har väl numera lärt sig av misstagen man gjorde med PRV-motorerna i 260 och 760 då det begav sig. De motorerna höll ju betydligt sämre i Volvo än vad de gjorde i Peugeot 505 eller Renault 30 , detta för att de hade ett betydligt mindre oljetråg hos Volvo (det var visst något åbäke till framvagnsbalk i vägen).

Apropå det där med aluminiummotorer och stor oljevolym så är det rätt intressant att jämföra t ex XU-motorerna hos Citroën och Peugeot med liknande motorer hos till exempel VW och Opel. XU-motorn har, åtminstone upp till 1,9 l, både motorblock och topplock av aluminium, och våta cylinderfoder , medan VW- och Opel-motorerna har gjutjärnsblock utan lösa foder. XU-motorerna har rejält tilltagen oljevolym för att vara så små, det rör sig om 5 eller 5,5 l beroende på utförande. VW och Opel har som regel 3,8 - 4 l för motorer av motsvarande storlek.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-17 22:10 

aryan skrev:
Kanske det här kan ge lite uppslag:

http://www.cot.se/?id=49

Citat:
Det bakomliggande tekniska problemet

Om smörjolja hålls fri från föroreningar (och inte förstörs genom extrema temperaturer etc) bibehåller den sina smörjande egenskaper i oändlighet. Men i praktiken utsätts smörjoljan för höga temperaturer, kolföreningar, sot, slitage- och smutspartiklar, vatten, drivmedel, glykol m m när den cirkulerar i motorn. Till slut blir oljan så smutsig och full av avfallspartiklar att den mister sina smörjande egenskaper. Då är det dags för oljebyte.

http://www.cot.se/?id=727

Citat:
COTs teknik består av två komponenter:

1. Djupfiltrering av partiklar ned till 1 mikrons storlek (1/1.000 millimeter). Filtret består av en unik textilkärna med progressiv konstruktion, vilket ger samma resultat som en betydligt större filteryta. I praktiken avskiljer den fler partiklar än konventionella filter klarar.

2. En förångningsprocess som avlägsnar vatten, frätande syror, rester av drivmedel, glykol och svavelämnen. Enheten når en exakt förutbestämd temperatur utan hjälp av termostat eller annan reglering.

Om motoroljan blir tillräckligt varmt så har man förångaren i bilen, eftersom etanolbilar tar längre tid att bli riktig varma inträffar det inte lika ofta vid bruk med många korta körningar, därför tror i varje fall jag att man tillverkarna föreskriver tätare oljebyten.

Intressant är också den volvo 940 från BRS som hade körts 18.000 mil i 8 år på E85 med normala olje intervalsbyten. Vid demontering av motor och jämförelse med en likadan volvo som hade gått lika mkt var t ex vevaxellager mera slitna i bensinversionen. Kanske de inte hade använd exakt samma olja och säkerligen inte kört exakt likadant i både bilar men någon avskräckande slitage pga "etanolförorenat" olja var det i varje fall inte frågan om.

/Aryan

det är väl just detta som är skilnaden melan de bilar jag sett & dom ni har här på forumet.
Mna går med all säkerhet korta sträckor!
Alltså har biltilverkarna rätt! bilen ska ha tätare oljebytesintervall.
-------------------------------
går man in o bara kollar på ett fordon, un der ett specielt körsätt så som många här gör så får man en miss visande bild. Det är alltså farligt att säga till nån att det är ofarligt (han kanske inte gör på samma sätt)

Här är jag övertygad om att biltillverkarna har större kunskap om vad som kan hända under vissa drivtsförhålanden.

jag tar ett exempel: dit luftfilter till motorn lär bli smutsigare om du konstant kör på grusväg efter en annan bil, mot om du konstant kör i regn på asfalt utan att ha nån bil framfördig (trots detta har biltilverkarna angivit en bytesintervall)

På samma sätt har biltilverkarna alla gånger bytt ut visa saker i motorerna för att dom vet vad som kan hända, dom gisar inte !!!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-17 22:35 

En bil som körs korta sträckor borde behöva byta avgassystem ofta också väl? Pga kondens som rostar sönder ljuddämparna...
Eller är det problemet löst i nya bilar?

Har du, Volvo mekaniker, märkt nån skillnad på livslängden på avgassystem mellan etanol och bensinbilar?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-17 23:25 

Volvo mekaniker skrev:
kall olja är inte så farligt, men det är inte bra att köra med kalla motorkomponenter, då dom inte har fått rätt storlek m.m.

en av oljans aldra största upgifter i en motor är att kyla motorn.

Olja som sällan blir varm är farlig, det var det jag ville åt. Jag vet också oljans uppgifter:
*) Smörja
*) Kyla
*) Skydda

J.K Nilsson

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-18 07:50 

torbjorn skrev:

En uppgift från 1988 om Saab 9000 säger att bytesintervallet för alla turbomotorer är ändrat till 1000 mil, står inget om vad det är ändrat från eller vad sugmotorerna har för bytesintervall. Det är alltså också rent körsträckebaserat.

För äldre bilar var det 750mil
Noterbart att dom första TurboSaabarna med 8 ventilsmotorer som kördes hårt inte behövde gå mer än 500mil innan det började komma motorstörningar pga dåliga stift. Dom sista 250milen blev alltså en ryckig upplevelse om man inte knackade eller bytte stiften tidigare.

Det är alltså inte bara oljan som styr intervallet. Det var först med DI (88B) som Saab fick stiften att hålla längre.
Misstänker att andra tillverkare haft samma bekymmer med sina turbomotorer i början.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-18 10:15 
Forummoderator

Volvo-mek:
Citat:
Ni ska inte tolka mig så att jag tror att oljan mår bättre när man kör på etanol. Jag tror starkt raka motsatsen!

