Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 11:43

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-18 10:01 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Min bil har fuelrailen tillverkad i plast. Har alla nyare bilar det?

Hur mycket etanol krävs det för att få dessa "biverkningar"?
Låginblandningen ska ju höjas till 10% kommer det isåfall innebära att äldre bilar får korroderade bränslesystem i förtid?
Jag tror som Torbjörn att processen är så långsam att det inte har någon praktisk betydelse.

Blir intressant att se hur länge tankmätaren håller då, som antaglingen inte får växelström. Vilken katastrof om den går sönder, inte så att bilen stannar pga det, tror miljön och min plånbok är mer tacksamma även fast jag skulle fått byta två ggr under bilens livslängd.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 08-09-18 10:24 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-06 20:27
Inlägg: 53
Ort: Övik
Volvo mekaniker skrev:
Hej, har fått lite lätt info om varför fabriksbyggda motorer byter ventiler & säten m.m.

Jag kommer framöver troligen få mer info. men i korta drag:

Etanol i sig är inte frätande, men det blir en "kemisk reaktion" eller rätare sagt så får man galvaniska strömmar, när man andvänder deta bränsle.
& för att långsigtigt skydda sig mot detta så måste ventilsäten bytas. man mkan inte heller ha kvar fuel rail i aluminium.
tankmätaren byt även sen för at de galvanika strömmarna komer att förkorta livslängden kraftigt på enheten.



Vilka material är det i säten & ventiler som användes förut av vad byter de till då??


Senast redigerad av Båtdoc lör 08-09-20 19:55, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-18 10:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Som jag redan kommenterat så är det i riggprover man sett lossnade ventilsäten.
Teoretiska skillnader kommer det alltid att finnas, det intressanta är som sagt hur stora problem det är i verkligheten.
Vi har många hundra exempel på att ventilsäten inte lossar eller börjar läcka när man börjar köra på etanol.
Det är nog mer värt än en teroetisk spekulation från en biltillverkare + några accelererade prover, som vill minimera risken för recall om det räcker med att byta några små detaljer i en ändå i övrigt unik motor (nytt artikelnummer).
Och gällande Fords växelströmsmatning är det ngt som härrör från Brasilien med de rätt extrema förhållanden som råder där, tropisk värme/fukt, utblandat bränsle (vatten), andra eller inga korrosionsihibitorer.
Detta har också Ford erkänt, och att man som sagt inte är säker på att årgärderna behövs i Europa.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-18 10:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
AcuraJan skrev:
Min bil har fuelrailen tillverkad i plast. Har alla nyare bilar det?



Jag vet inte. Fuelrail av plast har jag själv sett på många VAG-bilar från omkring '00 samt på en Renault Kangoo. Har faktiskt inte tänkt på vad det är för material på Ford Focus FFV med Zetec-SE.
Jag har sett en plast-fuelrail till någon Volvo, som visades upp i samband med ett föredrag om modern plastteknik för 4-5 år sedan. Vet dock inte om den kom ur löpande serieproduktion eller om det var något test eller prototyp.
Underleverantörer som t ex Bosch och Delphi marknadsför numera okapslade spridare som är avsedda att gjutas in i en plastklump som då bildar insugningsrör, fuelrail och spridarkapsling i ett stycke.

Den modernaste motorkonstruktion där jag säkert vet att fuelrail inte är av plast är Ford Zetec-E som man hittar på t ex Mondeo och Escort från mitten av 90-talet. Där är det en stor, tung, gjuten aluminiumkonstruktion som samtidigt fungerar som spridarhållare, Zetec-E använder sidmatade spridare av märke Nippondenso.

Edit: Ford Zetec-SE i FFV-utförande har också fuelrail av gjuten aluminium.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-18 19:27 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
torbjorn skrev:
Jo, det är välkänt sedan länge att man kan få problem med galvanisk frätning av ventilsäten. Det uppstår framför allt om det är mycket olika material i säte och ventil, t ex om en motor har rostfria ventiler men vanligt kolstål i sätena eller tvärt om. Men det är inte bara etanol som påskyndar sådana processer utan även t ex vattenånga och koldioxid i avgaserna. Jag tror knappast man behöver riskera att hitta olämpliga material i någon motor som massproduceras av en känd biltillverkare, däremot är risken större om t ex någon trimningsfirma har varit framme och satt in rostfria ventiler i en motor som har haft annat material från fabrik.----.

