Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 09:09

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Svart kladd
InläggPostat: tor 13-01-10 15:03 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
Efter 1000 mil på E85 i min Saab 900 2.3i kan konstateras att det inte är något rosa kladd på spridarna, men väldigt mycket svart kladd! Konsistensen är ungefär som klibbig underredsmassa! Bränsleledningar som löst upp sig?

Bild

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svart kladd
InläggPostat: tor 13-01-10 15:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Finns kladdet bara på spridarna eller finns det också på andra ställen i insugningsröret, t ex vid gasspjället? Det skulle ju kunna vara avlagringar som kommer från vevhusventilationen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svart kladd
InläggPostat: tor 13-01-10 22:00 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
Ingenting i spjällhus, insugskanaler etc utan bara ute på spridarna....

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svart kladd
InläggPostat: fre 13-01-11 22:52 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Det ser ju ut som dieselmikrober. Läs båda länkarna: http://old.sxk.se/tekniska/btf/bransle/ ... ransle.htm
Nu säger ju det sunda förnuftet att spriten dödar alla levande organismer. Men det tycker man skulle gälla för dieseltankar också. Där lever mikroberna mot alla odds. Jag har läst texter om att även etanol skulle kunna innehålla mikrober, men känner mig lite tveksam. Trots allt finns det ett (säkert flera andra?) så kallade "undergörande medel" som är tänkta till etanolbränsle. Red Line SI Alcohol.
OBS! Detta betyder inte att jag tror fullt ut på mikrober i etanol. För mig är etanol bakteriedödande och slår lätt ut sådana enkla organismer. Men om någon hade berättat för 25 - 30 år sedan att dieselolja kan härbergera levande mikroorganismer så hade jag ställt mig väldigt tvekande därtill. I slutet på 60-talet utbildade jag mig till bandtraktorförare. Där ingick en hel del kunskap om oljor, smörjmedel och bränslen och hur det skulle hanteras. Det sades, vad jag kan minnas, inte ett ord om dieselmikrober på den utbildningen. Det var ändå erfarna instruktörer med många branschår bakom sig. Första gången jag hörde talas om något liknande torde ha varit i början på 90-talet. Bör ha varit vetenskapsradion? Man hade upptäckt att det under vissa omständigheter fanns bakterier i jorden som kunde "ta hand om" vissa oljeutsläpp. I dag vet vi att det finns mikrober i (förorenad) dieselolja.
Det låter säkert lite långsökt, men har du öppnat tankarmaturen och kollat ner där hur det ser ut?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svart kladd
InläggPostat: lör 13-01-12 13:59 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
nyfiken skrev:
Det ser ju ut som dieselmikrober. Läs båda länkarna: http://old.sxk.se/tekniska/btf/bransle/ ... ransle.htm
Nu säger ju det sunda förnuftet att spriten dödar alla levande organismer. Men det tycker man skulle gälla för dieseltankar också. Där lever mikroberna mot alla odds. Jag har läst texter om att även etanol skulle kunna innehålla mikrober, men känner mig lite tveksam. Trots allt finns det ett (säkert flera andra?) så kallade "undergörande medel" som är tänkta till etanolbränsle. Red Line SI Alcohol.
OBS! Detta betyder inte att jag tror fullt ut på mikrober i etanol. För mig är etanol bakteriedödande och slår lätt ut sådana enkla organismer. Men om någon hade berättat för 25 - 30 år sedan att dieselolja kan härbergera levande mikroorganismer så hade jag ställt mig väldigt tvekande därtill. I slutet på 60-talet utbildade jag mig till bandtraktorförare. Där ingick en hel del kunskap om oljor, smörjmedel och bränslen och hur det skulle hanteras. Det sades, vad jag kan minnas, inte ett ord om dieselmikrober på den utbildningen. Det var ändå erfarna instruktörer med många branschår bakom sig. Första gången jag hörde talas om något liknande torde ha varit i början på 90-talet. Bör ha varit vetenskapsradion? Man hade upptäckt att det under vissa omständigheter fanns bakterier i jorden som kunde "ta hand om" vissa oljeutsläpp. I dag vet vi att det finns mikrober i (förorenad) dieselolja.
Det låter säkert lite långsökt, men har du öppnat tankarmaturen och kollat ner där hur det ser ut?


Såna där dieselmikrober, dieselsvampar, dieselmögel (kärt barn har många namn) slog mig också när jag satt och rengjorde. Någonstans i bakhuvudet så fick jag för mig att jag läst om dessa "svampar" även i E85. Konsistensen av dessa mikrober trodde jag var mer "slajmig" efter att ha sett bilder och läst beskrivningar av sanering utav dieseltankar i fritidsbåtar. Konsistensen på den här guckan på spridarna är som sagt mer som "torr" fast kladdig häftmassa. Och om det vore skit från tanken borde det väl ha satt sig i filtret? :? Som sagt, jag är redigt förvirrad. Jag ska byta spridare på min 9000 nästa helg som gått kanske 300 mil på E85 så då får jag se hur dom ser ut.

