Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 11:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-25 12:15 
Offline

Blev medlem: fre 07-12-14 08:55
Inlägg: 68
Ort: Från
torbjorn skrev:
Beträffande Biltemas motoroljor så produceras de vid ett raffinaderi i Uddevalla, som även levererar alla liknande produkter till Statoil. Det är exakt samma oljekvaliteter som levereras till båda kunderna, man ställer inte om processerna på något sätt utan byter bara typ av dunk på fyllningslinan.
Om man tittar närmare på Statoil- och Biltema-dunkar så är det värt att notera att dels förseglingen under locket är identiskt likadan och dels framgår det av finstilt ingjuten text under botten att det är samma plastfirma som levererar båda sorternas dunkar.
Större dunkar, från 10 liter och uppåt, är helt identiska, bara etiketter och eventuellt färg skiljer.

När det gäller olika oljekvaliteter så är ju den mest spridda klassningen den som amerikanska API ligger bakom, så gott som all motorolja som säljs idag är märkt med någon API-klass. Dessutom har en del motor- och biltillverkare egna oljestandarder, om en olja uppfyller dem brukar de standardnumren finnas angivna bland den finstilta texten på etiketten.


Mycket intressant!


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-25 17:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Tobbera skrev:
torbjorn skrev:
Beträffande Biltemas motoroljor så produceras de vid ett raffinaderi i Uddevalla, som även levererar alla liknande produkter till Statoil. Det är exakt samma oljekvaliteter som levereras till båda kunderna, man ställer inte om processerna på något sätt utan byter bara typ av dunk på fyllningslinan.
Om man tittar närmare på Statoil- och Biltema-dunkar så är det värt att notera att dels förseglingen under locket är identiskt likadan och dels framgår det av finstilt ingjuten text under botten att det är samma plastfirma som levererar båda sorternas dunkar.
Större dunkar, från 10 liter och uppåt, är helt identiska, bara etiketter och eventuellt färg skiljer.

När det gäller olika oljekvaliteter så är ju den mest spridda klassningen den som amerikanska API ligger bakom, så gott som all motorolja som säljs idag är märkt med någon API-klass. Dessutom har en del motor- och biltillverkare egna oljestandarder, om en olja uppfyller dem brukar de standardnumren finnas angivna bland den finstilta texten på etiketten.


Mycket intressant!


Aha, det är alltså Mobil vi talar om..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-03-31 20:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: fre 06-12-29 08:31
Inlägg: 71
Ort: Gävle
Det var någon som frågade efter motorer som gått långt på samma olja. Jag har pga slarv kört min 960 en bit över 2000 mil mellan några oljebyten (det första bytet efter ca 2200mil och det andra efter 2400mil). Har dock inte någon större kunskap om att utröna begagnad oljas kvalitet men vid jämförelse (känt på olja med fingrarna, ny jmfr med en som var 2400mil gammal) så känner i alla fall jag ingen skillnad. Har heller inte ärkt av någon ökning av oljeförbrukning, den tar väl ca 5dl per 2000mil.

//David

_________________
Volvo 965 E 3,0 Etanol Edition
Min bil går på vete, trä och vin

Volvo 745 GLT 16V -88 (på bensin än så länge)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: olja
InläggPostat: fre 08-06-27 19:53 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-09 19:47
Inlägg: 39
Ort: Från
Jenssundsvall,

Har fått detta lite om bakfoten. Det som gäller är klassningen på oljan och inget annat.

Det ska inte göras svårare än det är :P


/Tobias

_________________
Renault Megane Scenic RN -98 1,6 e. 100% E85 Uppenbarligen Flexifuel!? Tack Renault!

Porsche 928 S3 32V V8 -86 LH-JETRONIC Lättad, vässad..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-23 21:09 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-09 17:43
Inlägg: 62
Jag kör alltid med biltemas 10/40 mineral olja i mina 740 88or.

