Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 24-04-20 06:02

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 08-05-27 22:15 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-23 20:48
Inlägg: 34
Ort: Säffle
Hej!
Jag har konverterat min Honda Civic 1,6 16V -89 107hk motorn till etanol m.h.a. Flexitune Sequential och den har hittils fungerat riktigt bra! Inga problem med starter ner till 7 grader! Jag håller på att konstruera en bränsleförvärmare och ska snart ställa fram tändningen några grader, eventuellt blir det planing av topplock :wink:

Jag vet att det finns en del som kör sina etanolkonverterade bilar med lika mycket etanolinblandning som blandningen var orginal med bensin Har ni råkat ut för några missöden? T.ex. brända avgasventiler eller spikningar? Avgaserna blir ju lite kallare med etanol så några värmeproblem kanske det inte blir?

Hur mycket vågar jag sänka bränsleinbladningen efter att jag höjt bränslets temp och ställt fram tändningen? Just nu kör jag på den rekomenderade, d.v.s. 30%.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-28 18:46 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-23 20:48
Inlägg: 34
Ort: Säffle
Tack så mycket för bra svar!

Då kommer ju genast en följdfråga, kan man värma bränslet för mycket? har nyss konstruerat en värmare och misstänker att den kan värma för mycket!

MVH Tobias


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-05-28 19:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är ju inte bra om bränslet blir så varmt att det förångas redan i spridarnosen eller t ex i returledningen från bränsletryckregulatorn. Man bör nog nöja sig med 50-60 °C på bränslet, vill man tillföra ännu mer värmeenergi till bränsleluftblandningen så får man göra det genom att värma insugningsluften.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-29 09:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
4Honda skrev:
Tack så mycket för bra svar!

Då kommer ju genast en följdfråga, kan man värma bränslet för mycket? har nyss konstruerat en värmare och misstänker att den kan värma för mycket!

MVH Tobias


Inte om du använder kylvattnet som värmekälla iaf. 80-90 grader blir det vid avställning ändå, så det klarar systemet.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011