Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:57

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-12-07 00:54 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Angående alla dessa skillnader, säkerhetsåtgärder osv i flexifuel-bilar: Du tror inte att det i vissa fall kan vara billigare att ta ett säkrare alternativ (ta det säkra före det osäkra) istället för att lägga ned massor av forskning på hur en motor mår efter tusentals mil med E85?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-12-08 12:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
JasonCW, alltid roligt med lite sakliga argument från ngn som troligen arbetar in om industrin, som jag själv...
Du har en del poänger och jag tror säkert det skulle vara möjligt att vetenskpligt visa på slitagemässiga skillnader när man kör en bensinmotor på E85.
(Sedan kan det ju ibland diskuteras om t.ex. en 10% högre förslitning eller så skulle vara ett reellt problem eller ej)
Nu har vi dock aldrig presenterats för något som håller, rent vetenskapligt.
Däremot finns det en hel del inofficialla uppgifter från främst Volvo.
Det hela låter dock så katastrofalt att man måste ta de med en stor nypa salt.
Det finns uppgifter från Volvo att man fått problem med ventilsäten som lossnat efter några få timmar i prestandatestrigg...
Tycker du vi ska ta sånt på allvar?
Vi som har tung blyfot och vet var gaspedalen sitter?
(Även några som har Volvo...)
Observera att detta inte betyder att jag anser att uppgifterna från Volvo skulle vara falska eller förvrängda. (Det "vet" jag att de inte är.)
Men däremot talar de mot allt sunt förnuft, med tanke på hur många bonnkonverteringar som genomförts vid det här laget. Något har helt enkelt inte varit i överensstämmelse med verkliga förhållanden vid Volvos prov. Det är den enda logiska slutsatsen.

Sedan finns det faktiskt också iaf en tillverkare som officiellt kommenterat sina konstruktionsändringar på etanolmotorer.
Det är Ford. (länk anyone?)
Man erkänner i detta uttalande att många, kanske alla de modifieraningar man gjort kan komma att visa sig vara onödiga.
Men att man för säkerhets skull har gjort dem som en billig garanti för garantiåtaganden vilket skulle kunna kosta mångdubbelt mer än några materialbyten här och där på en bil man kan ta fler tusen mer betalt för utan kund-knot.

Om du läser lite nogrannare under denna forumdel "risker" så ser du att vi aldrig avfärdar ngt som har vetenskaplig grund.
Tvärtom tar vi allt sådant på största allvar, även vi vill naturligtvis inte tvingas laga våra bilar för dyra pengar.
Flera av oss har dessutom rätt dyra motorer, det är inte bara gamla skrotbilar vi kör spriten i.
Men det har visat sig otaliga ggr att när man väl går till botten med ett påstått problem, så brukar det nästan alltid sluta i overifierade eller helt ologiska och felaktiga slutsatser ngn dragit.

Men som sagt, kom igen bara, har du exempel eller bevis på verkliga problem, upp med dem på bordet! Vi backar inte!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Senast redigerad av karlmb tis 08-12-09 10:16, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-12-08 18:07 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Jadu jasonCW,,, jag kan bara tala om för egen del att jag inte på något sätt skulle vara mera religös än vilken annan normal människa och anser med detta att du drar i väg på lite väl höga växlar överlag,,,

Och vad skulle man annars med ett forum till om nu inte var och en med gav sina egna erfarenheter, även om man nu inte skall anse oavsett om det handlar om "Kalle" eller "Anna" att det skulle vara fritt fram för varje enskild motor att köra problemfritt på etanol, av sedan alla dessa säkerligen tiotusentals blandtankare till dom tusentals konverterare, som faktiskt kört problemfritt över lag på etanol borde ju med räknas till samlade erfarenheter, eller? Det anser iaf jag som är tämligen motorkunnig mångår erfarenbilmek.

Likaså är iaf min verkliga erfarenhet av tusentals kontakter genom åren bara jag positivt haft att det visst framkommit om och när det uppkommit skador på grund av etanolen och har så gjorts i några fall, där det tex handlat att motorerna gått för snålt med för mycket etanol utan och absolut inget som funnits anledning till att mörka! Och varför skulle detta i så fall göras?

Och där är förhoppnigsvis dom flesta medvetna om, iaf om man nu försökt att sätta sig in mera i ämnet i fråga, skall även tilläggas att jag själv har närmare 30 år bakom mig från dom flestas märkens verkstads golv,,,

Så du med flera skall inte på något viss behöva kännas bemötas med någon form av skepsis om än hur uppfattnings neutral man än nu må vara, för poängen är väl bland annat just att visa på att/om det fungerar utan att ha tillgång till dyra/fina provbänkar OCH att eventuella incidenter naturligtvis skall påvisas, fattas annat!

