Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 05:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Plastfilter
InläggPostat: mån 12-03-19 00:03 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Bytte bränslefiltret idag mot ett filter vars hölje är av plast medan originalfiltrets hölje är av aluminium eller stål men jag tror det ska gå bra med plast.

Det gamla filtret har jag inte bytt tidigare och blivit använd med bensin innan jag fick bilen och det var påtaglig trögare att blåsa igenom och det verkar som motorn var lite strypt vid fullgas med gama filtret.

Sågade upp det gamla Bosch filtret och såg att metallen i filtret var lite angripen, men jag vet inte om det beror på etanol eftersom det även har varit i kontakt med bensin.

Bilaga:
IMAG0646.jpeg
IMAG0646.jpeg [ 96.53 KiB | Visad 9458 gånger ]
Bilaga:
Filkommentar: Lite korrosion inne i filtret
IMAG0647.jpeg
IMAG0647.jpeg [ 87.58 KiB | Visad 9458 gånger ]

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Plastfilter
InläggPostat: fre 12-06-01 12:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-03 02:43
Inlägg: 79
Ort: Säter
Kan det inte vara så att eftersom E85 (sprit, etanol) gillar vatten betydligt mer än vad bensin gör så gör vattnet i E85 att metaller korroderar mer än med bensin. Bensinen borde ju, om det alltid är bränsle i ledningarna, istället fungera lite "rostskyddande".

_________________
///BMW - Was sonst!
Johan Eriksson / Säter
M3E30 -87, M3E30-replika -89 E85, 318iT -02, 320 iT -00


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Plastfilter
InläggPostat: fre 12-06-01 12:33 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-14 16:09
Inlägg: 85
Man kan göra det motsatta argumentet för etanol också. Iom att etanol kan lösa vatten, så kan det trnsportera bort vatten som kommit in i systemet, vilket inte bensin kan göra. En liten droppe vatten som farit med bensinen och fastnat i del med mindre flöde eller som vätt en yta, kan inte transporteras bort av bensin, men etanol så är den borta på en gång.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Plastfilter
InläggPostat: fre 12-06-01 13:04 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja det är tänkbart att rosten har uppstått redan när den kördes på bensin. Filtret är monterad horisontellt under bilen, och jag vet tyvärr inte on det rostade på ovan- eller under-sidan, men det syns tydligt att bara en del av ena halvan är angripen som är precis under eller ovanför in/utloppet där det kan ha varit en luftficka uppe eller vatten nertill.

Jag har sett att det i transparanta plastfilter som monteras liggande altid blir kvar en luft/gas bubbla i filtret om man kör på bensin medan luften försvinner ur filtret när man kör på E85.

Kanske rosten alltså uppstått ovanför bensinen, precis som en (halvtom) bensintank av stål brukar rosta ovanför bensinen. Med E85 försvinner luften ur och finns därför ingen/mindre syre för att det ska kunna rosta?

En annan (långsökt?) förklaring skulle vara att det funnits så mycket vatten i filtret att det nästan till hälften var fyld med vatten när den fortfarande kördes med bensin och rostade därför i nedre halvan.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Plastfilter
InläggPostat: fre 12-06-01 15:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Det var som fan!
Bensin förstör ditt bränslesystem!!!

MVH/ Lasse Swärd - numera omvänd fossilist

Lustigt nog ser ditt filter ut som det jag bytte i Smarten (mot ett nytt Biltemafilter), det är samma som till en massa franska bilar med snabbkopplingar i ändarna.
Även denna bil har gått i 11 år med bensin, och typ 8 månader på E85 i olika halter.
Sågade också upp det (ett Boschfilter om jag inte minns fel), och även där fanns det vissa tecken på korrosion.
Ska kolla igen om det var på ena sidan som ditt. I Smarten sitter filtret i 45 graders vinkel med flödet underifrån, så kanske bensinkorrosionen inte är så utbredd där...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Plastfilter
InläggPostat: fre 12-06-01 16:52 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Det var som fan!
Bensin förstör ditt bränslesystem!!!

MVH/ Lasse Swärd - numera omvänd fossilist


Ja det är mycket agressivt mot gummidetaljer och lacken.

karlmb skrev:
Lustigt nog ser ditt filter ut som det jag bytte i Smarten (mot ett nytt Biltemafilter), det är samma som till en massa franska bilar med snabbkopplingar i ändarna.
Även denna bil har gått i 11 år med bensin, och typ 8 månader på E85 i olika halter.
Sågade också upp det (ett Boschfilter om jag inte minns fel), och även där fanns det vissa tecken på korrosion.
Ska kolla igen om det var på ena sidan som ditt. I Smarten sitter filtret i 45 graders vinkel med flödet underifrån, så kanske bensinkorrosionen inte är så utbredd där...


Även vid 45 graders lutning borde det på högsta sidan ju vara kvar en luftficka så stort som nästan halva filtret . Lustigt nog försvinner denna ficka med E85 av sig själv men inte med bensin.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011