Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 14:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 08-06-30 06:08 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-30 05:25
Inlägg: 5
Ort: Från
Har sedan i vintras provat att blandtanka i min Audi 80 1.8s..

Kom fram till att det gick hur bra som helst att köra på ren e85, bilen gick nästan bättre tyckte jag.

Har kört lite blandat med etanol och bensin, har inte alltid kunnat tanka e85 för lokala macken har inte fått pumpen än..

Men nu i förrgår så rasade en ventil i toppen när jag körde.. :cry:




Kan det ha varit etanolens fel eller?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-30 08:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Få se nu, 1.8s ... är det en 80-talsbil med förgasare, utan katalysator? Om den har gått bra på ren E85 utan konvertering måste bränsleblandningen av någon anledning redan från början ha varit alldeles för fet, förmodligen så fet att motorn inte har gått riktigt bra på bensin heller.

Vad hände med den rasade ventilen?
Har motorn hydrauliska ventillyftare eller justerbart ventilspel med brickor?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-30 10:07 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-30 05:25
Inlägg: 5
Ort: Från
Nej det är en insprutare, monopoint.

Är en 1988 så det satt katalysator på den men den har jag tagit bort för den behövs inte.

Den gick lite fett innan jag gick över till etanol, då gick den genast mycket bättre. Svarade bättre på gasen, behövde hålla mindre gas för att hålla samma hastighet och så startade den lättare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-30 10:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ok, då har den säkert hydrauliska ventillyftare. Teoretiskt sett skulle förstås en sådan kunna "fastna" så att en ventil inte stänger riktigt, och så småningom bränns sönder. Men jag har aldrig hört talas om att något sådant skulle ha hänt i verkligheten.

VAG-motorer med Mono-jetronic går ofta (men inte alltid) bra att köra okonverterat på E85. Men det faktum att den tycks ha gått för fett på bensin tyder ju på ett riktigt fel någonstans, som man nog borde ta reda på och åtgärda innan man börjar laborera med konvertering.
Vanliga saker som kan ge för fet blandning är trasig lambdasond eller motortempgivare. Det är inte säkert att alla slags fel på dessa ger tänd motorelektronikvarningslampa eller felkod.
Man bör komma ihåg att Mono-jetronic är beroende av korrekt mottryck från avgassystemet för att fungera bra. Detta eftersom det inte finns någon luftmängdmätare utan systemet bara använder gasspjälläge + varvtal för att mäta motorbelastningen. Man bör alltså inte ta bort katalysatorn eller ändra något annat i avgassystemet på en sådan bil.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-30 12:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Håll oss underrättade om hur det ser ut i motorn..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-30 19:44 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-30 05:25
Inlägg: 5
Ort: Från
Men bilen har inga lyftare eller vipparmar..

Som mestadels av alla 4 cylindriga V.A.G motorer så trycker kammen "direkt" mot ventilen.


Åkte och köpte en motor på skroten idag från en 1.8s med Multipoint insprutning.. Gjorde klart allt för att hänga på insuget från gamla motorn, och typiskt så var det fel passform. Så jag måste ta en motor från en Golf/ Audi80 med antingen Monopointinsprutning eller förgasare.
Har en motor som ska hämtas imorgon på skroten igen.

hmm, det där med katten lät inte bra. Nej jag tog bort den för att den sotade igen förut.


Har ganska ont om tid nu då bilen rasade i helgen och jag ska vara på Arvika festivalen imorgon kväll.. Så det blir till att "powermeka" hela dagen för att få ordning på skiten så jag kommer iväg. Det var tänkt att åka ikväll med det vart inte riktigt så..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-30 21:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Roboo skrev:
Men bilen har inga lyftare eller vipparmar..

Som mestadels av alla 4 cylindriga V.A.G motorer så trycker kammen "direkt" mot ventilen.



De här "kopparna" mellan kamaxel och ventil kallas för ventillyftare på motorer med den konstruktionen. Antingen kan det ligga brickor i dem för att justera ventilspel, eller också finns det en hydraulisk anordning inbyggd i dem för att reglera spelet automatiskt. Den kom någon gång omkring '88.
Det brukar stå på "avgasskylten" i motorrummet om motorn har inställbart ventilspel eller inte, på motorer med hydrauliska lyftare brukar det också finnas ett klistermärke på ventilkåpan med en överkryssad bild som föreställer ventiljustering.

