Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 16:08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 07-12-19 12:26 
Offline

Blev medlem: ons 07-12-19 11:53
Inlägg: 4
Ort: Linköping
Jag arbetar med att förädla fordonskomponenter som används inom fordonsindustrin.
Nu skulle jag vilja veta problemen som uppstår vid användande av etanol (E85) i motorernas bränsle, insprutningssystem och ventilsystem.
Skriv gärna egna erfarenheter om vad som hänt med era bilar men även sådant som ni hört talas om.

Med utgångspunkt från era erfarenheter kan vi jobba fram lösningar tillsammans med den svenska fordonsindustrin för att anpassa komponenterna till driftsäkrare användning av E85.

Alla synpunkter mottas varmt.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-12-19 12:53 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Siden denne er plassert i FFV-forumet vil jeg stille et oppklarende spørsmål; mener du problemer i fabrikksbygde FFVer eller bensinbiler som er konvertert til E85-drift/FFV?

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-12-19 14:22 
Offline

Blev medlem: ons 07-12-19 11:53
Inlägg: 4
Ort: Linköping
Hej.
Jag menar problem hos både fabriksbyggda och konverterade.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-12-19 16:33 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag flyttade tråden till en annan avdelning.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-12-19 21:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Instämmer.
En etanolvärmare via kylvattnet vore fint, se mer om mina experiment här:
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... 0&start=30

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-12-19 22:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ja, eller för den den delen så bör ju en välgjord, termostatreglerad luftförvärmning kunna göra i stort sett samma jobb.

När det gäller materialproblem så är det enda jag själv har observerat att vissa kvaliteter av mässing tydligen inte mår bra av E85, medan andra klarar sig helt opåverkade.
Normalt ser man inga skador alls på t ex förgasarmunstycken, slangnipplar och liknande av mässing, men vissa förgasarflottörer (närmare bestämt de som sitter i förgasare till äldre Tecumseh gräsklipparmotorer) korroderar kraftigt och kan dessutom spricka.
Det är ju välkänt att kallbearbetad mässing ofta har kraftiga inbyggda spänningar som kan utlösas av t ex kemisk påverkan eller temperaturväxlingar och ge sprickbildning lång tid efter tillverkningen. Ett bra exempel på detta är brännare till gamla fotogenlampor.
Troligen lider de där Tecumseh-flottörerna av ett sådant där problem, men så länge de bara utsätts för bensin håller de tillräckligt bra ändå.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-12-20 05:14 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Mitt eneste problem etter 500-600mil på E85 (AutoFFV-konvertert Opel Omega -95 med X20XEV-motor) er at umiddelbart etter første etanoltankning så sluttet bensintankmåleren (mätaren) å virke når tankvolumet kom under 60 liter. I anledning spørsmålet trådstarter stilte har jeg undersøkt med en som har konvertert samme modell, og hans tankmåler virker. Altså er det ikke måleren per se som ikke tåler etanol, men min urgamle måler som ikke var fornøyd med sin nye alkoholikertilværelse.

Ad Thorbjørns historie om messing; skulle gjerne fått sendt en materialprøve sendt hit! Skadeanalyse er spennende for enkelte;)
Vil anta at det er selektiv korrosjon av sinkfasen, evt med videre oppsprekning pga kaldbearbeiding. Det første rapporterte tilfelle av stress corrosion cracking var jo faktisk messing. Da het det "season cracking" og var da britenes messingammunisjon som sprakk i India. Det skjedde da under regntiden pga høy luftfuktighet i kombinasjon med nærhet til stallene og dermed ammoniak. [/dagens digresjon]

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-12-20 09:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag ska se om jag hittar någon gammal flottör - tror knappast jag har slängt dem men de kanske inte är sådär helt lättillgängliga.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-12-20 10:51 
Offline

Blev medlem: ons 07-12-19 11:53
Inlägg: 4
Ort: Linköping
Tack för era svar hittills.
Har någon erfarenheter om pålagringar och havererade detaljer som orsakats av för dålig smörjning?
Tex. ventiler, bränslepumpar, spridare etc?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: E 85-körda motorer
InläggPostat: tor 07-12-20 11:30 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Kolla den här filmen på YouTube:
http://www.youtube.com/watch?v=HuOs1yap8mU


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-12-20 11:36 
Offline

Blev medlem: ons 07-12-19 11:53
Inlägg: 4
Ort: Linköping
Jag har sett filmen och tyckte den var intressant.
Problemet är att amreikanska bilmotorer av den typen härstammar ur en ganska gammal teknik. Det jag skulle vilja ha är konkreta problem som vi upplever här i Sverige.
Det finns ju en sida av kända problem med tex. bränslepumparna som byttes på Biofuel-bilarna under förra året.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-12-20 16:06 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag tror att koppar kollektorn i pumpen slits något fortare än med bensin. Det är inget stort problem och svårt att "bevisa" att det beror på etanol när en pump är utsliten efter 25000 mil isf kanske 30000 mil men en kinesisk bränslepumptillverkare som jag har varit i kontakt med bekräftade att kopparkollektorn av en bränslepump får en kortare livslängd. Kontinudrift klarar de däremot utan problem.

För att göra kollektorn resistentare kan man använda en karbonkomposit kollektor isf koppar som en amerikans pumptillverkare redan gör i vissa pumpar, då skulle de vara helt resistenta mot förhöjd slitage.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-12-20 17:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
torbjorn skrev:
Ja, eller för den den delen så bör ju en välgjord, termostatreglerad luftförvärmning kunna göra i stort sett samma jobb.

.


Nja, därom tvistar de lärde... :wink:
Det är dessutom svårare att tillverka en såpass effektiv luftvärmare som behövs och som passar alla bilar.
Dessutom har jag inte sett någon som redovisar lika stora bränslebesparings-siffror med luftförvärmning som med bränsledito.

Skall man göra ngt eftermarknadskit så är det en hyffsat kompakt etanolvärmare, (typ de dieselförvärmare som är vanliga för eftermontage i norden) ev. följt av en elvärmare och ev. föregås av en ställbar BTR.
De tre delarna utformas lämpligen med likadana motgårnde gängor för full flexibilitet.
(Returlöst system är nödvändigt att bygga om till, vilket kan underlättas om samma typ av anslutning som brukar sitta på retursidan av original BTR återfinns på den nya, ställbara BTR)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011