Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 16:01

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 08-06-09 20:08 
Offline

Blev medlem: mån 08-02-04 19:54
Inlägg: 91
Ort: Från
Hej, villka risker finns det om man tankar 100 % E85 och har Flexitune som "konventerings grej" på en 740. Villka är dom kännda riskerna som man bör göra åt innan man konventera. Jag har tänkt att köpa flexitune men Beställningssidan på Flexitune.se är stängd.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-09 20:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det står ganska mycket om det här sedan tidigare. Men rent allmänt så är det viktigt att motorn och hela tändnings- och insprutningssystemet är i bra skick och allt fungerar som det ska innan man börjar fundera på att konvertera.
Vanliga orsaker till bekymmer:
-Glapp i tändningslåset, kan ge startbesvär eller misständningar.
-Dålig lambdasond, tänk på att LH 2.4 inte upptäcker alla slags fel på lambdasonden, den kan mycket väl vara trasig fastän motorelektronikvarningslampan inte tänds.
-Problem med motortempgivaren (den för insprutnings- och tändsystem, inte den för tempmätaren). Brukar ofta leda till kallstartproblem eller hög bränsleförbrukning. Lätt att kolla genom att mäta spänningen över tempgivaren under körning.
-Trasig termostat. Det upptäcker man ofta inte på en 740 eftersom tempmätaren är gjord så att nålen går upp till mittläge redan vid 40-50 °C motortemp och inte rör sig vidare förrän uppåt 100 °C.
-Krångel med tomgångsventilen (kallas även tomgångsmotorn). Eftersom den "hänger" under insugningsröret med slangarna uppåt på Volvo, så samlas allt möjligt skräp i den och får den att kärva ihop. Kan leda till alla möjliga konstiga problem som har med tomgången att göra.
-Problem med gasspjällkontakten eller anslutningarna till den. Ofta är kabelstammen så hårt sträckt att flatstiftshylsorna rycks loss ur kontakthuset. Speciellt när bilen börjar bli gammal och kablarna blir styva.
-Tändmodul eller tändspole bytt mot dåliga piratdelar eller delar av fel sort. Kan ge startproblem eller misständningar.
-Luftförvärmningen bortplockad (eller trasiga slangar, sönderrostad värmeplåt vid grenröret, problem med förvärmningstermostaten eller spjället som sitter i luftburken). Leder till hög bränsleförbrukning, speciellt på vintern. Dessutom ökar det risken för att luftmängdmätaren ska gå sönder.

Det man kan vänta sig efter konverteringen är ju framför allt att hartsavlagringar lossnar ur tanken och sätter igen bränslefiltret. Risken är inte så stor på en bil som ständigt har varit igång, men om den någon gång har stått länge med gammal bensin i tanken kan det bli bekymmer. Oftast räcker det med att byta bränslefilter en gång, några veckor eller några månader efter att man började köra på E85.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-10 08:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Ta och gör en allmän översyn av bränslesystemet innan.
På 740 är det mycket vanligt att speciellt rören på tankarmaturen är rostaangripna, och tätas de då bara av gamla bensinavlagringar som etanolen löser upp.. Ja, det kan börja läcka.
Precis detta har hänt mig, på två bilar (240) dessutom, en tid efter etanolkonvertering.
Kan ju ha varit rena tillfälligheter också för ledningarna var riktigt rötna, men värt att nämna i allafall.

Annars är det inte så mycket mer än att som sagt vara beredd med ett nytt bränslefilter.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-27 11:45 
Offline

Blev medlem: mån 08-02-04 19:54
Inlägg: 91
Ort: Från
ja. Jag har köpt min 740 för 9500 kr och den var bes och skatt. Det var inge fel med den. Den var en gammal gubbe som har haft den innan. Bilen är 20 år gammal och har bara gått på bensin. Tror ni att det är avlagringar kvar?
Motorn och motorrummet är fräsh och den går jätte bra. Det dåliga med bilden är att det var lite ytrost, men det är borta nu. Jag fick med 8 liter helsyntetisk olja (det har bilen alltid gått på) och fräsha vinterdäck (han körde bara på sommaren), ny kopplig, by strålkastare,baklyse, rostlagad sen tidigare av en firma. Men jag ska testa termostaten om den fungerar. Visste ni att min tankmätare fungerar, det brukar det inte annars göra på dom flesta 740. Varför går tankmätaren sönder så lätt. Mina anndra kompisar har också 740 men deras mätare är def.

P.S oljan som jag tipsade om i motorcyklar o mopeder har inte delat sej än , fast det har gått ca en månad :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-27 14:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om bilen bara har gått på sommaren och alltid fått stå med gammal bensin på vintern så finns det nog stor risk för avlagringar i tanken.

Det finns flera anledningar till att bränslemätaren på 740 brukar krångla.

Dels är givaren dumt gjord så det kan samla sig kondens i den så att inre delar rostar sönder. Tyvärr köpte Volvo inte givare till 740 från någon känd bilinstrumenttillverkare utan det är någon liten svensk underleverantör som har försökt göra en egen konstruktion.

Och dels är elektroniken till bränslemätaren, som sitter i instrumentblocket, onödigt komplicerad och dessutom inte tillverkad med bättre kvalitet än man kan vänta sig av t ex en tv från 80-talet, det är vanligt att lödningar spricker upp eller att man får andra småfel där (precis samma grundorsak som det brukar vara när t ex hastighetsmätare eller tempmätare slutar fungera på en 740).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Bränslemätare
InläggPostat: fre 08-06-27 15:11 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag kan fylla på lite med Torbjörns beskrivning av bränslemätaren i Volvo.
Jag har en 240 -92 som har gått omkring 33 000 mil.
Redan från början märkte man att mätaren var opålitlig på det nedre mätområdet, alltså från ungefär 1/4 tank och neråt. Den visade ofta för lite. Eller pendlade upp och ner hela tiden.
Någonstans vid 27 000 mil stannade tankmätaren helt, och jag fick köra på vägmätaren i stället. Jag lät byta ut den så småningom, men också den nya hade samma opålitlighet i det nedre mätområdet.
Min grabb har en 740 med samma sak, opålitlig bränslemätare. Ett standardfel på åttio och nittiotals-Volvo?

Det här blir som ett litet sidospår i tråden, men om någon tror att det beror på etanol, så är det inte fallet. Jag har blandtankat i snart tre år, och min grabb har enbart kört på bf 95 (men börjar tänka om nu). Och min första mätare gick sönder innan jag började blandtanka.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-29 21:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
I flera fall när jag har haft problem med allmänt opålitliga tankmätare (det här var på bensin-tiden), så gick de bra att lösa genom att ta isär givaren (i den mån det går utan att förstöra saker) och tvätta ren motståndstråden. Ofta var problemet någon slags avlagringar, kanske hartsavlagringar, på den.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011