Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 03:09

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Går lean på E85?
InläggPostat: sön 08-10-12 02:07 
Offline

Blev medlem: sön 08-10-12 01:48
Inlägg: 2
Har hört av insatta kompisar, och även pratat med SpeedParts: Att blandtanka E85 gör att motorn kommer gå lean eftersom den är kalibrerad för bensin. Denna drift ger högre förbränningstempar vilket kan skada ventiler etc, samt högre avgastempar vilket kan skada katalysatorn. Jag förstår inte hur man kan generalisera och säga att alla bilar kan blandtankas?

För min del kör jag en 9000 2,0LTT, som jag blandtankat 30% E85 i några månader (check engine tänds efter ett tag på 40%), men jag blir väldigt osäker på att fortsätta nu med tanke på riskerna.

Kommer inte motorn gå lean på tex 30% E85, och är inte detta en risk? Jag tycker mig inte sett något svar på detta på forumet... /Mvh Henrik


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Inga fel av blandtankning
InläggPostat: sön 08-10-12 08:18 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag har blandtankat i tre år nu, utan att röra en enda skruv i motorn i det sammanhanget. Bilen går utan några problem eller störningar, och går felfritt genom besiktningen.
Visserligen har jag ingen Saab, men det har nog inte med saken att göra.
Och det finns massor av liknande vittnesmål på detta och andra bilforum om att det är problemfritt att blandtanka inom det område som styrdatorn kan reglera.

Jag tycker nästan att dina sagesmän skall titta på det här:
http://www.baff.info/seminar_sanningar_myter.cfm
Åtminstone en firma i branschen borde vara mer och rätt informerade.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-10-12 08:19 
Offline

Blev medlem: mån 08-05-05 21:37
Inlägg: 10
Ort: Nyköping
Så länge inte CE lampan tänds så är styrsystemet fortfarande inom gränserna för vad det klarar att adaptera för.

_________________
Cheva Van konverterad med DynamicEFI EBL Flash.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-10-12 10:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Man bör också ha klart för sig att även vid mager blandning på E85 så blir avgastemperaturerna alltid lägre än på bensin, tack vare att E85 har så mycket högre ångbildningsentalpitet (det går åt mer värmeenergi för att förånga en viss mängd E85 än för att förånga samma mängd bensin).
Även om E85/luft-blandningen blir så mager att motorn knappt går på den så "kyler" den bättre än en rejält överfet bensin/luft-blandning.

Det otrevliga med att låta en motor gå magert på E85 är inte risken för motorskador utan det är utsläppen av kväveoxider (NOx), som ju katalysatorn inte klarar av att ta hand om när det finns överskott på syre i avgaserna. Dock ska man ha klart för sig att de utsläppen ändå aldrig blir värre än vad de är från en modern dieselmotor.

Saab har ju, som redan påpekats i tråden, från ca 1988 och framåt en motorelektronikvarningslampa som säger till om det blir t ex ett bränsleblandningsproblem. Men på många andra bilmärken (t ex alla VAG-märken och Ford) infördes den lampan inte förrän det blev ett lagkrav i slutet av 90-talet. På sådana bilar är man tvungen att läsa av felkoder regelbundet för att se om det är några problem på gång.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-10-12 11:11 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Sedan bör man också betänka att bensin är inget ämne som går att (fin)kalibrera efter. Bensin är mix av olika kolväten som varierar en hel del. Men bör även betänka att i sverige så innehåller all BF 95 4,5-5 5% etanol vilket det inte innehåller på kontinenten (max 2 % etanol). Vilket skulle då innebära enligt din sagesmann att alla moterer i sverige går i leanläge.
Naturligtvis finns det ett läge när insprutningen och styrsystemet inte längre klarar av att kompensera för det lägre energiinnehållet i etanolen och då kommer den att gå i leanläge. Det är inte bra, framför allt precis som torbjörn säger, för miljön men även för motorn i längden.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-14 08:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Med 100% E85 är det inga problem att köra magert!
Svalare avgaser, inget sot och högre oktantal skonar mkt i motorn.
Det finns några få enstaka undersökingar ifrån australien som antyder att E20 skulle kunna ge något högre slitage på ventilsäten eller ventiler men varför köra på E20?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-14 21:37 
Offline

Blev medlem: sön 08-10-12 01:48
Inlägg: 2
karlmb skrev:
Med 100% E85 är det inga problem att köra magert!
Svalare avgaser, inget sot och högre oktantal skonar mkt i motorn.
Det finns några få enstaka undersökingar ifrån australien som antyder att E20 skulle kunna ge något högre slitage på ventilsäten eller ventiler men varför köra på E20?


