Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 13-05-21 13:15

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-06 21:16 

karlmb skrev:
Volvo 5:an har väl fortfarande VVT på ena eller båda kamaxlarna. Och då måste man ha kamgivare för återkopplingen.

Nej, man ändrar givetvis inget i onödan.
Men detta synsätt måste ju som sagt för 511:e gången vägas mot riskerna för garantiåtaganden och PR-värdet i att kunna säga att man utvecklat bilen.
Sedan kan man ju kosta på sig lite kostnader ändå om man tror att man kan sälja bilen dyrare.
Och det gör man ju.

ja vist måste man väga risker mot kostnad.
det jag hakar up mig på är att ni säger att det är påhittat allting. det är ju inte direkt så snlt mot dom som söker informatiln här !
dom ska äll få all info, så dom själva kan ta ställning till vad dom vill göra med sin bil!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-21 19:08 

det senaste jag hörde var att Ford har fått åternföra ventiljustering på flexifuelbilarna.
bensin varianten har inte detta, flexifuelen hadde inte deta från början, men på grund av slitage så har man fått föra in det.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-21 19:54 
Forummoderator

Volvo mekaniker skrev:
det senaste jag hörde var att Ford har fått åternföra ventiljustering på flexifuelbilarna.
bensin varianten har inte detta, flexifuelen hadde inte deta från början, men på grund av slitage så har man fått föra in det.

Vilka bilmodeller, årsmodeller och vilka motortyper gäller detta? Och från när infördes då det nya serviceschemat? Varken jag eller någon av de ägare till FFV-fordar jag känner till har fått något officiellt meddelande om saken, i varje fall. Det har inte sagts något om det när bilarna har lämnats in på märkesverkstad för service heller.

Är du säker på att det gäller etanol/bensin och inte biogas/bensin-bilar? Biogasen är ju välkänd för att gå hårt åt ventilsäten.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-21 19:59 

det gälde bara ford, o dom har inte biogas. (du har rätt i att biogas även den sliter hårt på ventiler)

jag höde det på en volvo kurs, så jag vet inte så detalierat. men det var ganska högt upp service intervallen som ventilkontroll/justering kom.

på volvo med samma motor har det inte komit någon förendring i service schemat

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-21 20:14 
Forummoderator

Jodå, det finns biogasutföranden av de flesta Ford personbilar, men alla kanske inte har sålts i så stora volymer i Sverige.

Om du har tillgång till Ford TIS, så kan du ta en titt på servicemeddelande nr 050/2000 för Focus, det beskriver det första Bi-Fuel -utförandet. Enligt detta så ska Bi-fuel-bilarna finnas tillgängliga på alla marknader.

Från 2003 kom ett uppdaterat utförande som beskrivs i servicemeddelande 21/2003 , där används 1,8 l Zetec-E -motorn i ett specialutförande, skillnaden mot standardtypen är tydligen härdade ventilsäten och ventilskaft.
Detta utförande såldes tydligen, åtminstone från början, bara i England. Det står "Markets: United Kingdom (other markets will follow at a later date)" .

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-22 04:41 
Användarvisningsbild

Peugeot flexifuel-bilar har samma oljebytes-intervall på etanol-bilarna som vanliga bensinare.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-22 10:55 
Forummoderator

Volvo mekaniker skrev:
karlmb skrev:
Volvo 5:an har väl fortfarande VVT på ena eller båda kamaxlarna. Och då måste man ha kamgivare för återkopplingen.

Nej, man ändrar givetvis inget i onödan.
Men detta synsätt måste ju som sagt för 511:e gången vägas mot riskerna för garantiåtaganden och PR-värdet i att kunna säga att man utvecklat bilen.
Sedan kan man ju kosta på sig lite kostnader ändå om man tror att man kan sälja bilen dyrare.
Och det gör man ju.

ja vist måste man väga risker mot kostnad.
det jag hakar up mig på är att ni säger att det är påhittat allting. det är ju inte direkt så snlt mot dom som söker informatiln här !
dom ska äll få all info, så dom själva kan ta ställning till vad dom vill göra med sin bil!

Jag sa aldrig att allt var påhittat!
Bara att man valt att tolka vissa oförklarade fenomen man sett i accelererad provning, med försiktighetsprincipen.
Just pga billigt försäkra sig OM det senare skulle visa sig vara ett verkligt problem.
Billigt eftersom recall och dåligt rykte är ngt man vill undvika eftersom det verkligen inte är billigt i jämförelse till en liten specändring av t.ex ett ventilsäte.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-10-25 23:10 

Dr. Mabuse skrev:
Peugeot flexifuel-bilar har samma oljebytes-intervall på etanol-bilarna som vanliga bensinare.