Jo, vi vet..

Citat:
byter man olja på 10 bilar / år, så har man inte lika lätt att bldasig samma uppfattning.
Och att jämföra ett olje byte på en etanolkonverterad bil, som ni sköter pedantiskt med täta olje byten, mot eran andra bil av annat märke som kör med bensin, ger inte samma överblick. Tänk på att jag byter i många fall olja på idntiska bilar, som exempel så har ju komunen som idag är den som har fläst etanolbilar inte altid haft tanolbilar!

JO, men nu har jag bytt både på vinterbilar (som man struntar lite i) och (dyrare bilar där jag brukar byta varje höst innan avtällning) och börjat hoppa över oljebyten sen jag gick över till etanol på vinterbilarna.
Och jag ser en FÖRBÄTTRING av oljans skick (jfrt med hur den brukade se ut när bilen gick på bensin) när jag till slut tappar ur den.
Så jag kan lämna pedantstadiet lättare.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-18 10:18 
Forummoderator

torbjorn skrev:
aryan skrev:
Det vore bättre med lite intelligens i bilen som rekommenderade service/oljebyten efter bilens användning som jag tror BMW har.

Även VAG-bilar har detta sedan ett antal år tillbaka, också på rätt billiga modeller.

aryan skrev:
Med en oljevärmare som gjorde att oljan kommer upp i arbetstemp snabbare hade man också löst "problemet".

En oljekylare i form av värmeväxlare mellan olja och kylvatten är effektiv även för att snabbvärma oljan efter start. Men en bieffekt av detta är förstås att det tar längre tid än nödvändigt för kylvattnet och motorns överdel att bli varm när man tar värme därifrån till oljan. Det skulle man förstås kunna lösa med en termostat som stryper vattenflödet till värmeväxlaren så länge kylvattentemperaturen är under t ex 65 °C.

Sådan termostat har man oftast tror jag.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-18 10:47 
Forummoderator

Jag har inte sett någon termostat på de motorer jag har haft med att göra som har olja/vatten-värmeväxlare (Ford V6 dels i Bv206 och dels i Scorpio '90, Citroën/Peugeot XU9J4 i BX 16V '88-89 , Citroën M25 i CX GTI '88 ). Tror inte det finns på Volvo B20 heller.

På BX märks det helt klart efter kallstart att det försvinner mycket värme från kylvattnet innan oljan är varm. Om man drar på full värme när motortempmätaren just har stabiliserat sig så sjunker motortemperaturen ner mot 60 °C igen och det tar ytterligare några km innan man är uppe i full temperatur. Det fenomenet märker man inte alls på en BX som saknar oljekylare.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-18 14:49 
Forummoderator

Nej, kanske man sparar in det på enklare bilar..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-18 15:17 
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Volvo mekaniker skrev:
aryan skrev:

/Aryan

det är väl just detta som är skilnaden melan de bilar jag sett & dom ni har här på forumet.
Mna går med all säkerhet korta sträckor!
Alltså har biltilverkarna rätt! bilen ska ha tätare oljebytesintervall.

Jag vet inte var du baserar detta på, 18.000 mil på 8 år blir 2250 mil/år.

Enligt vägverket har nyare bilar en genomsnittlig körsträcka på 2200 mil/år, FFV bilar är som bekant för det mesta nyare bilar så skillnaden är mkt liten.

/ARyan

The Economic Anarchy of Capitalism is the Real Source of Evil - Albert Einstein, The World As I See It (1949)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-18 16:28 

kalle skrev:
En bil som körs korta sträckor borde behöva byta avgassystem ofta också väl? Pga kondens som rostar sönder ljuddämparna...
Eller är det problemet löst i nya bilar?

Har du, Volvo mekaniker, märkt nån skillnad på livslängden på avgassystem mellan etanol och bensinbilar?

Avgas system går myckeriktigt sönder fortare på blar som körs korta sträckor.

Nu är volvos avgas system så bra så dom byts väldigt sällan (vi har nte börja byta på 850 ännu !!! )

men för 10 år sedan jobba jag på en annan verksta o då gick avgas systemena i 5 år ungefär, oavsett bilens körsträcka.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-18 16:32 

karlmb skrev:
Volvo-mek:
Citat:
Ni ska inte tolka mig så att jag tror att oljan mår bättre när man kör på etanol. Jag tror starkt raka motsatsen!

Jo, vi vet..

Citat:
byter man olja på 10 bilar / år, så har man inte lika lätt att bldasig samma uppfattning.
Och att jämföra ett olje byte på en etanolkonverterad bil, som ni sköter pedantiskt med täta olje byten, mot eran andra bil av annat märke som kör med bensin, ger inte samma överblick. Tänk på att jag byter i många fall olja på idntiska bilar, som exempel så har ju komunen som idag är den som har fläst etanolbilar inte altid haft tanolbilar!

JO, men nu har jag bytt både på vinterbilar (som man struntar lite i) och (dyrare bilar där jag brukar byta varje höst innan avtällning) och börjat hoppa över oljebyten sen jag gick över till etanol på vinterbilarna.
Och jag ser en FÖRBÄTTRING av oljans skick (jfrt med hur den brukade se ut när bilen gick på bensin) när jag till slut tappar ur den.
Så jag kan lämna pedantstadiet lättare.

nu har ju jag inte sett eller känt på din olja, så jag vet inte hur den är. Men nin olja blir ju som jag sa markant ljusare än den nya olja. så det kan ju vara så att du upplever att din olja är bättre, bara för att den har en ljus färg (man kan tro att det är oljans ursprungliga färg) Me tänk om den bara är utspädd! ?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 140 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]