Hur väldokumenterat är det att det verkligen rör sig om galvanisk korrosion? Sågs den på insugs- eller avgasventilsäten? Jag kan tänka mig andra förklaringar t ex något som kallas nötningskorrosion där materialval och kemisk miljö spelar roll.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-18 20:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag har sett ett märkligt fenomen en gång för många år sedan, på avgasventiler i en Volvo B20-motor. Den toppen var renoverad någon gång tidigare, och det var nog inte originalventilerna som satt i den. Efter maskinslipning av ventilerna så fanns det kvar små mörkgrå fläckar, kanske 1-2 mm i diameter, på avgasventilernas tätningsytor. Någon ventil provade man att slipa lite längre på, dock utan att fläckarna försvann.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-09-20 19:14 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-13 18:44
Inlägg: 119
intresant fakta. synd bara att mycke inte stämmer.
Ford ffv har fuelrail i rostfritt.

detta är vad fabrikerna gör & varför man gör det.
sen funkar det säkert länga utan dessa åtgärder, men att på stå att det håller i 80 år är väl dumt !


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-09-20 19:42 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Volvo mekaniker skrev:
detta är vad fabrikerna gör & varför man gör det.


Årsaken til at de gjør det er mest sannsynlig "for sikkerhets skyld".

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-09-20 19:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Volvo mekaniker skrev:
intresant fakta. synd bara att mycke inte stämmer.
Ford ffv har fuelrail i rostfritt.



Ja, Taurus 1995-97 har rostfri fuelrail, och det är möjligt att det ser ut så på den andra generationen Focus FFV (1,8 l motor, 2005 och framåt) också. Men på 2001-2004 års Focus med 1,6 l motor är den definitivt av gjuten aluminium. Se efter själv nästa gång det kommer in en sådan bil på verkstaden!

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-22 08:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Snälla nån, min AMG från 1994 har rostfri fuelrail.
Kan det bero på att Mercedes var rädda för de hemska korrosionsangreppen som kan följa av bensin?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-25 17:32 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-13 18:44
Inlägg: 119
karlmb skrev:
Snälla nån, min AMG från 1994 har rostfri fuelrail.
Kan det bero på att Mercedes var rädda för de hemska korrosionsangreppen som kan följa av bensin?


det vi pratar om är när motor tilverkarna har en färdig motor som dom haft i biler i flera år. sen väljer att göra en ffv motor av denna maskin. då kan man se vilka saker dom ändrar (det är kostsamt at ändra, så man ändrar inge en pinal i onödan!)

dom har till o med plockat bort kamaxelpositionsgvaren för att spara några kronor.

(o volvo har på en del motorer tagit bort oljetrycks givaren, för att spara några kronor)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-25 18:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om man ska ha kamaxellägesgivare eller inte beror ju på vilket motorstyrsystem motorn är utrustad med. Om systemet behöver veta om motorn är inne på udda eller jämnt varv (t ex på 5-cylindriga motorer eller på motorer med sekvensiell insprutning) så måste normalt den givaren finnas där, annars inte. Möjligheten finns ju också att man kan få ut den där udda/jämnt-varv-informationen på något annat sätt om styrsystemet är tillräckligt intelligent, t ex via knacksensor eller en mycket snabb lambdasond.

Om en motor förses med oljetrycksgivare eller inte beror ju på om den ska monteras i en bil med analog oljetrycksmätare. Ska inte bilen ha någon oljetrycksmätare utan bara varningslampa för oljetrycket, så monterar biltillverkaren en oljetryckskontakt istället. Och att strunta i oljetrycksvarning helt och hållet vågar knappast någon biltillverkare göra numera. På 50-talet förekom det att enkla småbilar, t ex Lloyd 600 och Citroën 2CV, saknade oljetrycksvarning, men sedan början av 60-talet får man nog räkna det som standardutrustning.