Hur många mil är det?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-10-26 08:06 

Javisst är det så och ingen skall heller behövas tvingas till något heller!

Nu är visserligen "volvomekaniker" högst troligt en aktiv sådan så dessa påståenden kan iaf inte jag kommentera mer än att med egna erfarenheter påvisa att iaf för den egna fordonsflottan som passerat egen ägo genom åren inte behövt mer tex ventil justering än vanligt.

Sedan att flera tillverkare gott tillbaka till bland annat mekaniska ventilyftare har även andra orsaker, där flertalet av tex Fords zetecmotorer sedan mitten av nittiotalet frångick dom hyudraliska ditona

Och för egen del kommer det fortsättningsvis bli mycket spännande av dom senaste "rönen" med egna mondeon (-99) som så har mekaniska ventillyftare och vid passerade 15000 mil (som för denna motor är en kontrollpunkt för ventiler) på bara bensin behövdes ingen justering och vid första kontroll efter 2500 mil och ren E85 är ventilspelen fortfarande oförändrade.
Kommer således i vetenskapligt syfte att lyfta ventilkåpan vid olika service tillfällen, men jag kommer iaf av min erfarenhet att bli förvånade om det kommer att behövas mera ventiljustering än vad det normalt skulle behövas, så den som lever får väl se. :-)

Så än en gång,, ingen påtvingar någon någonting! Utan i regel bara delger sig sina praktiska erfarenheter,,, och i övrigt börjar det bli rätt tätt med olika etanolmodeller på marknaden än bara lilla Volvo/Ford,,,

Förtidspensionerad volvomekaniker.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-10-26 12:18 
Användarvisningsbild

Volvo mekaniker skrev:
Dr. Mabuse skrev:
Hur många mil är det?
På 307 med 2,0 bensin är det 3000 mil. Vet inte än hur det är idag jämfört med de nya turbo-modellerna.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-11-01 22:53 
Användarvisningsbild

Hm, kollade idag serviceboken till nya 308 snabbt ...
På 2,0 bensin har de sänkt intervallerna till 2000 mil :shock:

Sedan har alla Bioflex (1,6 och 2,0) 2000 mil , även tändstift och filterbyten var nerkortat till 4000 mil istället för 6000 mil.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-11-03 00:17 
Användarvisningsbild

Senaste hemskicket jag fick från Peugeot sade 2000 mil intervall på alla bilar.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-11-04 01:45 
Användarvisningsbild

Hemskick från verkstan?
Kanske de anser att alla bilar i Sverige går under "svåra förhållanden". Kolla i serviceboken, där står det 3000 mil på de flesta modeller, eller 2000 mil under svåra förhållanden.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-11-06 21:50 

Jag pata emd en fordmekaniker o han sa att venlit kontrollen är vid 6000 mil. bilarna klarar 6000 mil utan justering, men vid 12000 mil är det på håret att det går, så vist är det skillnad på etanol o bensin, hur gärna ni en vill tro motsatsen!

han hade äve haft kontakt med dom som lång testar bilar, o dom sa att man mycke fortare kör in en etanol motor.
man sliter altså in motorn fortare så den fortare momer ner i den lägre bränsleförbrukningen o olje förbrukningen som en insliten motor har.
(anledninge är att motorn sliter hårdare på matrialen över lag, o kommer at vara utsliten forare också!)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-11-06 21:58 

Förendringar Volvo gjort på sin 2,5 FT som bygger på deras 2,5t är:
halverad service intervall.
hårdare ventiler på in & ut + ventilsäten
fuelrail i rostfritt.
senarelagd uppvärmning för lamdasond (för att förhindra water splach)
bränsle rör /slangar med nån form av beläggning på
påfylnadsrör i rostfritt
andra spridare
kolv med annat mått på övre kolvrings spår, samt annan behandling av övre kolvring (för att förhindra micro welding)
tändstift med tåligare elektrod
annan tankarmatur, med pulsad elektronik
större grovsl till bränslepump
----------------------
detta är dock inte tillräckligt för att få bilen miljöklassad, så man har fått gjort några fler förendringar för at lyckas med det:
mindre servo pump
lägre schassi
tillåter endast 205 breda däck

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]