Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 09:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-16 18:44 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
Det är ju skillnad på vad man står och säger som privatperson och vad man säger som yrkesman... Eller?
Som yrkesman skulle jag inte rekommendera mina kunder att köra på E85 i sina gamla bilar... Fråga mig hellre i informella sammanhang =)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-17 02:06 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
kalle skrev:
Det är ju skillnad på vad man står och säger som privatperson och vad man säger som yrkesman... Eller?
Som yrkesman skulle jag inte rekommendera mina kunder att köra på E85 i sina gamla bilar... Fråga mig hellre i informella sammanhang =)


Håller med. Men pratar man med en som är intresserad så är det så klart viktigt att ta fram både det bra och det mindre bra när man informerar!

jeg skrev:
Aj aj aj då.
Då begår jag nog tjänste fel då :roll:


Det är inte säkert?
Beror väl på om du/ditt företag har någon policy om sånt?

Om man t.ex jobbar som bilförsäljare och säger till alla kunder att det är klart att de skall köra på E85 och att det kommer att funka, så kanske man har en del att förklara när det visar sig att det inte var så enkelt?

F.ö.. det finns mindre bra saker med etanol och de skall man inte dölja..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-18 13:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Volvo mekaniker skrev:
vad gör killen som jobbar på motorfabriken?

själv så käns det ju som en verkstadschef som faktiskt fobbar med bilarna borde veta (han jobbar ju inte för volvo! han jobbar ju för bilia eller annan verksta som bara har volvo som ett av märkena som reparerar.

en som jobbar på en motorfabrik, vet sälan teknisk information, han vet att hanska flytta et objekt o trycka på en knapp, eller liknande arbetsuppgift.

dom man vill prata med är konstruktörer eller motorutveklare, det är dom som sitter inne på all rolig information !

-------------------

Själv så kommer jag i höst gå en kurs på den nya motor, tror ingen gått den ännu. men det kann ju finnas lite info att läsa om motorn ändå.


Prata med mig...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-18 15:46 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-13 18:44
Inlägg: 119
karlmb skrev:
Volvo mekaniker skrev:
vad gör killen som jobbar på motorfabriken?

själv så käns det ju som en verkstadschef som faktiskt fobbar med bilarna borde veta (han jobbar ju inte för volvo! han jobbar ju för bilia eller annan verksta som bara har volvo som ett av märkena som reparerar.

en som jobbar på en motorfabrik, vet sälan teknisk information, han vet att hanska flytta et objekt o trycka på en knapp, eller liknande arbetsuppgift.

dom man vill prata med är konstruktörer eller motorutveklare, det är dom som sitter inne på all rolig information !

-------------------

Själv så kommer jag i höst gå en kurs på den nya motor, tror ingen gått den ännu. men det kann ju finnas lite info att läsa om motorn ändå.


Prata med mig...


vad bra. då kan du svara på vad du har för arbetsuppgifter & hur mycke information konstruktörena släpper till er.
Får ni veta exakt varför dom har et vistmatrial på en del, eller varför en sak har en viss form m.m. ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-18 16:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Kan inte avslöja mer än att jag själv jobbat på motorutv på PV, samt att jag ibland pratar med folk som är kvar där.
Vi får reda på allt som rör våra arbetsuppgifter förstås. Resten kan man fråga de andra om iaf om man jobbar där.
Jag vet inte allt, men ser direkt när uppgifter som sägs komma från utveckling är BS.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-18 18:01 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-13 18:44
Inlägg: 119
karlmb skrev:
Kan inte avslöja mer än att jag själv jobbat på motorutv på PV, samt att jag ibland pratar med folk som är kvar där.
Vi får reda på allt som rör våra arbetsuppgifter förstås. Resten kan man fråga de andra om iaf om man jobbar där.
Jag vet inte allt, men ser direkt när uppgifter som sägs komma från utveckling är BS.