Men det finns gott om exempel på att "onödiga" detaljer sitter på bilmotorer också. Exempelvis är alla TU1 och TU3-motorer, som används i många mindre modeller av Citroën och Peugeot, utrustade med en kylvattentempgivare för tempmätaren, den sitter där även om motorn är monterad i en bil som inte har någon tempmätare utan bara varningslampa. Termokontakten för varningslampan finns också alltid monterad. Förmodligen kostar tempgivaren inte mer än den plugg som annars skulle ha behövts för att sätta igen hålet med.

Där kan man förresten se ett intressant fall av rationalisering: tempgivaren har samma gänga och samma koniska tätningsyta som ett tändstift. Borrningen för den i toppen sitter också i samma vinkel som tändstiftshålen. I produktionen kan man alltså borra, gänga och kona hålet för tempgivaren i samma arbetsmoment som tändstiftshålen.
Jämför det med Volvo, där motortempgivaren alltid har en gänga som inte förekommer NÅGON annanstans på motorn...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-09-28 09:51 
Offline

Blev medlem: mån 08-05-05 21:37
Inlägg: 10
Ort: Nyköping
Läste i senaste Vi Bilägare (tror det var den) på jobbet om E85 konvertering, och BSR:s konverterade 945 -97 som nån på Volvo använde för testkörning. Efter 18000 mil så plockade dom isär den och hittade inga märkbara negativa effekter av E85, dom skar även upp bränsleslangarna och allt såg normalt ut.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-29 14:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Volvo 5:an har väl fortfarande VVT på ena eller båda kamaxlarna. Och då måste man ha kamgivare för återkopplingen.

Nej, man ändrar givetvis inget i onödan.
Men detta synsätt måste ju som sagt för 511:e gången vägas mot riskerna för garantiåtaganden och PR-värdet i att kunna säga att man utvecklat bilen.
Sedan kan man ju kosta på sig lite kostnader ändå om man tror att man kan sälja bilen dyrare.
Och det gör man ju.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-06 20:13 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-13 18:44
Inlägg: 119
torbjorn skrev:
Om man ska ha kamaxellägesgivare eller inte beror ju på vilket motorstyrsystem motorn är utrustad med. Om systemet behöver veta om motorn är inne på udda eller jämnt varv (t ex på 5-cylindriga motorer eller på motorer med sekvensiell insprutning) så måste normalt den givaren finnas där, annars inte. Möjligheten finns ju också att man kan få ut den där udda/jämnt-varv-informationen på något annat sätt om styrsystemet är tillräckligt intelligent, t ex via knacksensor eller en mycket snabb lambdasond.

Om en motor förses med oljetrycksgivare eller inte beror ju på om den ska monteras i en bil med analog oljetrycksmätare. Ska inte bilen ha någon oljetrycksmätare utan bara varningslampa för oljetrycket, så monterar biltillverkaren en oljetryckskontakt istället. Och att strunta i oljetrycksvarning helt och hållet vågar knappast någon biltillverkare göra numera. På 50-talet förekom det att enkla småbilar, t ex Lloyd 600 och Citroën 2CV, saknade oljetrycksvarning, men sedan början av 60-talet får man nog räkna det som standardutrustning.

Men det finns gott om exempel på att "onödiga" detaljer sitter på bilmotorer också. Exempelvis är alla TU1 och TU3-motorer, som används i många mindre modeller av Citroën och Peugeot, utrustade med en kylvattentempgivare för tempmätaren, den sitter där även om motorn är monterad i en bil som inte har någon tempmätare utan bara varningslampa. Termokontakten för varningslampan finns också alltid monterad. Förmodligen kostar tempgivaren inte mer än den plugg som annars skulle ha behövts för att sätta igen hålet med.

Där kan man förresten se ett intressant fall av rationalisering: tempgivaren har samma gänga och samma koniska tätningsyta som ett tändstift. Borrningen för den i toppen sitter också i samma vinkel som tändstiftshålen. I produktionen kan man alltså borra, gänga och kona hålet för tempgivaren i samma arbetsmoment som tändstiftshålen.
Jämför det med Volvo, där motortempgivaren alltid har en gänga som inte förekommer NÅGON annanstans på motorn...


OK, var inte till räckligt tudlig för att ni skulle förstå.
Oljetrcks kontakt, den till olja lmpan, har inte vilvo haft på mågna år !!!
sen så har de flästa motorer sekvensiell tänning, så man måste veta vilket läge kamaxeln har !!!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011