Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 18-11-21 21:22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 08-08-01 11:51 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 08-05-13 22:30
Inlägg: 11
Ort: Umeå
Det är en som heter klaas en bit ner som har väldigt mycket negativt att säga om etanol.. ligger det nått i det han säger eller?
http://autopower.se/forum/topic.asp?id=199467


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-01 12:40 
Offline

Blev medlem: tor 07-03-15 08:54
Inlägg: 43
Ort: Uppsala
Nja, skulle jag vilja säga. Görs konverteringen på rätt sätt (btr, nya spridare eller chip) och lambda ligger inom gränserna efter konverteringen så är det bara gasa och vara glad. Lambda 1 är alltid lambda 1 oavsett bränsle.

_________________
Renault Megane 2.0 8v
BF95 84kw/165nm
E85 96kw/190nm
A6 Avant q 4.2 MY99 "FFV"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-03 21:41 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Han har vissa poänger men sammataget säger att ingen bensinbil går att modda till etanolbil men mig veterligen finns det ca 15 modeller i sverige som är precis det, dom kallas typ FFV bilar.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-05 06:37 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 659
Ort: Skärplinge
Jo det kommer väl i alla tider finnas människor som "vet lite mera" och så även i detta fall verkar vandra lite väl långt från verkligheten och sedan med tanke på att så många under så många år kört på mer eller mindre etanol i sina standardbilar, utan iaf större praktiska problem och efter egna nu över 16000 konverterade mil och tio år kan jag bara avfärda det mesta av denna kritik och då av rena praktiska erfarenheter.

Sedan får självklart var och en själva avgöra vem man skall tro på, skulle själv för egen del som trebarnspappa boende långt ut på landet inte på något sätt "riskera" något och är med det fullständigt övertygad om att dom så kallade riskerna INTE är större med spriten än vad dom skulle vara med bensin, under då förutsättning att en motor tex inte går för snålt.

Det är i alla fall min tämligen långa erfarenhet på området.

Spritmissbrukande helnykterist :-)

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Nissan Micra 1,3 -00 & Mazda Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-06 13:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
Just det här mer "tvätta" cylinderfoder med sprit tycker jag låter intressant...
Bensin löser sig i motorolja på nolltid, men hur är det med sprit?
Istället är det mkt förvånande att det faktiskt funkar så bra som det gör vintertid...när man kör på bensin alltså.

Det är alltid roligt att läsa skeptikernas motiveringar och upptäcka var de saknar kopplingen till fysikens lagar.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011