Varför man skall köra på E20 är ju förstås för att hårdvaran / mjukvaran(?) i mitt fall inte klarar att reglera för mer... Du nämner undersökningar från Australien; Vet du om slitaget härrör från ökade tempar eller annat?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-14 21:55 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Henrik S skrev:
karlmb skrev:
Med 100% E85 är det inga problem att köra magert!
Svalare avgaser, inget sot och högre oktantal skonar mkt i motorn.
Det finns några få enstaka undersökingar ifrån australien som antyder att E20 skulle kunna ge något högre slitage på ventilsäten eller ventiler men varför köra på E20?


Varför man skall köra på E20 är ju förstås för att hårdvaran / mjukvaran(?) i mitt fall inte klarar att reglera för mer... Du nämner undersökningar från Australien; Vet du om slitaget härrör från ökade tempar eller annat?

Det mesta slitaget uppstod av korrosion då man blandade sitt eget testbränsle. E85 som vi köper ur tapp här i Sverige har korrosionsinhibitatorer inblandade så att korrosionen dom fann i Australien finner vi inte här.

För övrigt tror jag att E20 motorn inte lambdareglerade riktigt. Tänk på att det var beggagnade motorer i enstaka exemplar som provades.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Ditt gränsvärde
InläggPostat: tis 08-10-14 22:51 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Henrik S skrev:
"För min del kör jag en 9000 2,0LTT, som jag blandtankat 30% E85 i några månader (check engine tänds efter ett tag på 40%), men jag blir väldigt osäker på att fortsätta nu med tanke på riskerna."

Om bilen gick bra på 30 % men inte på 40 %, så har du ju ditt maximala blandningsvärde där, någonstans emellan 30 och 40 %. Det är ju enkelt och bra när du har prickat in det. Bara att blandtanka 30 % och köra på, om du inte vill konvertera.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Går lean på E85?
InläggPostat: tis 08-10-14 22:54 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Henrik S skrev:
Har hört av insatta kompisar, och även pratat med SpeedParts: Att blandtanka E85 gör att motorn kommer gå lean eftersom den är kalibrerad för bensin. Denna drift ger högre förbränningstempar vilket kan skada ventiler etc, samt högre avgastempar vilket kan skada katalysatorn. Jag förstår inte hur man kan generalisera och säga att alla bilar kan blandtankas?

För min del kör jag en 9000 2,0LTT, som jag blandtankat 30% E85 i några månader (check engine tänds efter ett tag på 40%), men jag blir väldigt osäker på att fortsätta nu med tanke på riskerna.

Kommer inte motorn gå lean på tex 30% E85, och är inte detta en risk? Jag tycker mig inte sett något svar på detta på forumet... /Mvh Henrik


Eftersom jag är språkpolis så börjar jag med att fråga om de fetmarkerade delarna i ditt inlägg..

Är det maskinöversatt eller om du inte har svenska som modersmål kan jag köpa dessa uttryck men annars får du nog övergå till svenska vedertagna benämningar?

Då tänker jag på: gå magert, förbränningstemperatur, avgastemperatur..

Dina insatta kompisar och speedparts har så klart rätt i att en motor och ett styrsystem utan adaptivitet kommer att gå magert så fort du frångår den inprogrammerade mappen..

I verkligheten kommer det dock att fungera med olika inblandning på olika bilar (bränslesystem) utan protester..

För att nå full funktion krävs (oftast) andra åtgärder så klart..

Vad gäller "Jag förstår inte hur man kan generalisera och säga att alla bilar kan blandtankas?" så kan jag informera dig om att alla som tankar 95 oktanig bensin "blandtankar" eftersom denna innehåller 5% etanol!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-20 11:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
J.K Nilsson skrev:
Henrik S skrev:
karlmb skrev:
Med 100% E85 är det inga problem att köra magert!
Svalare avgaser, inget sot och högre oktantal skonar mkt i motorn.
Det finns några få enstaka undersökingar ifrån australien som antyder att E20 skulle kunna ge något högre slitage på ventilsäten eller ventiler men varför köra på E20?


