Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 11:00

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 08-06-25 21:27 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-09 19:47
Inlägg: 39
Ort: Från
Jag pratade idag med min garagegranne som arbetar på Bosch. Jag talade stolt om för honom att jag nu kör min Renault Megane Scenic 1,6 e 8v -98 på etanol och att den går fint.

Genast sa han att ventilstyrningarna tar stryk av etanolen då den är "torrare" mindre fet än bensin och på så vis inte smörjer styringarna i samma utsträckning. Dessutom så nämnde han den gamla käpphästen med gummislangar osv. Enl. honom så säljer Bosch inget till etanolfordon då det är svårt att få delarna att hålla på ett tillfredsställande vis.


Så vad säger ni, detta med ventilstyrningarna låter inte bra, behöver jag oroa mig? Jag kör förnärvarande 80-90% E85 i min bil.


Mvh: Tobias

_________________
Renault Megane Scenic RN -98 1,6 e. 100% E85 Uppenbarligen Flexifuel!? Tack Renault!

Porsche 928 S3 32V V8 -86 LH-JETRONIC Lättad, vässad..


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 08-06-25 21:44 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Doc skrev:
Enl. honom så säljer Bosch inget till etanolfordon då det är svårt att få delarna att hålla på ett tillfredsställande vis.

Spridaren i SAAB 9-5 BioPower är i alla fall Bosch.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-06-25 22:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Insugningsventilstyrningarna kan ju inte gärna få någon smörjning av bränslet, åtminstone inte på en sugmotor. Det är ju alltid undertryck på insugningsrörssidan av styrningen och ungefär atmosfärstryck vid ventilmekanismen, så flödet av läckgaser via styrningen måste gå i riktning från ventilmekanism till insugningrör.

Och så länge förbränningen är någotsånär fullständig finns det ju inget oförbränt bränsle att tala om som skulle kunna hjälpa till att smörja avgasventilstyrningarna.

Till saken hör ju också att i de fall där vi har tillgång till dokumentation (eller propaganda) från biltillverkare om vad som skiljer deras FFV-motorer från vanliga bensinmotorer (Ford Taurus och Focus, Volvo V50, Saab Biopower), så står det ingenting alls om några skillnader som har med ventilstyrningar eller ventiltätningar att göra.

Förutom spridarna, så är också bränsletryckregulatorn på Focus FFV tillverkad av Bosch (liksom på alla andra europeiska Ford jag har kommit i kontakt med). På Ford Taurus FFV är däremot bränsletryckregulator och spridare helt anonyma förutom Ford-artikelnummer.

Om man tittar på de delar av Bosch's website som riktar sig till fordonsindustrin så nämns kompatibilitet med etanol och andra alternativbränslen ganska flitigt, dock framgår det inte av den öppna informationen om alla bränslerelaterade detaljer som Bosch tillverkar anses etanolbeständiga eller inte.
Däremot har Delphi (f d AC Delco/Rochester, GM's hovleverantör av bränslesystemsdelar) i många år skrutit över att allt de tillverkar är etanolkompatibelt. Och varför skulle inte Bosch klara av något som andra massproducerande underleverantörer klarar?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-06-26 06:31 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Är denna rädsla för att etanolen ska skada ventiler o styrningar samma som uppstod när den blyfria bensinen kom?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: ventiler
InläggPostat: tor 08-06-26 10:27 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-09 19:47
Inlägg: 39
Ort: Från
Tackar för snabba och bra svar. Jag funderar på en grej, det kan väl inte vara ventilsäten han syftar på? Killen som kom med dessa uttalanden är väl ganska negativt inställd och framförallt EXTREMT försiktig av sig. Han skulle aldrig våga använda en reservdel till en bil om det inte står originalnummret t ex.

Sen så är det en grej till jag kom och tänka på. Anledningen till att han for i luften så över detta med etanol kan ju förstås vara att det inte ska spridas till gemene man att det inte blir skador av att köra etanol på en bensinbil...? :roll:


/Tobias

_________________
Renault Megane Scenic RN -98 1,6 e. 100% E85 Uppenbarligen Flexifuel!? Tack Renault!

Porsche 928 S3 32V V8 -86 LH-JETRONIC Lättad, vässad..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-06-26 14:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jo det senare är ju det troligaste, har vi sett förr.
Det förra (om han menade sätena men sade styrningarna) visar ju att hans kunskaper är så dåliga att de kan lämnas utan avseende.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-27 05:51 
Offline

Blev medlem: tor 07-03-15 08:54
Inlägg: 43
Ort: Uppsala
Du kan vara lugn. Jag har kört min renault ca 6000 mil på enbart E85 och aldrig haft några problem som kan relateras till bränslet (förutom kallstart då :wink: ). Sedan har renault stålstyrning samt ståltryckare sedan R19 vilket borgar för bra slitagemotstånd.

