Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 11:35

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-26 18:33 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-13 18:44
Inlägg: 119
kunde tyota inte rekomendera en olja för just din motor?

det skiljar nämligen mycke melan oljornas egenskaper. kvalite & viskositet, är det som redovisas på oljorna, men det finns många tillsatser i en olja & dessa skiljer.

jag har sett stora skiljader mellan olika oljor, vissa gör så att botorer koxar igen regält, vilket leder till dyra reprationer i längden.

den olja som pasar bra i en motor behöver inte vara specielt bra i en annan.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-27 13:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jovisst, men alla någotsånär normala bilmotorer ställer i stort sett samma krav på oljorna. Det är länge sedan det fanns motoroljor på marknaden som var direkt olämpliga för vissa motortyper, t ex var de första s k HD-oljorna i slutet av 1940-talet helt olämpliga för dieselmotorer eftersom de kunde bilda geleartade avlagringar tillsammans med förbränningsrester från svavelhaltig dieselolja. Men det löste ju oljetillverkarna ganska snart.

Sedan är det ju klart att motorer med mycket onormalt byggt smörjsystem (t ex stänksmorda motorer av typ gräsklipparmotorer, eller tvåtaktsmotorer där oljan ska blandas i bränslet) ställer andra krav på oljan än en normal fyrtaktsmotor med trycksmörjning. Det kan också finnas specialfall t ex när det rör sig om flygmotorer där alla lager är nål- eller rullager istället för de glidlager man alltid hittar i billigare motortyper.

När en bilmotor "koksar igen" i modern tid, så beror det inte på olämplig olja (under förutsättning att man har använt en olja som överhuvudtaget är tänkt som motorolja), utan det brukar bero på igensatt vevhusventilation eller körförhållanden som är olämpliga för motortypen. Det lär vara vanligt på vissa Opelmotorer från slutet av 90-talet, för att inte tala om de problem Saab hade för en del år sedan.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-27 14:40 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
torbjorn skrev:
för att inte tala om de problem Saab hade för en del år sedan.

Eller Toyota, eller Audi eller VW, eller Chrysler:
http://en.wikipedia.org/wiki/Oil_sludge

J.K Nilsson

Edit: Denna skräcksida är illustrativ: http://www.schleeter.com/oil-sludge.htm


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-27 19:11 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-13 18:44
Inlägg: 119
torbjorn skrev:
Jovisst, men alla någotsånär normala bilmotorer ställer i stort sett samma krav på oljorna. Det är länge sedan det fanns motoroljor på marknaden som var direkt olämpliga för vissa motortyper, t ex var de första s k HD-oljorna i slutet av 1940-talet helt olämpliga för dieselmotorer eftersom de kunde bilda geleartade avlagringar tillsammans med förbränningsrester från svavelhaltig dieselolja. Men det löste ju oljetillverkarna ganska snart.

Sedan är det ju klart att motorer med mycket onormalt byggt smörjsystem (t ex stänksmorda motorer av typ gräsklipparmotorer, eller tvåtaktsmotorer där oljan ska blandas i bränslet) ställer andra krav på oljan än en normal fyrtaktsmotor med trycksmörjning. Det kan också finnas specialfall t ex när det rör sig om flygmotorer där alla lager är nål- eller rullager istället för de glidlager man alltid hittar i billigare motortyper.

När en bilmotor "koksar igen" i modern tid, så beror det inte på olämplig olja (under förutsättning att man har använt en olja som överhuvudtaget är tänkt som motorolja), utan det brukar bero på igensatt vevhusventilation eller körförhållanden som är olämpliga för motortypen. Det lär vara vanligt på vissa Opelmotorer från slutet av 90-talet, för att inte tala om de problem Saab hade för en del år sedan.


Jag anser att Q8 Formula Elite 5W-30 & Q8 Formula Excel 5W-40 är olämpliga att andvända i volvos vita motorer. (kan säkert vara olämplig i andra också, men det känner jag inte till)
det blir väldig mycke avlagringar & vevhusventilationen säterigensig...

Ja jag vet vad jag pratar om.


Senast redigerad av Volvo mekaniker ons 08-08-27 19:17, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-27 19:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Vilken API-klass har den oljan? Och vilka andra klassningar/godkännanden har den?

Och vad föreskriver Volvo när det gäller API-klass och sådant för olja till de motorerna? Nu tänker jag alltså inte på hörsägen från kurser och sådant, utan vad står officiellt angivet i instruktionsböcker och verkstadshandböcker?

På vilka årsmodeller förekommer de här vita motorerna?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-27 19:19 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-13 18:44
Inlägg: 119
torbjorn skrev:
Vilken API-klass har den oljan? Och vilka andra klassningar/godkännanden har den?

Och vad föreskriver Volvo när det gäller API-klass och sådant för olja till de motorerna? Nu tänker jag alltså inte på hörsägen från kurser och sådant, utan vad står officiellt angivet i instruktionsböcker och verkstadshandböcker?

