Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 04:49

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Brun motorolje..
InläggPostat: fre 09-10-30 19:52 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 08-07-05 03:30
Inlägg: 46
Ort: Gjøvik
Hei.. vet ikke om dette er rett sted å plasere denne posten på...

Jeg tok nylig ett oljeskift på bilen.. hadde da kjørt 12400km siden forige skift (intervall er 15000km, men bruker å skifte litt oftere..) Vanligvis når jeg har byttet olje har den vært svart.. svart som kull! noe som jeg anser som normalt..

Bilen min, en suzuki baleno.. har gått ca 60 000 km med etanol i tanken nå.. og frem til nå har jeg ikke reagert på fargen på oljen.. men denne gangen var det som oljen var brun.. som om den ikke var så "tilsmusset" som den pleier å være?

NEI! DEN VAR IKKE GRÅ SLIK MAN MISSTENKER NÅR FROSTVESKEN GÅR OVER I OLJEN!

Kan det være att man rett og slett produerer mindre sot som går over og farger oljen når man kjører på etanol? Kunne man kanskje økt intervallene for oljeskift når man kjører på etanol? Den virket nemlig ikke så "kornete" som vanlig spillolje gjør, og den luktet INGEN TING!

Det er kanskje flere her ute med samme erfaringen.... :D

_________________
Suzuki Baleno GLX 4WD 1999 -- Etanol konventert 26/6-2008 :)

Omkonventert med Flexitune Auto 4 29 august 2009 :D


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-10-30 20:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är helt normalt att oljan blir brun eller rödbrun när man kör på E85, och det just tack vare att det inte bildas så mycket sot vid förbränningen som på bensin.

Men jag tror ändå inte man ska våga sig på att öka oljebytesintervallen, för oljan åldras ändå när den används i motorn - tillsatser av olika slag bryts ner av värme och mekanisk bearbetning, osv.

Ibland kan spillolja från en motor som har gått på E85 lukta riktigt illa - ungefär som blöta matrester och sopor som har börjat jäsa. Men det är nog i de fall det finns mycket bränsle i oljan, t ex om bilen bara har använts i korta körningar och sällan körts så länge åt gången att det bränsle som sköljs ner i oljan vid varje kallstart har fått en chans att avdunsta.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-11-02 13:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag tror man kan öka bytesintervallet.
Men det gäller i fall med normal användning, INTE vid många kallstarter utan ordentlig varmkörning emellan.
Vid normal körning ser oljan i mina bilar ut som ny efter flera tusen mil, och den luktar inget speciellt heller.
Tvingades köra ca 200 mil på bensin i östeuropa i somras, och vid oljebytet efteråt påmindes jag direkt om hur skitig oljan blir vid bensindrift, kolsvart och illaluktande.
Var länge sedan jag såg något sådant...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-11-05 08:56 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 08-07-05 03:30
Inlägg: 46
Ort: Gjøvik
Jeg har en misstanke om at man egentlig kan øke intervallene også.. så jeg kommer kanskje til å skifte på de anbefalte intervallene på 15000 km i stedet for 10000 km som jeg gjorde før for å være "ekstra snill" med motoren (siden ojen så svart ut etter halve tiden) :)

Jeg bor slik til att bilen nesten aldri blir småkjørt.. blir stort sett kjørt skikkelig varm.

Siden jeg bor i fosile Norge har vi begrenset tilgang til E85. Kun 19 stasjoner i landet. Jeg er så heldig at vi har en her jeg bor :) Den siste skiftintervallen på 12400 km var kjørt på E85 only, hver eneste km. Det var første gang det har gåt så lang tid uten at jeg har måtte ty til old school BF95. Det var nok derfor jeg opplevede å tappe bilen for "ren og god olje" :D

_________________
Suzuki Baleno GLX 4WD 1999 -- Etanol konventert 26/6-2008 :)

Omkonventert med Flexitune Auto 4 29 august 2009 :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-11-22 21:15 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
torbjorn skrev:
Ibland kan spillolja från en motor som har gått på E85 lukta riktigt illa - ungefär som blöta matrester och sopor som har börjat jäsa.

Bakfyllespya är närmare sanningen... :oops:

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-11-22 22:26 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Jag kör mycket småpass som jag varvar med motorvägskörning kan man säga. Min olja luktar som när den köptes eller knappt något alls.
Susluki: Försök förresten minska bildstorleken på din avatar. Hela forumet blir fult när du gör ett inlägg :P.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011