Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 03:49

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vilken olja?
InläggPostat: tis 06-12-26 00:20 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-26 00:02
Inlägg: 15
Ort: Hindås
Toyota service klagade över lukten på min olja vid senaste service, och rekommenderade tätare oljebyten.

Finns det någon motorolja som är att föredra om man kör på E85?

Jag kör oftast på ren E85.

PS: Jag tycker att motorn börjat slamra lite mer sen jag började köra på E85, finns det någon anledning att den skulle göra det?
Bilen har gått ca 20000 mil, jag har kört på E85 senaste ca 1000 milen.

_________________
BN
Toyota Yaris Verso -00 med FullFlex Gold, installerad hösten 2006 efter 19500 mil.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 06-12-27 00:10 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 21:49
Inlägg: 146
Ort: Bjästa Örnsköldsvik
Motorer brukar gå tystare - mjukare på etanol, men en anledning som kan ge
högre "motorljud" kan kanske vara att avgassystemet börjar bli sotfritt invändigt.
Ett nytt sotfritt avgassystem brukar ge högre avgasljud än när man kört ett
tag (på bensin).

Oljor.. använd en bra syntetolja, inte för att det är något speciellt med etanol
utan att det alltid är bra med en bra olja. Det är sedan bra att byta minst 1 gång
per år eller helst vår och höst! Det är nog mest antalet kallstarter som sliter
på en olja.

_________________
Sprit är oftast bästa lösningen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 06-12-27 09:53 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Själv kör jag uteslutande med Biltemas 5w-40 eller 5w-50 oljor och det fungerar hur bra som helst och har inte någon gång alls märkt av att det skulle lukta speciellt etanol om dessa och byter själv enligt dom ordinarie bytesintervallen (1500 mil) men det blir ungefär varje år för egen del.

Inte heller att motorljudet skulle vara mer förändrat, men har av en del faktiskt hört detta, men är mycket troligt helt normalt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 06-12-27 22:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är välkänt att spilloljan luktar olika beroende på vad motorn har körts på för bränsle.
Olja från en bensinmotor får ju alltid en omisskännlig bensin- (eller bensinavgas-) lukt, om motorn har körts på gengas brukar spilloljan vara luktfri eller tjärluktande , osv osv.
När motorn körs på E85 är det fullt normalt att spilloljan luktar som en blöt, jäsande soppåse mitt i rötmånaden men den lukten betyder inte i sig att man borde gå över till annan oljekvalitet eller byta oftare.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 06-12-28 11:38 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Precis och jag har väl inte direkt närstuderat dom gamla oljorna och byter titt som tätt oljor på både etanol som bensindrivna fordon (har inte lyckats "omvänt" alla än,,). men jag märker iaf ingen större skillnader på på des konsistens, men väl att den etanolkörda oljan känns klart renare och lite mer chokladfärgad.
Men som sagt oavsett, är detta normalt


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-01-03 16:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Illaluktande har jag inte märkt, däremot klart mindre sot (ingenting) och svagt rödfärgad.
Vem blir först att prova att köra extremt långt utan oljebyte för att bevisa att olja bryts ned långsammare med E85 än med bensin?
Misshandel? Jag vet, men vad gör man inte för vetenskapen..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-01-03 18:21 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Tja,,, egna gräsklipparen har gått nu i snart nio (9) år och cirka 170 timmar på samma olja! Och naturligvis bara E85 (som ju bara används sommartid) och inga som helst problem där iaf, misshandel jag vet inte det jag,, har dessutom haft isär den fullständigt ett par gånger (för skojs skull,,) utan att detta föranlett några synbara "men", luktar heller inget ovanligt. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-01-03 22:09 
Offline
Huvudadministratör

Blev medlem: sön 06-12-10 20:47
Inlägg: 64
Ort: Mölnbo
Har du tankat i samma olja igen efter att ha plockat isär gräsklipparen? Snålhet eller miljöhänsyn?

_________________
Golf -97 och Passat -99 konverterade och lambdatestade. totalt 20 000 mil på ren E85.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-01-04 09:48 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Jo den till synes fina oljan har så återanvänds och det är varken av snålhet eller miljöhänsyn även om tanken är nära för det sistnämda,,, nu utan rent vetenskapligt syfte just detta med hur oljan påverkas med etanol.

Precis som mängder av övrigt "experimenterande" det varit under åren med etanol och korrosivitet osv osv,, misshandel, kanske det men klipparen är över 30 år gammal så för den skull spelar det ingen som helst roll. :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-01-04 15:00 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-04 12:59
Inlägg: 76
Ort: Skåne
Friskt jobbat - samma olja under alla de åren! :D
Jag tycker själv folk (i USA) är knäppa som byter motorolja varje 500 mil på sina sommarkörda MB och Lexus-åttor. :roll:
Min klippare töms på olja efter avslutad säsong, och får ny på våren.
Amerikansk paraffinbaserad 15W40, SH + CF4 mm.

