Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 09:29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: uppbrännt luftfilter
InläggPostat: mån 07-12-31 12:33 
Offline

Blev medlem: tor 07-06-07 11:23
Inlägg: 18
Ort: Borlänge
jag har konverterat min saab v4 till etanol, bilen fungarar bra men jag har upptäckt nu efter ca 100mil att mitt luftfilter delvis har förkolnat :?
kan det bero på etanolen eller beror det på att jag startat bilen med startgas vid vissa kalstarts tilfällen?
jag tror att jag överdoserade startgasen i början.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 07-12-31 15:55 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag har gjort en konstruktion med en genväg till förgasaren i min båtmotor, och berättat på några andra forum om det.
Först måste man klara ut dom olika konstruktionerna. I min båtmotor VP AQ 125, var luftfiltret ett så kallar sportfilter som satt direkt över förgasaren (original). Alltså två "plåtlock" med ett nätfilter emellan. Där kunde jag skruva av ett mindre lock och hälla eller spruta direkt ner i förgasaren t.ex. konserveringsolja vid höstupptagningen, eller startgas vid uppstart på våren.
Bilar har ju ofta ett mer omfattande luftintag än en båtmotor. Och där har jag hypotetiska tankar på hur en sådan genväg kan se ut. Luftburkar och annat är ju ofta av plast. På båtmotorn var locket som sagt av plåt, och där hårdlödde jag en stos med skruvlock. Det går ju inte på en plastburk. Därför tänker jag mig att man limmar en stos. Och då blir det lite speciellt, men inte oövervinnligt.
Så här har jag tänkt: Man tar en tom PET-flaska. Under kapsylen sitter det en fläns. Under den flänsen skär man av flaskan. Sedan snyggar man till ytan med en fil eller annat så att det blir en så stor och plan yta som möjligt. Nästa steg blir luftburken. I min konstruktion handlade det ju om en förgasarmotor, men det torde fungera lika bra på en insprutningsmotor, om man hittar ett bra ställe så nära insugningsgrenröret som möjligt. Där gör man i alla fall ett hål som motsvarar till hålet i stosen, från PET-flaskan. Det bästa är väl att ta av den aktuella delen från motorn och stå vid ett arbetsbord inomhus, av skäl som följer här.
Nu skall vi limma fast stosen över hålet. Att limma plast kan vara knepigt ibland. Lim med lösningsmedel är uteslutet i närheten av motorbränslen. Epoxylim och liknande fastnar mycket sällan på den typen av plast det är frågan om här, ofta PVC i olika varianter. Cyanolitlim är lika mycket lotteri som en säker limfog. (Det vet alla som har försökt limma handtaget till ventilationsrutan på gamla Volvo 140). Och vibrationer finns i överflöd. Därför anser jag att man limmar med smältlim i detta sammanhanget. Ni vet sådant lim där man stoppar in en plastpinne i bakkant på ett elektriskt uppvärmt handtag, och ut matas smält plast när man trycker på en avtryckare. Sådant verktyg finns på t.ex. Clas Ohlson från en 50-lapp, upp till ett par 100 kr för dom lyxliga modellerna.
Nu menar jag att man skall limma fast stosen på en väl rengjord yta, och man bör stå inomhus i dragfritt utrymme. Det är ju den omgivande luften som kyler limmet, och då blir det lite bråttom. När man har fäst ytorna mot varandra, kan man mycket väl lägga på som en "påläggssvets" med mera lim för att vara säker på att det skall sitta kvar. Där kan man ju dessutom vara generös med limmet. Både PET-plast och luftburkar på bilar verkar vara av någon PVC-liknande kvalitet? Därför tror jag att smältplast passar bra i sammanhanget. Troligen bör man låta kapsylen sitta kvar på stosen i det här sammanhanget så att inte gängorna på stosen deformeras.
Har man nu varit försiktig med sin kapsyl, så har man en genväg in till luftinsuget/förgasaren på sin bil. Och när det inte behövs, håller kapsylen tätt. Är hela luftintaget däremot av metall, så anpassar man ju konstruktionen efter det.
På min båtmotor fungerade det utmärkt, där materialet var metall. Stos och lock finns i VVS-butiken. Plastkonstruktinen har jag som sagt inte provat, men ser inte något problem med att det inte skulle fungera. Det viktiga vid all limmning är ju först ordentlig rengöring. Sedan i det här fallet med smältlim att det måste gå fort innan det stelnar och kyls för mycket.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-01-09 12:52 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Är en petflaska inte det onnödigt stort för lite startgas?

Jag skulle ta den gängade rörbiten till ventilen ur en cykel eller bilslang och ta ut ventilen och sätta på en bilventils skruvlock.

Då behöver man bara borra ett 10? m stort hål i luftrenaren efter filtret på ett lämpligt ställe och skruva fast nippelröret med en mutter som hör till, så slippar man kladda med lim som kanske inte håller i längden.

Ofta finns det också någon vakuumnippel i insuget som man kan använda till startgasen.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Genväg till förgasaren
InläggPostat: ons 08-01-09 16:35 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
OK, det finns säkert fler metoder. Min erfarenhet grundar sig på det jag gjorde med båtmotorn, och då lödde jag fast en 3/4" rörstos och hålet anpassades till den. Att jag sedan har tänkt en PET-flaska beror på att det är ganska snarlikt den rörstosen, men då i plast i stället. Hålet i en petflaska är ungefär 22 mm. Och allt finns ju, en stos med en fläns så att anliggningen blir stor, och ett skruvlock som man snabbt och lätt öppnar och stänger.

Nu var det så här med min båtmotor VP AQ 125 (mariniserad B 21) att man kunde hälla i konserveringsolja på hösten och startgas på våren. Hade man inte startgas tillgängligt så gick det bra med T-sprit. (Jag startade flera gånger på det innan jag hade hittat etanolsidan :wink: ). Oljan är väl inte det lämpligaste att försöka hälla i en cykel/bilventil, men startgas går ju. Och det är ju härifrån jag tar idén och vet att det fungerar. Men som sagt, det finns säkert många lösningar.

Jag har tidigare haft tillgång till en bra bild som visade min stos på båtmotorn, men den har tyvärr gått förlorad, och båten är såld.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011