_________________
Renault Megane 2.0 8v
BF95 84kw/165nm
E85 96kw/190nm
A6 Avant q 4.2 MY99 "FFV"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-27 08:54 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Hur långt ska man åka innan man kan anse att det är säkert?
Jag har ca 8000 mil sedan jag började blandtanka, kört på rent och sedan blandtankat igen. Har sedan kört 1400 mil sedan tidigt i våras på ren E85, då kallstartsmotståndet installerades.

Tycker att det är ganska roande att man får höra samma gamla myter om och om igen.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-27 10:15 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Jo dessa argument verkar aldrig kunna finna sitt slut och dessa har då och då dykt upp mina 10 år med etanolen och mer än 16000 problemfria etanolmil, så visst börjar man bli härdad och samtidigt som den allt mer samlade erfarenheten på området som med hela tiden motbevisar detta.
Och med detta kan det säkerligen räknas i tiotusen tals som "bara" dubbeltankar sin befintliga bensinare till dom tusentals som konverterat dessa utan problem.

Men visst kan även röra sig om att en del anser att det inte ska spridas till gemene man att det inte blir skador av att köra etanol på en bensinbil, vilket brukar bli som en del svars argumnet på vissa forum.
Så allt oftast grundar sig detta på ren okunskap/rädsla?! Själv är jag iaf som mångårig bilmek fullständigt övertygad om att dom så kallade riskerna inte är större med etanol än vad dom skulle vara med ren bensin.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-27 10:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Kommer någon ihåg hur långt BSR körde den Volvo 940 som de konverterade i mitten av 90-talet innan motorn plockades isär och dokumenterades? Isärtagningen gjordes för inte alltför länge sedan, så den måste ha varit i drift i åtminstone 8 år i konverterat skick. Jag tycker nog att man kan betrakta det långtidsprovet som ett ganska bra bevis på att man inte behöver befara några skador på längre sikt i en konverterad motor.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-27 10:52 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Jag hade för mig att det var 18000 mil, hittade efter lite sökande ett arkiv där det står 17000 mil. Kanske en äldre siffra?
http://miljo.mygiicms.com/index.phtml?p ... ts%20Arkiv

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-27 11:18 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Jo läste inte allt för länge sedan ett reportage om denna 945:a (hittar dock inte på var,,) och där hade den iaf rullat 25000 mil på spriten utan problem, men mer om denna bör ju Rolf här kunna berätta mera om som även var involverad i detta projekt med all dess "olagligheter" då det begav sig med stora rubriker.

Sedan även att nämna så lät ännu en idéel etanol förening i Karlstad(Drivhjulet) konvertera en Volvo PV som med plockades ned motormässigt några gånger utan öppenbara symtom till mera ovanliga hållet och den hade med rullat minst 20000 mil på E85 och denna bil var den som sedan skänktes till prinsen som etanolbil.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: myter
InläggPostat: fre 08-06-27 14:57 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-09 19:47
Inlägg: 39
Ort: Från
Ja man blir faktiskt ganska irriterad av all skrämselpropaganda som målas upp. Den är ju inte rolig att höra för stunden när man står och talar med nån som utger sig för att vara mer eller mindre expert men det är skönt att flera här har koll. Jag har ju bara blandtankat några månader och har endast kört några hundra mil så jag har inte så mkt kött på benen än. Ska däremot bli skönt att kunna motbevisa min granne :P

Var förresten förbi Automagnet (Bosch) i Västra Frölunda, Göteborg idag och talade med dom lite ang. E85. Dom har inte haft in några spridare eller andra bränslerelaterade artiklar som haft bekymmer som använts till etanol. Han nämnde däremot att dom spridare som sitter i etanolbilar har en beläggning i sig som inte de spridare har som är avsedda för BF 95.

Vet nån om detta stämmer? Tänkte om man kunde jämföra artikelnummret på t ex en spridare till en FFV eller E85 bil mot en som är avsedd för en modell med vanlig bensindrift.


/Tobias

_________________
Renault Megane Scenic RN -98 1,6 e. 100% E85 Uppenbarligen Flexifuel!? Tack Renault!

Porsche 928 S3 32V V8 -86 LH-JETRONIC Lättad, vässad..


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011