Du kan mäta sensor signalen först för att se hur den mår, du kan även mäta motoståndet i värmeslingar jag tror det brukar vara ca 16 Ohm? Här
http://ngkntk.co.uk/index.php/technical ... a-sensors/ står det att den ska vara max 30 Ohm.
Någonstans läste jag att man kan använda tändare gas (butan?) för att se om en lös sensorn fungerar det funkade bra när jag provade med smalbandsensorer och en volmätare (med värmarslingan inkopplad), hittar en beskrivning av det t ex här
http://www.wbo2.com/lsu/position.htmCitat:
A basic test of the sensor and controller is easily performed with a low cost butane cigarette lighter. Simply squirt unlit butane down the nozzle of the sensor. Some of the air inside the sensor will be displaced and you should see a rich indication on the logger or display. As air slowly enters the sensor, and the butane escapes, the sensor will indicate increasingly leaner conditions. Blowing sharply on the sensor when it has been filled with butane will show a rapidly changing reading, demonstrating the speed of the sensor's response.
En normal sensor gav väl ca 800-900mV när jag fyllde de med tändargasen, en dålig orkade knappt komma upp i 600-700 mV men jag lyckades väcka en till liv igen genom att med lågorna från en enkel gasolbrännare som nog brände bort sotet. Om värmeslingan inte fungerar eller sensorn är trasig (de klarar inga slag/stötar, det räcker att tappa dem en gång i backen för att paja dem) så blir de aldrig bra igen. Det bör inte heller komma in olja/bränsle in i sladden för att de tar sin referensluft genom sladden, om det väl har händ så går det nog knappt att bli av med igen.