Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 05:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Om du har besiktigat en etanolkonverterad bil efter 1 juli 2008: Hur gick det?
De märkte nog inget... 64%  64%  [ 16 ]
De märkte nog men sade inget 24%  24%  [ 6 ]
De påpekade, men utan missnöje 12%  12%  [ 3 ]
De påpekade missnöjt men gjorde inget 0%  0%  [ 0 ]
Anmärkning, men utan ombesiktning 0%  0%  [ 0 ]
Ombesiktning 0%  0%  [ 0 ]
Antal röster : 25
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vad sade bilbesiktningen?
InläggPostat: sön 08-09-14 22:01 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-16 11:27
Inlägg: 84
Ort: Linköping
De nya reglerna om bränslekonvertering som trädde i kraft vid halvårsskiftet 2008, har de förändrat Svensk Bilbesiktnings inställning till hemmakonverterade etanolbilar?

Kort sagt, om du har kört till besiktningen efter 1 juli i år, med E85 i tanken och/eller konverterad bil, berätta hur det gick!

Bilmodell, konverteringsmetod? Synliga installationer?

Hur blev avgasvärdena? Fick du några kommentarer? Blev bilen godkänd?

Jag provar med en omröstning också, men skriv gärna och berätta!


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-15 06:35 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Prickade för den för egen del mest lämpliga alternativ,, och som dom senaste tio åren av besiktning av allehanda egna fordon var det i sig ingen "ovanligare" reaktion för ett par veckor sedan med även den etanoldekalerade AutoFFV konverterade micran att visas upp med rena papper, där boxen är klart synbar och finns ingen anledning att gömma.


Med följande sedvanligt etanolföredrag med flygblads utdelning, men det märks att dom börar bli rätt vana nu där även flera ur dess personal själva kör med mer eller mindre etanol i sina egna bilar. :-)

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 08-09-15 10:35 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
På baksidan av den broschyr man fick tillsammans med inkallelsen till besiktning, varnade Bilprovningen tidigare för konvertering med den gamla vanliga visan "brandrisk, avgasutsläpp, bränsleekonomi" etc. etc.

Jag har inte blivit kallad ännu, men finns texten kvar?


:wink: Ett tillägg: I dag fick jag svar på min fråga i form av en kallelse till besiktning. Broschyren finns inte med längre.
Det kan ju tänkas att den ligger kvar på stationerna?


Senast redigerad av nyfiken ons 08-09-17 15:54, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-15 15:09 
Offline

Blev medlem: tis 08-07-22 18:43
Inlägg: 10
Ort: Från Eslöv
Besiktigade med 50% etanol i tanken. Besiktningsmannen frågade bara hur mycket etanol jag öst i , lite grann sa jag då . Bara släng i så mycket går sa han då bara :-).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-15 15:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
:lol:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-15 22:42 
Offline

Blev medlem: fre 08-06-27 21:12
Inlägg: 21
Ort: Borås
Hehe, nästa besiktning blir intressant. Ska bli kul att se hur avgasvärdena påverkas :)

_________________
Saab 9-3 2.0t e85-mappad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-16 09:37 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-09 17:43
Inlägg: 62
Tuffade in med min volvo 740 88 i fredags.
Blankt papper det ända dom påpeka va att jag skulle kolla till lamdasonden då den kan ha gått sönder vid konvertering mer en så va det ej me det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-16 09:39 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-09 17:43
Inlägg: 62
tuffade in med min volvo 740 88 i fredags.
Blankt papper det ända dom på peka va att jag skulle kolla till lamdasonden då den kan ha gått sönder vid konvertering mer en så va det ej me det.

Och min adra märkte dom inte ett dugg på.

Båda 100% e85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-16 20:47 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Besiktigade Bucklan idag. De märkte inget, förutom att de anmärkte på de förvånansvärt bra avgasvärdena. HC o CO var rätt låga, iofs verkar den gå lite snålt på tomgång. En metall-kat skulle nog putsa värdena ytterligare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-17 19:49 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-13 18:44
Inlägg: 119
det konstiga med denhär lagann är ju att man inte har krav på att bilen ska hålla en viss miljöklass (hur ska nån kunna kolla det)