Du är altså inte källan som nämdes högre upp i tråden?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-18 18:04 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-13 18:44
Inlägg: 119
karlmb skrev:
Kan inte avslöja mer än att jag själv jobbat på motorutv på PV, samt att jag ibland pratar med folk som är kvar där.
Vi får reda på allt som rör våra arbetsuppgifter förstås. Resten kan man fråga de andra om iaf om man jobbar där.
Jag vet inte allt, men ser direkt när uppgifter som sägs komma från utveckling är BS.


då kan du ju svara på om man byter ut matrial & komponenter för att det kan behövas eler om man bara byterut det för att skapa en myt som de flästa här åstår.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-20 18:35 
Offline

Blev medlem: mån 08-08-18 15:33
Inlägg: 9
Ort: Mumindalen
Läs min tråd. Mina problem började efter en halv dag. Kostnad 11 900 kr.
Så var försiktiga med etanol och etanol konverteringar i bensin motorer.

http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=3766


//Hasse

_________________
Saab 9000 CDE 2,3 T 97:a


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-21 08:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Volvo mekaniker skrev:
karlmb skrev:
Kan inte avslöja mer än att jag själv jobbat på motorutv på PV, samt att jag ibland pratar med folk som är kvar där.
Vi får reda på allt som rör våra arbetsuppgifter förstås. Resten kan man fråga de andra om iaf om man jobbar där.
Jag vet inte allt, men ser direkt när uppgifter som sägs komma från utveckling är BS.


då kan du ju svara på om man byter ut matrial & komponenter för att det kan behövas eler om man bara byterut det för att skapa en myt som de flästa här åstår.


Jag har skrivit på flera ställen att det handlar om att på ett så snabbt och billigt sätt få ut en ny produkt utan för stora kvalitetsmässiga risker.
Den accelererade provning man gör i riggar, 200 timmars, 1000 timmars etc är inte i alla lägen överensstämmande med resultaten från en verklig bil i trafik i säg 10.000 mil.
Man tvingas ibland ändra provkoder och justera ngt varvtal eller temperatur när man finner att accelererad provning inte ger samma utfall som långtidstester i bilar i trafik.
Alla som håller på med provning vet att det är så här.
I fallet med ventilsäten/ventiler så kan det mkt väl vara så att man byter till ett annat material för att man fått vissa indikationer på ökat slitage t.ex. , och ett materialbyte är inte alltid en svår eller dyr åtgärd när det gäller ett nytt projekt.
Risken för garantiåtaganden väger förstås rätt tungt och ett mindre materialbyte är en billig försäkring mot sådant.
Ford har kommenterat det här offentligt och erkänt att man inte vet om några eller alla av deras spec-ändringar verkligen behövs, eller om de i längden kommer att visa sig onödiga.
Ett annat exempel på sånt här är de amreikanska breddproven med några hundra bilar som skulle gå på metanol resp etanol på 80-talet.
De etanoldrivna hade från början en dyr specialolja för man trodde sig veta att det behövdes. Efter några månader fann man att den var onödig och började använda vanlig motorolja istället.

Den andra sidan av saken är förstås att en nybilstillverkare gärna vill visa att man utvecklar och att amatörer i garaget inte har en chans att göra samma sak. Det går inte att förneka.

Den tredje då att vi som varit så galna att vi vågat prova i våra egna bilar inte har sett ett spår av de problem som en del tillverkare säger sig ha haft när de anpassat sina bensinmodeller till sprit.
Alla vi kan ju knappast ha kört för lite för att kunna ha en uppfattning vid det här laget.
Vi kan verkligen tala om breddprov.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-21 15:49 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-13 18:44
Inlägg: 119
om nu ford gått ut offentligt o erkänt detta varför säger dom inte det till oss, när vi är på deras kurser på deras motorer? (du menar att dom ljuger för oss?)

om dom nu ändrar saker i mrknadsförings syfte, för att det ska vara skilnad på proffs o amatör FFV bilar, varför talar dom inte om detta till sina kunder (denna fakta kommer ju vi med som varit på kurs på motorern)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-21 15:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Den information som t ex en biltillverkare lämnar på servicekurser brukar vara ganska väl "filtrerad". Oftast har ju serviceavdelningen, utbildningsansvariga och sådana ingen närmare kontakt med utvecklarna utan "vet" bara det som står i verkstadshandböckerna och det man har fått höra bakvägen från verkstäder.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-21 16:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ojoj, om du visste vad vi filtrerade...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-21 16:26 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-13 18:44
Inlägg: 119
karlmb skrev:
Ojoj, om du visste vad vi filtrerade...


det är skilnad på att filtrera & att tydligt påvisa motsatsen !!!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-21 16:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Volvo mekaniker skrev:
karlmb skrev:
Ojoj, om du visste vad vi filtrerade...


det är skilnad på att filtrera & att tydligt påvisa motsatsen !!!


Ja, men du har å andra sidan aldrig fått se något speciellt bevis för att ventilsätena inte håller om man inte byter till annat material i volvos vita motorer innan man börjar köra på etanol, eller hur?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011