Det bästa är ju om du får tag i en motor av exakt samma typ som originalmotorn (samma motorkod osv). Om man ska byta ut en längsmonterad VAG-motor mot en tvärmonterad eller tvärt om så blir det en massa onödigt mekande med motorfästen, svänghjul, kylvattenanslutningar och sånt. Svänghjulet vill man helst inte flytta över från en motor till en annan eftersom det är balanserat ihop med vevaxeln.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-01 11:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Om katten sotade igen så var säkerligen oljan utspädd av bensin...eller så var det motorlja som motorn drog allt för mkt av.
Inte undra på om ngn ventillyftare slutade att fungera med mkt bensin i oljan eller någon ventilspindel kärvade ihop av sot så att ventilen inte stängde ordentigt.
Motorn dog av sot, ett per definition ej etanolrelaterat fel.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-07-01 19:04 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Hur långt har bilen gått? Det är inte helt ointressant, det kan ju vara bero på allmänt åldersrelaterade krämpor.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-17 03:38 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-30 05:25
Inlägg: 5
Ort: Från
Ingen aning om hur långt den hade gått då jag bytte mätare i bilen för att den gamla var trasig. Men gamla mätaren stod på 29000 mil.


Har bytt motor nu men den ny går också för "fett" om jag kör på bensin.

Den gamla motorn drog olja, vet inte riktigt hur mycket men jag fick kanske fylla på 2-2,5 liter på ett knappt år.


Känns som att den gamla rasade pga den var sliten.

Men har nån någom aning om varför den nya går likadant?

Lambdan har jag bytt också.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-17 03:44 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-30 05:25
Inlägg: 5
Ort: Från
Glömde skriva att jag även testade att byta insprutaren (elektroniska förgasaren) men då gick den ännu sämre, den ryckte och hade sig när man gasade men den gick bra när man höll jämn fart.

Så ska testa att byta till ännu en ny och kolla om det löser sig


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-17 19:58 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Roboo skrev:
Den gamla motorn drog olja, vet inte riktigt hur mycket men jag fick kanske fylla på 2-2,5 liter på ett knappt år.

Känns som att den gamla rasade pga den var sliten.

Där tror jag att du har svaret.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-17 21:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Roboo skrev:
Glömde skriva att jag även testade att byta insprutaren (elektroniska förgasaren) men då gick den ännu sämre, den ryckte och hade sig när man gasade men den gick bra när man höll jämn fart.

Så ska testa att byta till ännu en ny och kolla om det löser sig


Prova först att läsa av felkoder och se om det kan ge några intressanta slutsatser.

Om du byter centralinsprutningsenhet, se då till att den nya är exakt likadan som den gamla. Kolla detaljnummer på både hela enheten och på spridaren.

Du hade bytt lambdasond, ja, så den behöver du inte misstänka mer.
Men kolla att eventuell jordfläta till avgasröret är i ordning.
Kolla också att alla jordförbindningar mellan batteri, motor/växellåda och kaross är som de ska.
Om jordningen till karossen någon gång har varit dålig på en VW eller Audi med centralinsprutning så kan det leda till att den skärmade kabeln till lambdasonden (inne i kabelstammen) bränns sönder.

Ett vanligt fel som kan leda till för fet bränsleblandning är fel på motortempgivaren (alltså givaren för insprutningssystemet, inte den för tempmätaren). Om givaren är "halvdålig" så är det inte säkert att det blir någon felkod för den. För att felsöka kan du mäta spänningen över tempgivaren (mät mellan pinne 2 och pinne 5 på styrdonet) med tändningen på, normalt värde är ungefär 2,2 V vid kall motor (+20 °C) och 0,5 V vid varm motor (+80 °C). En trasig givare brukar ge högre eller ostabila spänningar.

Kolla att det är rent i kontaktdonen till centralinsprutningsenheten (både det på vänster sida, till gasspjällpotentiometern och det längst upp framtill, till spridare och lufttempgivare). Ofta blir de fulla med gamla isolerande bensinrester. Då får man tvätta ur både stiften på centralinsprutningsenheten och hylskontakterna på kabelstammen med bensin och tandborste, och blåsa rent noga med tryckluft efteråt. Om kontakterna har en gummikåpa som går att ta av, så lossa den så det går att blåsa/skölja rakt igenom.

Ytterligare en sak är att kolla att tomgångskontakten som sitter i tomgångsmotorns tryckstång fungerar. Enklaste sättet är att med tändningen på och avstängd motor kolla att det klickar i magnetventilen för vakuumtändförställning när man rör gasen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011