Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 04:23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Korrosion i tvåtakt?
InläggPostat: ons 08-03-05 00:38 
Offline

Blev medlem: ons 07-10-17 11:35
Inlägg: 13
Ort: Från
Hade tänkt konvertera min snöskoter till E85 och har redan skaffat extra toppar som jag tänkt fått omsvarvade för mera komp. Men har nu blivit
"varnad" av en erkänd 2t trimmare att etanolen ska vara väldigt elak mot lager och dyl. ?? Han rekomenderade att köra "ur" den på bensin om den så bara skulle stå över natten! Annars börjar lagren rosta påstod han. Är detta verkligen möjligt? Vore bra att få lite feedback av någon här som åker 2t på E85.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Korrosion i tvåtakt?
InläggPostat: ons 08-03-05 00:52 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
plåten skrev:
Hade tänkt konvertera min snöskoter till E85 och har redan skaffat extra toppar som jag tänkt fått omsvarvade för mera komp. Men har nu blivit
"varnad" av en erkänd 2t trimmare att etanolen ska vara väldigt elak mot lager och dyl. ?? Han rekomenderade att köra "ur" den på bensin om den så bara skulle stå över natten! Annars börjar lagren rosta påstod han. Är detta verkligen möjligt? Vore bra att få lite feedback av någon här som åker 2t på E85.


Nej då detta är inte möjligt, 2t trimmaren blandar ihopp etanol med metanol. Med metanol som är mkt mera agressiv finns det tydligen korrosionsrisker och brukar man köra ur det med bensin i t ex dragster motorer som körs på metanol.

Med etanol finns inte såna problem.

/Aryan

Har också en 2t skoter på e85, fast det är en '69 Vespa

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-05 01:24 
Offline

Blev medlem: ons 07-10-17 11:35
Inlägg: 13
Ort: Från
Frågade just om han tänkte på Metanol men det var etanol han menade!
Han påstod oxå att det inte funkar att köra separatsmörjningen med vanlig olja för då kunde oblandade oljedroppar följa med upp i f.rummet och släcka stiften!!?? Jag har aldrig hört talas om detta och hoppas det är fel. Någon här som kör med separatsmörjning och haft strul med det?

För jag antar att aryan premixar oljan i vespan vilket även jag gör i rd'n.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-05 01:58 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Det med premix er omstendelig behandlet på 2T-subforumet her.

Hva angår korrosjon; be kompisen din om referanser på påstanden om korrosjonsproblemer med etanol. Det lille jeg har funnet om korrosjonsproblemer med etanol (det er i literaturen, ikke real life) er med absolutt vannfri etanol. Så fort man har noen ppm vann (og det har man i E85), så er det helt kosher.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-05 07:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Läs under MC o Mopeder så inser du att det inte kan var sant att det är allvarliga korrorionsproblem.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-05 19:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det finns ju en grundlig rapport någonstans som beskriver ett stort upplagt fältprov med motorsågar som kördes på E85 respektive bensin under en hel vinters avverkningar. Man tog isär motorerna flera gånger under provets gång och dokumenterade eventuella skador. Grovt sammanfattat kan man säga att i de motorer som gick på E85 fanns det inga spår alls av några skador utöver normalt slitage, däremot hade många av de motorer som hade körts på bensin spår av "snöskärning", alltså repor på kolven mitt för insugsportarna. Bensinmotorerna var också rent allmänt mer sotiga än de som gick på E85.

Det finns också en annan bakgrund än förväxlingar med metanol, till rykten om att etanolbränslen skulle kunna orsaka korrosion. Och de härstammar från gamla amerikanska rapporter om användning av etanol som flygbränsle i Japan under andra världskriget. Men orsaken till de korrosionsproblemen var föroreningar i den japanska etanolen, dels kopparjoner som härstammade från destillatorer och kylare av koppar på etanolfabrikerna (Japan led av svår brist på nickel under kriget, så det fanns ingen möjlighet att tillverka sådan utrustning av rostfritt) och dels kloridjoner från saltvatten. Etanolen transporterades nämligen i stor utsträckning i tankbåtar och man brydde sig inte om att rengöra tankarna efter att de hade gått barlastade med havsvatten.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-05 21:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Kopparjoner...
Nu måste ngn kemikunnig kvickt förklara att det inte blir det i våra bilar med kopparbränslerör...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-05 21:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det finns nog många bra förklaringar.

Lägre temperatur, vattenfri E85 till skillnad från vattenhaltig mäsk som var i kontakt med kopparen i de japanska destillationsapparaterna, och förmodligen bättre kvalitet på den koppar som används idag.

Dessutom är det ju mycket möjligt att bensin, PIB, MTBE och andra tillsatser i E85 kan lugna ner korrosionsprocesserna.
En sak som är värd att nämna i sammanhanget är att ren etanol bildar ättikssyra vid förbränning med luftunderskott, men det problemet bortfaller helt och hållet när man blandar ut den med bensin eller något annat lämpligt kolväte, som man ju gör i E85.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011