På vilka årsmodeller förekommer de här vita motorerna?


oljorna har rätt klassning, men tilsatserna i oljan är dålig på att tvätta kanalerna


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-27 19:20 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-13 18:44
Inlägg: 119
Här är produktblad:
http://81.92.67.212/data/internal/data/ ... 0Elite.pdf

http://81.92.67.212/data/internal/data/ ... 0Excel.pdf


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-27 19:23 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-13 18:44
Inlägg: 119
volvos vita motorer har olika klasning beroende på årsmodell, då det altid är nån liten föendring elatiden.

vita motorer är volvos alu motorer (dom som inte är målade) det finns mäsr 5 clindriga, men även 6:or förekomer


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-27 20:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Hmm. I klassningen ingår ju också förmågan att lösa upp sot och hålla kanaler och sånt rena.
Har ni själva använt de där oljorna på verkstaden och fått dåliga erfarenheter av dem?

Och, förresten, det kan inte möjligen vara så att det har varit något enstaka felblandat oljeparti som har kommit ut på marknaden? OK gjorde ju ett sådant misstag nån gång i början av 80-talet med en 10W40-olja som stelnade och blev omöjlig att pumpa redan vid -15 °C. Det orsakade en del motorhaverier som OK stod för, och övriga kunder som hade köpt olja fick ny olja och oljefilter gratis, OK stod även för oljebytet om kunden så ville.

I sammanhanget kan jag nämna att en kompis rev isär en motorcykelmotor från slutet av 80-talet i somras. Den var mycket vanskött sedan tidigare, olja eller oljefilter hade nog inte bytts i historisk tid. Dessutom hade det lossnat delar från kopplingskorgen så att det låg spån från den lite överallt i motorn.
Men till och med på den motorn var samtliga oljekanaler efter oljefiltret perfekt rena. Före oljefiltret fanns det spån från kopplingskorgen lite varstans, men inte minsta tecken till några tjockare avlagringar. Till saken hör att den säkert hade gått med ganska hög oljetemperatur eftersom oljekylaren (på luftsidan) var totalt igenmurad av oljig vägsmuts och alltså inte har gjort någon som helst nytta.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-27 21:05 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-13 18:44
Inlägg: 119
dessa oljor har andvänds av många volvohandlare.
medan andra har kört på Castrol.

du kan direkt se vilken bil som gått på vilken olja, räcker med att lyfta olja locket. (gäller även bilar som byter oljan offta!)

på samma sätt har vi märkt att vissa volvo handlare känner till att 850/v70 ibland behöver nya olja fällor & även ta ner olje trog för att göra rent vevhuskanaler, medans andra volvo handlare inte har hörttlas om detta fenomen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-28 10:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Intressant. Vet du om de där Q8-oljorna ställer till problem i många andra motortyper (antingen andra Volvomotorer eller helt andra bilmärken) också, eller är det bara de vita Volvomotorerna som har problem med dem?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-28 18:01 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-13 18:44
Inlägg: 119
jag skruvar ju volvo, så jag vet inte hur det är med övriga märken.

Volvos vita motorer kom ju 1992 när 850:n kom, så dessa har jag ju kunnat följa. på et annat sätt än de gamla röda motorerna, så jag vet inte hur oljan är i dessa.
de äldre motorerna har ju inte samma avgaskrav o inte samma vevhusventilation m.m. så jag har ingen bra info om vad som händer på andra motorer.
man jag kan inte minas att jag sett nån röd motor med avlagringar i, så det är troligan olika på olika motorer. har även svårt at tro att Q8 skulle ha kvar oljan om den var dålig i alla motorer (dom gör säkert egna tester)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-28 20:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
De röda motorerna fanns ju parallellt med de vita ett bra tag på 90-talet, och det är samma avgaskrav som gäller för dem också. Man kan förstås misstänka att redan 1992 års vita motorer var byggda för de strängare avgaskrav som kom '93.
Hur är det förresten med Renaultmotorerna i 400-serien m fl?

Äldre röda motorer (åtminstone fram till slutet av 80-talet, alltså både B21/B23 och B200/B230) har haft problem med igensatt vevhusventilation , jag vet inte orsaken till detta men en "ful" metod för att åtgärda problemet, som jag vet att även en del märkesverkstäder har rekommenderat, var att ta bort den "sil" av plast som sitter i en slanganslutning. Jag tycker inte om den lösningen eftersom oljeförbrukningen ökar när man gör på det sättet. Men en och annan bilägare kanske föredrar förkortad livslängd på lambdasond och katalysator framför risken att trycka ut någon vevaxeltätning eller ventilkåpepackningen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-28 21:20 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-13 18:44
Inlägg: 119
ja vist fanns motorerna paralellt LÄNGE. men jag jobbade på ford på 90 talet. så jag har inte varit med om så många bolar som jag vet har sålts av oss & altis servats hoss oss som har röda motor i.

vi har inte haft så mågna problem med desa vavhusventilationer som med dom andra, dock förekomer det. men det är mest själva olja fällan som säterigensig på dom, inte kanaler o inte samma avlagrignar, även omdessa med kan ha en brun yta när man lyfter på ventilkåpen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-28 22:44 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Det där J.K Nilsson skriver om,hänvisar till wikipedia om "Oil sludge" på kanske mest Japanska bilar kan ju vara förklaringen till varför dylika bilar luktar så hemskt,känner direkt när det är en japask bil i närheten,luktar som dom bränner ren olja. OBs menar inget elakt om japanska bilarna, utan det är vad jag upplever och säkerligen många med mig. 8)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011