Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 08:45

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 12-04-03 21:35 
Offline

Blev medlem: tis 12-04-03 21:29
Inlägg: 1
Hejsan jag är helt ny på detta forum men jag har en fråga... Jag har volvo v70 2004 och nu undrar jag om jag kan gå över till e85 på utan att konventera den eller om jag måste blandtanka den

Då jag är helt nollställd på detta område så vore jag glad om ni kunde skriva så en vanlig svensk kvinna förstår allstå väldigt förenklat :D :shock: :?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-04-03 23:22 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Blandtanka kan du göra i dom flesta bilar. Volvo V70 är inget undantag. Det är bara en fråga om hur hög blandprocent du kan ha. Det enklaste är att "fråga bilen själv". Bilen har en styrdator. Den talar om hur stark blandning den vill ha och klarar av att jobba med.
Nästa gång du tankar, vi utgår från att du har näst intill tomt i tanken, så börjar du med att fylla i, låt oss säga 15 liter E85. Sedan fyller upp helt med bensin. Spara kvittot eller skriv upp i en körjournal hur mycket E85 och bensin det blev. Nästa gång du tankar börjar du med 20 liter E85 och resten bensin. Spara kvittot eller skriv upp. Sedan fortsätter du så och ökar från föregående med 5 liter för varje tankning. Håll på så tills antingen motorlampan tänds eller att bilen börjar gå lite hackigt eller svara ojämnt på gaspådrag. Dom här symptomen är ofarliga (om det inte blir långvarigt). Om och när det inträffar så är det bara att hälla på några liter vanlig bensin igen så att du kommer ner i den tidigare blandningsprocenten då bilen fortfarande gick bra. Lampan skall slockna när bensinhalten blir "rätt" igen.
Men om du nu har sparat kvittona eller skrivit upp E85 respektive bensinhalten, så vet du var gränsen ligger för vad din bil klarar av och du kan hålla dig till den blandningen i framtiden.
Om du vill fördjupa dig i matematiken för det här så skall man komma ihåg att det är redan 5% etanol i all handelsbensin i Sverige. Sedan är det detta med E85. Det består av 85% etanol och 15% bensin, så om man skall räkna noga på procenthalter, så bör man komma ihåg dom här siffrorna. Men detta är inget krav. Man kan köra sin bil ändå och samtidigt vara tillfreds med sig själv. Oavsett om man blandtankar för att motverka det höga bensinpriset eller för att man tänker på miljön. Man vinner på båda.
Om man bara blandtankar på låt oss säga en "måttlig nivå" så märker man inte av några kallstartproblem. Knappast heller någon ökad bränsleförbrukning. Skriver man samtidigt upp vägmätarställning i sin körjournal så har man ju en "järnkoll" på bränsleförbrukningen också.
Ställ gärna mer frågor på det här forumet. Här finns mycket samlad kunskap i ämnet. (Och jag har bara skummat det på ytan. Det finns dom som är "vandrande uppslagsverk" på området)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-04-04 09:01 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-07 15:04
Inlägg: 45
vargkvinna44 skrev:
Hejsan jag är helt ny på detta forum men jag har en fråga... Jag har volvo v70 2004 och nu undrar jag om jag kan gå över till e85 på utan att konventera den eller om jag måste blandtanka den

Då jag är helt nollställd på detta område så vore jag glad om ni kunde skriva så en vanlig svensk kvinna förstår allstå väldigt förenklat :D :shock: :?

Det går att tanka 50/50% i volvos 2,4l motor, men den blir osmidig och inte så rolig att köra- har provat i en s80 ca 6 mån.
Det bästa är ett piggyback system, då slipper man besväret med blandtankning.

_________________
Jura Lindkvist.
Audi A6 2,4Q 2006.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011