Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 09:09

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: SAMBAND MED E85?
InläggPostat: sön 09-11-22 14:22 
Offline

Blev medlem: sön 09-11-22 14:00
Inlägg: 19
Jag köpte i feb 2008 en Volvo740GLT, 16 vent. Började nästan genast att tanka 50/50 95 okt/E85. Lambdastyrningen accepterade detta. Efter ett halvår började kylarvattnet läcka ut så jag fick köra med öppnat kylarlock så att trycket vart noll, men påfyllning behövdes i alla fall då och då. Sen började Lambdalampan lysa pga högt värde. Vid bilbesiktning fick jag backning på Lambda samt att tanken läckte. Tankläckaget berodde på att kabelgenomföringen till tanken, några plastpluggar, vittrat sönder. Gjöt nya mha epoxyplast. Höga lambdavärdet visade sig bero på att förgasarpackningen mot motorn var paj. Provade själv med eter men missade läckaget så det blev dyrt Volvobesök :( . Körde ända tills sept 2009 med kylvattenläckaget då jag själv bytte topplockspackning (sparade 7000 kr :D ). Så nu är allt frid o fröjd t v, men min undring är förstås om allt detta hade samband med min E85-inblandning
/Lasse H


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-11-22 15:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nej, knappast troligt.

Få se nu, eftersom det är en 740 med 16V-motor så bör den alltså vara från runt 1990. Då hade biltillverkarna nyligen gått över till asbestfritt material i motorpackningar och det tog några år innan underleverantörerna hade fått ordning på produktionen av de nya packningsmaterialen. Så läckage i topplocks- och insugningsrörspackningar får man nog anse är betydligt vanligare på bilar av den generationen än både tidigare och senare. Det har överhuvudtaget inget med E85 att göra.

När det gäller kabelgenomföringarna så är det välkänt att Volvo i många år inte har brytt sig så mycket om att se till att plast- och gummimaterial som används i närheten av bränsle verkligen tål bensin, och delarna till tankarmaturen har ofta producerats av lokala underleverantörer som inte har samma erfarenhet som VDO, Bosch och de andra stora drakarna nere på kontinenten. Ett skräckexempel är Volvos K-motorer från mitten av 80-talet, förgasarmotorer med en hel del elinstallationer runt förgasare och insugningsrör. Där vittrade isoleringen bort på oskyddade elledningar i närheten av förgasaren redan efter några år. Samma slags elledningar höll bättre på bilar med insprutning där det inte finns så mycket fria bränsleångor i motorrummet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-11-22 16:46 
Offline

Blev medlem: sön 09-11-22 14:00
Inlägg: 19
Ok, det var bara det att det kom så många materialfel ung samtidigt, strax efter E85-inblandningen. Bilen är en sen -89:a. Jag fortsätter med inbl och ser vad som händer. Lite måste man ju offra/riskera för miljön. :D . Om alla med nyare bilar blandade 50/50 skulle ju själva bensinförbrukningen minska med ca 50 %. Varför är folk så fega med att ta risker (för miljön)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-11-22 19:51 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
det kan inte vara de promlemet att e85 har löst upp hartsavlagringar då? då är det ju e85 som orsakat problemet även om man ändå skulle bytt delarna ändå.
Citat:
Lite måste man ju offra/riskera för miljön. . Om alla med nyare bilar blandade 50/50 skulle ju själva bensinförbrukningen minska med ca 50 %. Varför är folk så fega med att ta risker (för miljön)


härlig inställning!

jag håller helt med, jag förstår inte riktigt alla som tror att etanolen är djävulens påfund.

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011