Varför man skall köra på E20 är ju förstås för att hårdvaran / mjukvaran(?) i mitt fall inte klarar att reglera för mer... Du nämner undersökningar från Australien; Vet du om slitaget härrör från ökade tempar eller annat?

Det mesta slitaget uppstod av korrosion då man blandade sitt eget testbränsle. E85 som vi köper ur tapp här i Sverige har korrosionsinhibitatorer inblandade så att korrosionen dom fann i Australien finner vi inte här.

För övrigt tror jag att E20 motorn inte lambdareglerade riktigt. Tänk på att det var beggagnade motorer i enstaka exemplar som provades.

J.K Nilsson


Det verkade på ngt sätt bli högre temperaturer eller tryck i motorn vid låginblandning. (Och utan motormodifieringar som tändkurva etc)
Men var noga med att inte ta reda på orsaken.
Istället antyda att det nog kunde bli ännu värre med mer sprit.
I själva verket är det bensinen som är problemet vid E20 tror jag.
Mindre bensin ger mer homgen bränsle med snällare förbränningsegenskaper och mindre aggressiva avgaser, kemiskt och termiskt.
Dessutom stiger oktantalet mer och mer....mmmmmmm
Balsam för motorn...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-20 13:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om förbränningstrycket ökar vid ett bränslebyte så borde ju rimligtvis uttaget vridmoment också öka. Kan man vara säker på att motorn eller motorerna i den australiska undersökningen kördes med samma belastning på både bensin och E20 ?

Tyvärr är det här nog inte första gången man har en känsla av att australiska ingenjörer visar sig mindre nogräknade. För en del år sedan var jag inblandad i en kunds problem med en australisk eller om det var nyazeeländsk firma som anklagade vår kund för intrång på några australiska patent. Ett av patenten, som hade beviljats omkring 1990, gällde ett helt vanligt lågpassfilter med spole och kondensator, alltså någonting som är välkänt sedan över 100 år inom elektronik och teleteknik. Det var inte svårt att, med bla kopior ur gamla gymnasieläroböcker, övertyga australiensarna om att deras patent var värdelöst, deras hot om stämningar osv tystnade ganska omgående :)
Man kan just undra hur granskningen hos det australiska patentverket hade gått till...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 08-10-20 14:55 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Det kan ju mycket väl vara så att denna Australiska undersökning om 20% och ventilslitage är vinklad, styrd, påverkad av finansiella intressen av något dunkelt slag. Eller på något annat sätt, inte objektiv. Vi har ju alla läst motorprofessor Ångströms uttalande om motorsågar på etanol. Visserligen inte en offentlig utredning, men den missuppfattningen hann att sprida sig på fel sätt inom universitetsvärlden. (Jag har gjort en tråd om det tidigare).
Och vi har ju sett många exempel på "varningar" om brandfara, varningar om motorskador, rena clownuppträdanden med brödlimpor, och sist och inte minnst helgalna artiklar i kvällspressen. Allt detta för att hacka på etanolen som motorbränsle. Och det är ju allmänt känt att petroleumindustrin satsar mycket pengar på dessinformation. Även bilindustrin har egna skamfläckar. (T.ex. när VW fick förfrågan om hundratals FFV-bilar, men ville sälja diesel/gasbilar i stället). För något år sedan kom en finsk utredning om E85. Någon känd (?) forskare uttalade sig negativt om E85. Till saken hör att etanol finns inte till salu i Finland!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-21 18:06 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-13 18:44
Inlägg: 119
ja kan hålla med om att så länge motorlampan på en mordern il inte lyser så har motorn troligtvis klarat av att kompensera under NORMALA körförhålanden.

under kraftig belastning / aceleration, så går motorn bara på fasta värden, o där finns risk att spridare eller bränsle pump minte hinner med.

sen håller jag inte med om att bränslet är ofarligt för bliens mot or & kringutrustning.
jag förstår faktiskt inte varför bånga här inne vill mörka de faror som finns, det är väl knapast att hjälpe dom som vill köra på e85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: konvertering till E85
InläggPostat: tis 08-10-21 18:15 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Hittills har väl dom flesta fått hjälp här? Vi känner i alla fall inte till någon som har fått en havererad motor på grund av etanol.
Gör du det, så lägg fram det. Visa någon form av dokumentation, bilder, text etc. etc.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011