Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 23:27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-21 19:23 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-13 18:44
Inlägg: 119
torbjorn skrev:
Skulle den vanliga luftmassemätaren alltså hålla för bra på FFV-motorn? Normaltillståndet för 5-cylindriga Volvo tycks ju annars vara att bilägarna måste prenumerera på LMM, det är sällan de håller längre än 4-5 år. Dock misstänker jag att de LMM som byts ut ofta egentligen inte är trasiga, utan att problemet är mätfel pga nersmutsat varmfilmselement.


inte pajar luftmase mätaren så ofta på icke trimade bilar. det är nog de trimade du tänker på, dom brukar äta luftmasemätare.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-21 19:27 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Volvo mekaniker skrev:
torbjorn skrev:
Skulle den vanliga luftmassemätaren alltså hålla för bra på FFV-motorn? Normaltillståndet för 5-cylindriga Volvo tycks ju annars vara att bilägarna måste prenumerera på LMM, det är sällan de håller längre än 4-5 år. Dock misstänker jag att de LMM som byts ut ofta egentligen inte är trasiga, utan att problemet är mätfel pga nersmutsat varmfilmselement.


inte pajar luftmase mätaren så ofta på icke trimade bilar. det är nog de trimade du tänker på, dom brukar äta luftmasemätare.

Trimmad bil brukar betyda öppet, glesare filter eller ännu hemskare; inoljat filter. Brrr rena mardrömmen för LMM.

Tråkigt nog så räcker pappfilter till lika bra men det ger ju inte det sköna ljudet som betyder 15 psykologiska hästar.

J.K Nilson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-21 19:28 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Volvo mekaniker skrev:
J.K Nilsson skrev:
GL skrev:
Volvo mekaniker skrev:
----inte av själva etanolen, men av vatten som träffar sonden under uppvärnings fasen...
---

Det har du inget som helst belägg för. Visa det iså fall!

Så är det, men det gäller bara om sonden är förvärmd innan start så att den är varm när de kalla vattenbemängda avgaserna träffar sonden.

J.K Nilsson

Tack för den, käns skönt at nån har koll :P

Men hur många bilar har varma sonder vid motorstart?

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-21 19:31 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
J.K Nilsson skrev:
-----Så är det, men det gäller bara om sonden är förvärmd innan start så att den är varm när de kalla vattenbemängda avgaserna träffar sonden.

J.K Nilsson

Har du något belägg för det du påstår då?

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-21 19:36 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-13 18:44
Inlägg: 119
J.K Nilsson skrev:
Volvo mekaniker skrev:
J.K Nilsson skrev:
GL skrev:
Volvo mekaniker skrev:
----inte av själva etanolen, men av vatten som träffar sonden under uppvärnings fasen...
---

Det har du inget som helst belägg för. Visa det iså fall!

Så är det, men det gäller bara om sonden är förvärmd innan start så att den är varm när de kalla vattenbemängda avgaserna träffar sonden.

J.K Nilsson

Tack för den, käns skönt at nån har koll :P

Men hur många bilar har varma sonder vid motorstart?

J.K Nilsson

man värmer normalt sonden direkt, för annars når man inte miljökraven


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-21 19:36 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
GL skrev:
J.K Nilsson skrev:
-----Så är det, men det gäller bara om sonden är förvärmd innan start så att den är varm när de kalla vattenbemängda avgaserna träffar sonden.

J.K Nilsson

Har du något belägg för det du påstår då?

Instruktionerna till Innovates bredbandslambdamätare. Där säger man att sonden skall vara kall vid motorstart och det spelar ingen roll vilket bränsle man har.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-21 19:40 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Anger man någon orsak till att bredbandslambdan skall vara kall när motorn startas?

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-21 19:42 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Volvo mekaniker skrev:
man värmer normalt sonden direkt, för annars når man inte miljökraven

Förvärmningen brukar gå igång samtidigt som motorn startas och då är det ingen fara. Det är den plötsliga nedkylningen som dödar sonder.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-21 19:50 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-13 18:44
Inlägg: 119
J.K Nilsson skrev:
Volvo mekaniker skrev:
man värmer normalt sonden direkt, för annars når man inte miljökraven

Förvärmningen brukar gå igång samtidigt som motorn startas och då är det ingen fara. Det är den plötsliga nedkylningen som dödar sonder.

J.K Nilsson


ja plötslig nerkylning som du kan få av vatten som träfar sonden när du är i uppstartningsfasen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-21 20:00 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Volvo mekaniker skrev:
J.K Nilsson skrev:
Volvo mekaniker skrev:
man värmer normalt sonden direkt, för annars når man inte miljökraven

Förvärmningen brukar gå igång samtidigt som motorn startas och då är det ingen fara. Det är den plötsliga nedkylningen som dödar sonder.

J.K Nilsson


ja plötslig nerkylning som du kan få av vatten som träfar sonden när du är i uppstartningsfasen.

Sonden är redan kall när avgaser i vätskefas träffar den. Motorn ger gasformiga avgaser innan sonden är varm.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-21 20:06 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Jag hittade denna text i denna referens.
http://www.emitec.com/download/library/ ... 1_0818.pdf

Citat:
Depending on sensor installation, major cold
surfaces may be situated upstream of the sensor. Due to
condensation of water vapor on the cold exhaust pipe
walls, drops of water are formed by condensation, which
can drip off and collide with the lambda sensor when they
reach a certain size or when the vehicle accelerates due
to the associated increase in mass flow. This splashing
can lead to the destruction of the lambda sensor.


Men hur vanligt är detta?

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-21 20:16 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
GL skrev:
Men hur vanligt är detta?

Tja, vad vet jag. Innovate säger uttryckligen också att man inte får montera lambdasonder så att kondenserade gaser kan rinna ned till sonden. Dessutom får sondens mätkropp inte kunna bli stående i kondensvatten när motorn inte går och värmen är avslagen.

Det känns som om den installationen skulle kunna äta sonder även på bensin.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-21 21:04 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
I min bil sitter sonden monterad på ovansidan av avgasröret som går in i katalysatorn och strax efter en krök så eventuellt vatten tar vägen på rörets undersida. Är FFV-bilar annorlunda konstruerade än vanliga bensinbilar med avseende på detta?

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-22 09:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är mycket sällan man ser en lambdasond inskruvad rakt underifrån, så det verkar som om biltillverkarna i alla år, även på bilar där det aldrig har varit tal om något FFV-utförande, har försökt undvika den sortens montage.

Möjlighet till varm lambdasond i samband med kallstart kan möjligen finnas om förvärmningen slås till så snart man slår på tändningen, och man väntar en stund från tändningstillslag till start. Men det sättet att koppla in förvärmningen är sällsynt. På moderna bilar (slutet av 90-talet och senare) brukar förvärmningen styras av en egen utgång på insprutningsstyrdonet, som slås till först när motorn har startat. Detta bl a för att man ska kunna övervaka att förvärmningen fungerar och sätta felkod t ex om den slutar dra ström. På äldre bilar matas förvärmningen vanligtvis från bränslepumprelät, som ju också slår till först när starten inleds.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-22 09:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Man måste alltid montera en lambdasond så att kondensvatten inte riskerar att stå omkring sensorn.
Så vatten måste kunna rinna ur den perforerade plåten, vilket ger +10 grader minst lutning uppåt som tumregel.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011