Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 12:50

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 12-05-18 08:58 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-03 02:43
Inlägg: 79
Ort: Säter
Har det röda kladdet kommit tillbaka eller bara en normal nersmutsning?
Plockade bort mina spridare och såg detta:

Klickbara bilder
Bild Bild

Är det någon annan som märkt av kladdet?
Har bara kört ett år med dessa spridare. Bilen går som den ska så inga problem så.

_________________
///BMW - Was sonst!
Johan Eriksson / Säter
M3E30 -87, M3E30-replika -89 E85, 318iT -02, 320 iT -00


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-05-18 09:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag tycker det ser ut som en högst normal spridare!
Lite oljerester, möjligen rödfärgade pga etanolkörning.
Rosa kladd är mer som gele' om jag fattat saken rätt.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-05-18 09:45 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-03 02:43
Inlägg: 79
Ort: Säter
Nej detta är precis som den gången för några år sedan då min bil kladdade igen så pass att ventilerna inte stängde ordentligt. Vet inte om den tråden jag startade då finns kvar längre.
Trasan blir vinröd när det löses upp. Det är segt som gammal kåda och nästan hårt när man petar på det. Både bensin och E85 har väldiga problem att lösa det. Lacknafta löser det dock med lätthet

_________________
///BMW - Was sonst!
Johan Eriksson / Säter
M3E30 -87, M3E30-replika -89 E85, 318iT -02, 320 iT -00


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-05-18 09:52 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-03 02:43
Inlägg: 79
Ort: Säter
Hittade en tråd där jag förklarar hur det var förra gången: Länk till förra kladdet

_________________
///BMW - Was sonst!
Johan Eriksson / Säter
M3E30 -87, M3E30-replika -89 E85, 318iT -02, 320 iT -00


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-05-18 10:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Aha, OK, sådan "kåda" har jag också i små mängder på min AMG och i Smarten.
Har aldrig lett till några problem.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-05-18 19:45 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-03 02:43
Inlägg: 79
Ort: Säter
Jag har inte sett det på länge så jag trodde att det "problemet" försvunnit. Men nu när det fanns på spridarnosarna så blev jag fundersam då jag fick såna problem med det förra gången.
Är det ingen annan som märkt av detta?

_________________
///BMW - Was sonst!
Johan Eriksson / Säter
M3E30 -87, M3E30-replika -89 E85, 318iT -02, 320 iT -00


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-05-20 00:03 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Synd att inte spridare har en nonstick coating, då skulle inte kladdet fastna/klumpa fast så lätt. Skulle en tunn hinna packningssilikon kanske kunna föhindra att det fastnar?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-05-26 20:31 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Demonterade spridare och tryckregulator av en etanolkonverterad bil med centralinsprutning som körts ett tre år på E85 och sedan stått ett par år.

Trots att bilen inte hade några driftsproblem innan var det var rejält mkt klägg både framför förfilteret rund spridaren, och även i tryckregulatorn. Jag skrapade ihopp klägget och har lagt det i 5 burkar och hällt i olika löösningsmedel för att se om något löser klägget:
- koncentrerat spolarvättska (ethanol + isopropanol
- E75
- bensin
- lysfotogen
- aceton

Inget av dessa löser upp klägget. Bensin och ultraljudstvätt som jag la spridaren i slår sönderklägget och verkar lösa upp det men om man stänger av ultraljudstätten och låter stå den ett tag så faller det ut och lägger sig i botten.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-05-29 16:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Detta är alltså svart/rödaktig "tjära"? (Min tidigare liknelse med kåda var tveksam, ser mer ut som väldigt fast sittande tjära)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-05-29 17:07 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja precis. Det har inte löst sig ännu i de olika burkarna så det lär nog inte hända alls.

Har dock inte testat förtunning eller lacknafta.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-05-29 23:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Förtunning finns ju av många olika slag, som kan ha helt olika egenskaper när det gäller att lösa olika saker.
Om inte klägget löser sig i vare sig bensin eller lysfotogen så löser det sig nog inte i lacknafta heller.