Slutligen kommer man faktiskt rätt långt med vanligt sunt förnuft. :-)

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-12-13 12:05 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Det mesta handlar ju om e85.. Fins det något test med ren etanol? Finns det något som tyder på att ren etanol skulle vara skadligare för någon del av motorn än e85? isåfall vad? Finns det något bevis för det?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-12-13 22:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Henrik Jansson skrev:
Det mesta handlar ju om e85.. Fins det något test med ren etanol? Finns det något som tyder på att ren etanol skulle vara skadligare för någon del av motorn än e85? isåfall vad? Finns det något bevis för det?


Det är framför allt gamla uppgifter från början av förra seklet, t ex i Hugo Güldners bok "Das Entwerfen und Berechnen von Verbrennungskraftmaschinen und Kraftgas-Anlagen".
Där står:
"Man hat beobachtet, daß die inneren Zylinderwandungen von reinen Spiritusmotoren häufig schon nach kurzer Zeit durch Rost stark angegriffen werden: die Ursache sind gewisse, in den Verbrennungsgasen enthaltene ätzende Bestandteile. Als solche bilden sich während der erstrn Oxydationsstufen Aldehyd bzw. Essigsäure, sobald Alkohol ohne bzw. mit nur geringem Luftüberschuß verbrannt wird. Bei sehr reichliger Luftzuführung hingegen tritt auch die Essigsäure nicht mehr auf; der Alkohol oxydiert sich vielmehr zu Wasser und Kohlensäure, die nich schädlich auf das Eisen einwirken. Das lehrt uns, die Spiritusmaschinen für möglichst großen Luftüberschuß einzurichten. Auch ein reichliger Benzolzusatz verhütet die inneren Zerstörungen, indem Benzol die Bildung von Essigsäure aufhebt; statt ihrer entsteht dann das Zwischenprodukt Äthan, welches unmittelbar zu Kohlensäure und Wasser verbrennt."

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-12-13 23:08 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
tyska...hmmmm?

gravrostiga cylinderväggar?
aldehyd, ättiksyra...?...


han pratar om alkohol? menar han metanol månne?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-12-13 23:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är etanol han menar, orden Spiritus och Alkohol används om vartannat i texten för att beteckna samma sak.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-12-15 11:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
OK, vad tryggt...jag kör ju på magergränsen nära nog i 190:an!
Detta är framtidens modell!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-12-16 10:43 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Vad innehåller etanolen i brasilien och vad har man haft för problem där? hur har man ändrat motorerna?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-25 02:14 
Offline

Blev medlem: fre 07-06-22 03:40
Inlägg: 18
Ort: Från
Inte för att jag vet vad etanol innehåller i andra länder vill jag bestämt påstå att de som hävdar att motorer skadas av etanol alltid talar utan egen erfarenhet.

Jag har haft massor av motorhaverier på både blyad och blyfri bensin.
Jag har även tagit hand om många olika havererade motorer som drivits på både bensin och diesel.
Motorer kan alltså haverera på både bensin och diesel vilket dessa självutnämda individer uppenbart ej har fattat.

En etanolbil som har korrekt förbränning och med korrekt tändning skadar inte normala motorer snarare tvärt om då förbränningen är renare och sker vid lägre temperatur. En sådan motor har alltså lägre slitage. Ja den har absolut lägre slitage.

_________________
Citroen Xantia blivande spritslukare

Min Zx var en trevlig alkoholist men numera skrotad efter motorras.
Citroen Zx 1.8i "VFV"
VFV tack vare Flexitune. ... Goodbye, OPEC !

LED fanatiker


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-25 08:30 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Kan inget annat än att enbart göra medhåll av förgående inläggare och har själv med av bortot 30 år från olika verkstadsgolv erfarit mängder med havererade motorer blyade, oblyade som dieselmotorer och till den erfarenhet som faktiskt idag är tämligen stor tyder solklart att skade "frekvensen" iaf inte skulle vara större med etanoldrivna så även med hemkonverterade diton och det är i dag "några" stycken.

Och sedan kan det mycket möjligt vara så att dom som mest hävdar att motorerna skadas av etanol, saknar just egna erfarenheter det är iaf ett mönster man sett komma och gå genom åren, och själv kanske man blivit väl "insnöad" på detta men är med min tämligen långa erfarenhet på området iaf fullständigt övertygad om att dom så kallade riskerna inte är högre med spriten än vad dom skulle vara med bensinen.

Med bränslena i Brasilen så finns där (enligt folk som varit där) utöver dels standardbensin med 22% etanol (E22) sedan till allt vanligare FFV till även allt fler boxkonverterade bilar, men det går lite i sär vad som gäller hur utspridd E85 kontra E96 är i landet. men att iaf E96 (96% alkohol resten vatten) funnits sedan mitten på sjuttiotalet.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-03-01 19:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ja en tumregel brukar ju vara att det som ger en motor problem i princip är två saker
1. Höga temperaturer alt överhettning, och/eller spikning eller knackning som det egentligen heter och därav relaterade slitageökningar av olika slag.
2 Igensatt smörjsystem pga sot och andra föroreningar i oljan.

Båda problemen minskas med etanol i tanken...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011