Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 11:51

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-12-09 17:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Det här är ett av de få områden där jag inbillar mig att det faktiskg kan vara negativt mer än marginellt att köra på etanol.
Men eftersom jag hatar rostande avgassystem har jag inga problem med saken...

Ja, jag vet inte jag...tycker man väl kan kosta på ett rostfritt även på en gammal bil, ofta blir det ju iaf billigare än ett originalsystem.
Och det går ju att flytta till andra bilar.
Småpengar att betala extra för rostfritt, för att kunna glömma bort så länge man har bilen.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-12-09 18:11 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Har heller ingen trots många års körning på etanol inte på något sätt märkt av att ett avgassysetm skulle rosta snabbare än motsvarande körning på ren bensin,,, men så görs dom flesta körningar under längre körpass vilket håller värmen upp och fukten ordenkligt borta.

Men visst oavsett en bils ålder och man har tänkt behålla den kan det mycket väl vara rekommenderat att satsa på ett rostfritt system, som i många fall inte behöver betyda mycket högre merkostnad.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-12-09 18:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
För länge sedan gick det rykten om att Ford Focus FFV skulle ha ett annorlunda (troligtvis mer rostfritt) avgassystem än bensin- Focusen. Någon hade också provat med magnet på utgående röret ur bakre ljuddämparen och konstaterat att det var omagnetiskt. Man konstaterade också att FFV-bilarnas bakre ljuddämpare såg annorlunda ut (plåtsvep med fastfalsade gavlar) än bensinbilarnas (en övre och en undre pressad plåthalva som är hopsvetsade i en utstående fog runt om).

Men det visade sig senare att det inte är någon skillnad på FFV- och bensinutförandet. Den "nya" bakre ljuddämparen sitter på alla Focus från ca 2001 och framåt, typen med två plåthalvor finns bara på de första årsmodellerna. Bakre avgasröret är av rostfritt stål på alla Focus fast resten av avgassystemet är gjort av magnetiskt material.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-12-14 15:53 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
aryan skrev:
Med E85 får man förutom vattenånga och kolsyra även ättiksyra (en svag syra) i avgasröret å andra sidan blir det 80%? mindre svavelsyra (en mkt stark syra).

/Aryan

Om man blandar etanolen med ett längre kolväte så upphör ättiksyreproblematiken nästan helt.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011