Biltillverkarna har ju stränga krav på att bilar ska klara vissa miljökrav (typ EURO4)
men när man konverterar så har man ju inte kol på om bilen fortfarande klarar dessa miljökrav. o bilprovningen kollar ju bara värden som matchar 20 år gammla mljökrav o inte ens det, miljökraven är så mycke mer än vad dom kan mäta)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-17 20:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Till saken hör ju att de flesta några år gamla bilar inte skulle ha en chans att klara en fullständig avgascertifiering även om allt är i orört och normalbra skick.
I vissa delstater i USA gör man ju ett förenklat körcykelprov på rullande landsväg vid besiktningen, men det anses alldeles för dyrt och tidskrävande här i Sverige. Förmodligen skulle det bli för svårt att hålla en sådan anläggning igång när det är riktigt otrevligt vinterväder. Man får också räkna med risken att för felaktiga underkännanden om en bil kommer in i en varm och fuktig lokal från sträng kyla, det är lätt gjort att det blir isproppar i vakuumslangar och liknande som sedan inte hinner smälta på den tid besiktningen tar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 08-12-06 17:44 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-20 17:50
Inlägg: 99
Ort: Göteborg
torbjorn skrev:
Till saken hör ju att de flesta några år gamla bilar inte skulle ha en chans att klara en fullständig avgascertifiering även om allt är i orört och normalbra skick.
I vissa delstater i USA gör man ju ett förenklat körcykelprov på rullande landsväg vid besiktningen, men det anses alldeles för dyrt och tidskrävande här i Sverige. Förmodligen skulle det bli för svårt att hålla en sådan anläggning igång när det är riktigt otrevligt vinterväder. Man får också räkna med risken att för felaktiga underkännanden om en bil kommer in i en varm och fuktig lokal från sträng kyla, det är lätt gjort att det blir isproppar i vakuumslangar och liknande som sedan inte hinner smälta på den tid besiktningen tar.


I USA finns det krav på att de bilar som säljs skall klara lagkraven den säljs under även efter en viss tid och körsträcka. Till exempel 150.000 miles och 15 år för bilar som uppfyller världens stängaste avgaslagkrav PZEV i Kalifornien och de så kallade "Green states".

De bensinbilar Volvo säljer i Europa som uppfyller Euro4 (och Euro5) är nästan helt identiska med de som säljs i USA och uppfyller ULEV II, världens näst strängaste avgaslagkrav som kräver att bilen klarar gränserna som är strängare än Euro5 även efter att bilen har rullat 120.000 miles (20.000 mil) eller är 10 år gammal.
Detta innebär att de flesta Volvos bensinbilar som rullar i Sverige med god marginal skulle klara en avgascertifiering även efter många år och tiotusentals mil på de svenska vägarna.

Hur andra biltillverkare gör och om de har så kallade "Worldwide"-motorer låter jag vara osagt, men flertalet är tyvärr stora nog att utveckla, sälja och tjäna pengar på att ha olika varianter i USA respektive Europa.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-12-21 23:08 
Offline

Blev medlem: sön 08-12-21 22:37
Inlägg: 3
Ort: Luleå
Jag besiktade min bil okonverterad med ren E85. De märkte inget först, men när jag påpekade att jag körde på etanol blev jag informerad om att det är olagligt, och att man måste konvertera bilen för att få köra på etanol.

Ja, ni läste rätt. Han menade att äldre bilar som i originalutförande klarar ren E85, med perfekta avgasvärden dessutom, inte tillåts nyttja sin egenskap. Bilen måste "konverteras", annars är det otillåtet.

Han var på väg att ge mig en anmärkning, jag fick ropa på en annan besiktningsman som förstås tog mitt parti.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-12-22 08:30 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Jo i vissa undantagsfall har det visat sig att med vissa så kallade "parragrafryttare" att liknande händellser har utspelats på dylika ställen, men där det oftast löst sig på ett förståndigt sätt efter att dessa snast sig något, men visst kan det även bero på nya vindar som sveper över vad det nu går ut med från centralt håll hur "hållningen" utåt skall vara i liknande fall.

Men för egen del med sbp stationerna i Gävle, Östhammar som lilla Tierp är det bara tummen upp var gång dom senaste tio åren man dykt upp på dessa ställen oavsett det är väl dekalerade bilar som hojar man kommer med, som även blivit tämligen härdade det allt större växande antalet "illegala" etanolåkare.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 08-12-22 08:43 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
JasonCW skrev:
Hur andra biltillverkare gör och om de har så kallade "Worldwide"-motorer låter jag vara osagt, men flertalet är tyvärr stora nog att utveckla, sälja och tjäna pengar på att ha olika varianter i USA respektive Europa.

Saab har då olika mjukvaror beroende på marknad.

J.k Nilsson


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011