Har du någon ren isopropanol att prova med? Motorolja med bra sotlösande egenskaper (syntetolja), eventuellt utblandad med bensin ?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-05-30 10:44 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
Förtunning finns ju av många olika slag, som kan ha helt olika egenskaper när det gäller att lösa olika saker.


Ja det är nog denna jag har på hyllan http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och- ... ng-361612/ ser ingen datalad, kan det vara mest toluen och xylen i det?

torbjorn skrev:
Om inte klägget löser sig i vare sig bensin eller lysfotogen så löser det sig nog inte i lacknafta heller.


Nej det tror jag inte heller.

torbjorn skrev:
Har du någon ren isopropanol att prova med? Motorolja med bra sotlösande egenskaper (syntetolja), eventuellt utblandad med bensin ?


Nej ren isopropanol har jag inte.

Vad jag förstår är PIB Polyisobutylene problemet och liknar Butylgummi.

http://www.aa1car.com/library/2003/ic30336.htm skrivs det:

Citat:
CHEAP GAS MAKES MATTERS WORSE
To save a few pennies per gallon and to increase the competitive and/or profit margin of gasoline, some suppliers have cut back on the amount of detergent they add to their fuel or have switched to cheaper and less effective additives.

Commonly used deposit-control additives include polysibutylamine, polyisbutylene succinimide and polyisobutylene phenylamine. But these same additives also can build up on intake valve stems causing them to stick. To prevent this from happening, additional additives called "fluidizers" must also be added to the fuel. But, over time, these can contribute to the formation of combustion chamber deposits that raise compression and the engine's octane requirements.

One of the best additives is polyetheramine. It keeps injectors, valves and combustion chambers clean without the help of any additional fluidizers - but it costs more than twice as much as the other commonly used additives.


Etanol löser inte Butylgummi men bensin kan ju göra det mjukt och lite klibbigt. Jag kan tänka mig att små klibbiga gummipartiklar klumpar ihopp och polymeriserar när bensinkoncentrationen avtar i E85?
Liknande gummilimmet som man lagar en cykelslang med, så länge det finns mycket lösningsmedel (som när det finns mycket bensin) är det inte klibbigt alls, men när lösningsmedlen (bensin) ångar bort blir det klibbigt, när limmet väl har torkat (polimeriserat) går det inte att lösa upp det längre med lösningsmedel.

Det bäste vore såklart om bensinbolagen skulle byta ut PIB i E85 eller inte använda det alls. Jag har sett liknande avlagringar på förfilteret i tanken som inte ens är så finmaskigt. Ett extra bränslefilter innan fuelrailen kanske skulle kunna fånga mycket av det som kan skapa problem i spriderna?

Ett sånt tvättbart filter (om det tål trycket) kanske skulle kunna vara bra?
Bild

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-05-30 11:30 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Hittade en intressant patent http://www.patentstorm.us/applications/ ... ption.html
US Patent Application 20110162260 - Alcohol Fuel Soluble Additive for Removing Deposits in Fueling Systems

Citat:
[0004] Specifically, conventional polyisobutylene (PIB) based gasoline detergents can precipitate out of alcohol fuels in a fuel system leading to problems such as fuel filter plugging and the formation of deposits in the fuel induction system. PIB detergents may be introduced into alcohol fuels or alcohol blended fuels at several points along the supply chain. One example of potential introduction is during the blending of alcohol fuels, such as E85, at a terminal. Gasoline containing high doses of PIB detergent could be inadvertently blended with the fuel or be present as a residue in fuel handling equipment leading to contamination. Another example of when gasoline, and the PIB detergents they often contain, may be introduced into alcohol fuels, is during the fueling of a flexible fuel vehicle (FFV). Such vehicles are becoming more common in the market. A consumer with a FFV could have a partial tank of PIB detergent dosed gasoline, which he or she then re-fills with an alcohol fuel such as E85, or vice verse. The result of these and other examples is the same: a significant amount of PIB detergent in an alcohol fuel or alcohol fuel blended with gasoline, which may lead to fuel system problems such as the formation of persistent deposits of a soft, sludge-like, hard or rubbery texture. Alcohol fuels alone are not capable of removing these deposits, creating a need for a means to prevent these deposits and/or remove these deposits from the engine.