/Alexander


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-01-04 17:05 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Jovisst självklart är det egentligen så man skall göra, byta olja på trädgårds redskapen till hösten,, men vad gör man inte för vetenskapen och sedan gör det inte så ont då man ändå är bilmekaniker,,, :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-01-10 16:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Alexander skrev:
Friskt jobbat - samma olja under alla de åren! :D
Jag tycker själv folk (i USA) är knäppa som byter motorolja varje 500 mil på sina sommarkörda MB och Lexus-åttor. :roll:
Min klippare töms på olja efter avslutad säsong, och får ny på våren.
Amerikansk paraffinbaserad 15W40, SH + CF4 mm.

/Alexander


Men alltså, det är säkert en bättre investering att byta var 500:e mil på sin benz än på en gammal Briggs som kanske användas 5 timmar/år..
Kanske skulle byta på min gamla 12 hästare efter 10 år nu när jag blivit av med fossilsörjan i tanken..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 08-03-25 10:52 
Offline

Blev medlem: tis 08-03-18 14:39
Inlägg: 14
Ort: Från
nog är det slöseri med pengar då dagens oljor går att köra flera tusen mil utan byte.slöseri med miljö och pengar.många äldre människor lever kvar i 50 talet och tror att det är bra att byta vid 500 mil detta är helt vansinigt
då dyra oljor tål 3000-4500 mil i en modern bil.glöm biltemas olja dock då deras ej är godkänd för nya bilar och duger endast i gammla bilar
jag gjick en kurs på castrol om detta då jag har jobbat på en märkes verkstad.
innan du köper olja så läs på betäckningen först säkrast är att köpa på din märkesverkstad då du får garanterad rätt olja.
jag vet tex att mekonomen säljer en castrol olja som heter nästan samma som den dyrare gastrol oljan men DENNA OLJA ÄR EJ GODKÄND FÖR NYA BILAR.så var försiktig med vart ni köper oljan.kvalliteten är märkt på förpackningen med liten text och är svårt att förstå om man inte läst på vad betäckningarna betyder.
köper du fel ojla.om din motor rasar så gäller ej fösäkringen på motor/kraftöverföring och fabriksgarantin gäller ej.då man tar prov på oljorna vid ras.MVH Jens

Alexander skrev:
Friskt jobbat - samma olja under alla de åren! :D
Jag tycker själv folk (i USA) är knäppa som byter motorolja varje 500 mil på sina sommarkörda MB och Lexus-åttor. :roll:
Min klippare töms på olja efter avslutad säsong, och får ny på våren.
Amerikansk paraffinbaserad 15W40, SH + CF4 mm.

/Alexander


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 08-03-25 11:05 
Offline

Blev medlem: fre 07-12-14 08:55
Inlägg: 68
Ort: Från
JensSundsvall skrev:
då dyra oljor tål 3000-4500 mil i en modern bil.glöm biltemas olja dock då deras ej är godkänd för nya bilar och duger endast i gammla bilar
jag gjick en kurs på castrol om detta då jag har jobbat på en märkes verkstad.
innan du köper olja så läs på betäckningen först säkrast är att köpa på din märkesverkstad då du får garanterad rätt olja.
jag vet tex att mekonomen säljer en castrol olja som heter nästan samma som den dyrare gastrol oljan men DENNA OLJA ÄR EJ GODKÄND FÖR NYA BILAR.så var försiktig med vart ni köper oljan.


Var har du fått detta ifrån? Castrol? Enligt alla källor klarar biltemaoljorna samma krav som dyrare oljor. Titta på beteckningarna på förpackningarna. Jag kör med Biltemas 5-50 i min MR2 som går hårt (rödmarkering innan växling). Även många på Hondaklubben kör på deras olja i Hondas högvarviga D- och B-sere motorer 7500+rpm.

/Tobias


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-25 11:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Beträffande Biltemas motoroljor så produceras de vid ett raffinaderi i Uddevalla, som även levererar alla liknande produkter till Statoil. Det är exakt samma oljekvaliteter som levereras till båda kunderna, man ställer inte om processerna på något sätt utan byter bara typ av dunk på fyllningslinan.
Om man tittar närmare på Statoil- och Biltema-dunkar så är det värt att notera att dels förseglingen under locket är identiskt likadan och dels framgår det av finstilt ingjuten text under botten att det är samma plastfirma som levererar båda sorternas dunkar.
Större dunkar, från 10 liter och uppåt, är helt identiska, bara etiketter och eventuellt färg skiljer.

När det gäller olika oljekvaliteter så är ju den mest spridda klassningen den som amerikanska API ligger bakom, så gott som all motorolja som säljs idag är märkt med någon API-klass. Dessutom har en del motor- och biltillverkare egna oljestandarder, om en olja uppfyller dem brukar de standardnumren finnas angivna bland den finstilta texten på etiketten.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011