Men jag kan påpeka bytte olja igår på ena bilen fy bubblan va oljan stank det va som att gå o sniffa i en gammal blöt kompost på en tipp eller någon men den va i nyans som ny något röd ton. Det va ca 1500 mil sedan förra bytet ska jag byta mer ofta eller ignorera stanken och använda klädnypa nästa byte?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-23 22:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det kan lukta blöt rötmånadssoppåse om oljan om det råkar vara mycket etanol i den just för tillfället när du byter. Men om du hade gjort oljebytet direkt efter en lång landsvägskörning hade det nog luktat mindre om oljan.
Enda anledningen att byta oftare är om bilen bara går i så korta körningar att oljan aldrig får en chans att bli ordentligt varm.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-23 22:50 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Ingen tror väl att t.ex Biltema tillverkar sin egen olja?

Lika lite som att DE och andra försäljare av reservdelar har egna fabriker!

Samma som original, för det mesta, och med lägre pris!

Vad gäller olja så är det enligt min åsikt viktigare att kolla specifikationerna för oljan man köper än vilket märke det står på!

Skulle t.ex Biltema skriva att en olja uppfyller kraven för SF-CD, så skulle jag bli förvånad om den inte gjorde det..

Lätt att kolla och med för stora konsekvenser om det visar sig att de ljög!

Dessutom, tittar man i instruktionsböcker från 80-90-tal angående vilken olja de rekommenderar så fanns inte ens de oljorna som man köper idag på den tiden!

Läser du att din bil skall ha t.ex lägst SC och du hittar en SE på biltema så kan du vara lugn!!

Däremot kan nyare, helsyntetiska oljor ställa till det i äldre motorer, särskilt såna med avlagrinar pga för få oljebyten t.ex, men det tar vi i en annan tråd:)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-23 23:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det man verkligen ska se upp med när det gäller gamla motorer och moderna motoroljor är vissa motorer från 50-talet och tidigare där det kan förekomma delar av vävbakelit eller hårdgummi (kamaxeldrev på Panhard, glidskenor för kamkedja på Lloyd 600 t ex) som förstörs av de sotlösande tillsatserna i moderna oljor. Men där sägs problemet vara lika stort med moderna mineraloljor som med syntetoljor.

Besvär med avlagringar som lossnar och ställer till skada någon annanstans har "alltid" funnits varje gång i historien som motoroljorna har fått bättre sotlösande egenskaper. Och i all synnerhet om man ska köra igång en motor som har stått länge eller, som sagt, som tidigare har varit vanskött. Men motortillverkarna har med tiden också lärt sig att undvika de dummaste konstruktionerna med "fickor" i oljekanalerna där smuts kan slå sig till ro.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-23 23:07 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-09 17:43
Inlägg: 62
Jag har kört 4mils sträckor endast fram och tillbaka till jobbet va nog därför då det lucktade illa?
ska testa det vid nästa byte tt köra lite längra stäckor innan byte.

Men man slipper iaf vara orolig för stanken tackar :


Jag har hört att man ska köra mineral olja i äldre bilar som min från 88 stämmer det eller kan jag blaska i syntet nästa ggr?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-23 23:30 
Offline

Blev medlem: sön 07-07-08 13:27
Inlägg: 57
Ort: Från
Hinner aldrig oljan bli ordentligt varm på en bil som "bara" går två stycken fyramilssträckor om dagen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-23 23:36 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-09 17:43
Inlägg: 62
tempen på min bil tycker jag är allment låg går aldrig över 60grader


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-24 08:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
picko skrev:
tempen på min bil tycker jag är allment låg går aldrig över 60grader


Är det kylvattentemperatur eller oljetemperatur du tänker på då?

Tänk på att det är mycket vanligt att motortempmätaren krånglar och visar fel på Volvo 740/940.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-24 10:26 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
Det är bara att byta termostaten om du är orolig för att motorn är för varm eller för kall. Mätaren är inte tillräckligt tillförlitlig, du kan bara se om motorn är kall, varm eller alldeles för varm.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-24 11:27 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-09 17:43
Inlägg: 62
jag har inte orginal mätare utan en annan som visar grader. Det är kopplad så den går på samma som standardmätare tror det är vatten tempen.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011