SUMMARY OF THE INVENTION

[0005] It has been discovered that alcohol fuels which are additized with an alkoxylate detergent and/or a fatty acid or derivative thereof can remove deposits in fuel systems created by PIB detergents and also change the composition of the deposits, such that the deposits are more easily removed.

[0006] The present invention solves the problems associated with alcohol fuels' tendencies for engine deposits formation and lack of ability to remove such deposits by providing fuel additives for alcohol fuels and fuel compositions that improve the alcohol fuels' ability to remove and prevent such deposits and the problems related to them.

[0007] The present invention provides a fuel composition comprising: (A) a fuel where the fuel is a liquid at room temperature comprising a blend of hydrocarbonaceous and nonhydrocarbonaceous fuel having a nonhydrocarbonaceous fuel content of at least 50 percent by weight; and (B) an additive component comprising: (i) a alkoxylate detergent; (ii) a fatty acid or derivative thereof; or (iii) combination thereof. The additive component must be soluble in the fuel blend. The present invention also includes additive concentrates containing the additive component described herein as well as the additive component itself. In some embodiments the additive compositions, additive concentrate compositions and/or fuel compositions of the present invention further comprise and antioxidant.


Citat:
The Fatty Acids or Derivates Thereof

[0043] In one embodiment the additive component of the present invention may comprise a fatty acid or derivative thereof. Derivatives of the fatty acid useful in present invention include partial and full esters of such acids as well as fatty acid amides and imides. In particular, suitable derivates include glycerol monoesters including those derived from oleic acid, such as glycerol monooleate. The fatty acids or derivatives thereof of the present invention can have 4 to 30 carbon atoms, or 8 to 26 carbon atoms, or 12 to 22 carbon atoms. Saturated and unsaturated monocarboxylic acids are useful and include capric, lauric, myristic, palmitic, stearic, behenic, oleic, petroselinic, elaidic, palmitoleic, linoleic, linolenic and erucic acid. Typical fatty acids are those derived from natural oil typically containing C6 or C22 fatty acid esters, i.e., glycerol fatty acid esters or triglycerides derived from natural sources, for use herein include, but are not limited to beef tallow oil, lard oil, palm oil, castor oil, cottonseed oil, corn oil, peanut oil, soybean oil, sunflower oil, olive oil, whale oil, coconut oil, palm oil, rape oil, and soya oil.


Kanske en liten skvätt rapsolja eller RME i E85 kan förhindra polyisobutylen att fastna och kleta ihopp till rosa kladdet? Enligt wikipedia innehåller rapsolja 99g fettsyror per 100g:
Citat:
Innehåll Mängd per 100 gram
Mättade fettsyror 6 gram
Enkelomättade fettsyror 62 gram
Fleromättade fettsyror 31 gram
Andra fetter 1 gram

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-05-30 14:53 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-14 16:09
Inlägg: 85
Du hade en förstklassig försöksserie längre upp. Ser fram emot en där du testat olika tillsatser till E85 och ser vilken som löser upp det hela.

E85 + linolja (fatty acid)
E85 + rapsolja
E85 + nonjoniska tensider

RME är metylerad fettsyra, så det är tekniskt sett ingen fettsyra längre. Den är som ett kolväte. Prova linolja eller oljesyra, nonjoniska tensider så som sköljmedel.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-05-30 15:33 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-03 02:43
Inlägg: 79
Ort: Säter
Om det är samma klet som jag pratar om så löser lacknafta det lätt. Lampolja löser det också men det tar ett tag.
Bensin, E85, thinner löser det inte. Möjligtvis att lite av färgen löser sig.

_________________
///BMW - Was sonst!
Johan Eriksson / Säter
M3E30 -87, M3E30-replika -89 E85, 318iT -02, 320 iT -00


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011