Jag kan tyvärr inte kontrollera tanken på min gamla 900 då den bilen kvaddades av min fru i höstas, och spridarna har legat sedan dess (tänkte sälja dom nu, och märkte att de var redigt kladdiga). Tankarmaturen tog jag ur iaf, och den var ren och fin utan tendenser till skit i filterpåsar etc :)

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svart kladd
InläggPostat: mån 13-01-14 09:48 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-03 02:43
Inlägg: 79
Ort: Säter
Prova att göra rent dem med lacknafta och kolla vad lacknaftan får för färg. Det kan vara så att det är väldigt mörkrosa/vinrött i och med att det är så koncentrerat. I utspädd form ser du enklare vilken färg det har.

_________________
///BMW - Was sonst!
Johan Eriksson / Säter
M3E30 -87, M3E30-replika -89 E85, 318iT -02, 320 iT -00


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svart kladd
InläggPostat: mån 13-01-14 10:11 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
JohanE skrev:
Prova att göra rent dem med lacknafta och kolla vad lacknaftan får för färg. Det kan vara så att det är väldigt mörkrosa/vinrött i och med att det är så koncentrerat. I utspädd form ser du enklare vilken färg det har.



Jag har redan gjort rent med en pårmejsel och syl.... Var inte direkt svårt att få bort så jag körde på. Tog kanske 5 minuter för 4st spridare för att få de helt rena, även vid hålen. Hade ju iof varit kul att testa med lacknafta, men det kanske blir fler tillfällen. Jag har iaf kollat väldigt noga i bra belysning och jag hittade inte ens en tendens till röd ton i kladdet

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svart kladd
InläggPostat: mån 13-01-14 10:21 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
MEN jag tvivlar inte på att det kan vara "röda kladdet" eftersom att det är väldigt likt förutom färgen och att det var lätt att få bort

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svart kladd
InläggPostat: lör 13-01-19 22:24 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
En liten update!

Jag bytte motor på min 9000 nu i helgen som fått ras (skyller inte på etanolen ;) ) och spridarna på den såg precis lika jävliga ut :evil:
Denna har dock bara gått 250-300 mil på E85 och ändå ser det ut på detta viset... Känns tyvärr som att det kan bli dags att gå över till fulsoppa iom att jag inte har lust att göra rent spridarna var 100:e mil....

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svart kladd
InläggPostat: sön 13-01-20 06:38 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Men hur kan det vara möjligt att det "kletar igen" på så kort tid? Andra, inklusive mig, kör ju tusentals mil per år, år efter år och det bara går och går.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svart kladd
InläggPostat: sön 13-01-20 08:05 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
Baggis skrev:
Men hur kan det vara möjligt att det "kletar igen" på så kort tid? Andra, inklusive mig, kör ju tusentals mil per år, år efter år och det bara går och går.



Ja det är ju just det jag undrar! :shock:

Den första uppsättningen som satt på min f.d 900 hade som sagt gått ganska precis 1200 mil på E85, men efter ca 500 demonterades de i samband med installationen av Trionic 5. Då vid 500 mil (i våras) så var det inte ens tendens till detta, så jag är minst sagt förvirrad.

Fakta är att det uppstått samma problem nu i höstas för mig på 2 olika bilar, och med 2 olika uppsättningar spridare....inte kul!

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svart kladd
InläggPostat: sön 13-01-20 16:07 
Offline

Blev medlem: mån 12-12-17 01:05
Inlägg: 47
Ort: Karlskoga
Har du testat att såga upp bränslefiltret och se om det är något "kladd" i filtret? och även om filtret fint eller grov filter i?

Har en liten teori om att det kanske är grov filter i bränslefiltret så att små "kladdet" åker bara igenom filtret?
Tänkte eftersom en del råkar ut för "kladdet" efter bara några hundra mil och en del går det som en klocka i tusentals mil.

Så kanske det är bränslefiltret som är boven i dramat att det helt enkelt inte klarar av att rena E85?

Som sagt bara en teori från mig och teorier kan ju va helt åt skogen ibland :D

/Tobias

_________________
Volvo V60 Bifuel -14 Drivs av närproducerad 100% Biogas
Volvo V70 T5 -01 E85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svart kladd
InläggPostat: sön 13-01-20 21:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På tal om bränslefilter så har det ju hänt mer än en gång att felvända bränslefilter har släppt ifrån sig konstiga saker. Det är ju mycket lätt hänt på bilar där nipplarna är likadana i båda ändar av filtret, vissa filtertillverkare har den fastpressade gaveln på inloppssidan och andra på utloppssidan så om den som byter filtret bara vänder filtret till synes likadant som det gamla utan att läsa flödespilar eller annan märkning, så kan det bli fel.
För länge sedan (före första forumkraschen?) har jag för mig att det var tal om vissa bränslefilter där limmet i ändarna av filterpatronen kunde lösa sig i E85 och ställa till med stora problem.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svart kladd
InläggPostat: sön 13-01-20 21:58 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja epoxy lim kanske inte lämpar sig så bra för etanol. Å andra sidan borde alla filter nu klara 5-10% etanol och då kan man undra om det inte innebär att de måste klara 85% lika bra.

Vissa sorter epoxy verkar klara etanol andra inte.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=32743
http://www.boatus.com/seaworthy/fueltest.asp
http://www.tankcareproducts.co.uk/

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svart kladd
InläggPostat: mån 13-01-21 09:48 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag bidrar med en länk också: http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... &artno=007
Det handlar inte om filter eller epoxy, men om alkohol/bensinbeständig tanktätning.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011