Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 10:11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 13-03-31 08:28 
Offline

Blev medlem: sön 13-03-31 08:20
Inlägg: 2
Tjena

Vet inte om jag postat rätt, men det kanske moderator kan lösa i så fall?
I alla fall, jag har läst väldigt mycket på nätet angående etanolkonvertering av de gamla rödblocken och har väl kommit fram till att till min motor så skulle väl de röda s.k. Saab-spridarna fungera ganska så ypperligt. Så jag och min polare hävde i hans gamla spridare i vår 940 med B230FD-motor. Hade fortfarande bensin i, inga problem mer än att han var lite tjurig under första starten. Så vi körde runt, bilen gick bra. Så jag åkte vidare och tankade ca 4 liter E85 i den ganska så tomma tanken. Jag startade bilen, den hostade och hade sig lite så jag höll den på varv. Det gick bra i ca 30 sekunder sedan dog den och har inte startat sedan dess. Till igår när jag äntligen hittade alla fel (lång historia).

Det visade sig att bränsletrycksregulatorn sade upp sig (ursprungliga felet som senare ledde till bl.a. bränsle i oljan), så nu efter att jag äntligen fått igång bilen igen så är man ju lite skeptisk till att tanka i E85 igen. Så vad säger ni, finns det någon sam varit ut för samma sak? Det är ju inte så häftigt att byta btr som man byter kläder. Man kanske kan göra något så man minskar risken för skadad btr?

//Wille H


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-03-31 10:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Välkommen hit! :)

Jag har kört samtliga Volvo 240/740/940 som jag ägt på E85 i ca 10 år nu och aldrig råkat ut för en trasig BTR.
Min ex-svärfar däremot som bara tankar bensin har råkat ut för det två gånger på samma tid... Både på en 245 -88 och en 945 -95.
Vet inte om man kan dra några slutsatser av det, men verkar vara slumpen som styr trots allt. :roll:

Kanske hölls membranet i BTR bara ihop av bensinavlagringar som etanolen tvättade bort?

Personligen så är jag mest orolig för bränslepumpen då jag slår etanol i ett nytt objekt. Det är inte bara en gång som pumpen har sagt upp sig kort därefter, men det har varit på bilar som gått 30.000+ mil så vet inte vad man ska säga där heller. Och det har hänt även då jag varit duktig och bytt bränslefilter..
Ny pump kostar trots allt bara 495 kr på Biltema och fungerar alldeles utmärkt.

Flyttade ditt ämne till "Risker" där det passar bättre. Mvh /Linus

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-03-31 21:05 
Offline

Blev medlem: sön 13-03-31 08:20
Inlägg: 2
Det låter ju kanon. I och med att det tog ett tag innan jag kom fram till felet så byttes en hel del prylar på bränslesystemet såsom både filter och pump (Biltema). Så då bör det alltså bara vara att börja försiktigt blanda i E85 och sedan köra på de "nya" spridarna igen?

Lite OT kanske, men jag vill passa på att varna andra som kanske läser den här tråden, snabbladda inte era bilar hur som helst. Det brände bränsleboxen, det var därför som så mycket byttes eftersom det verkade så osannolikt att något elektroniskt skulle ha tagit skada när systemet kommer i kontakt med E85. Men det gjorde det, om man laddade för hårt efter upprepade startförsök.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-04-01 10:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
willeh skrev:
Lite OT kanske, men jag vill passa på att varna andra som kanske läser den här tråden, snabbladda inte era bilar hur som helst. Det brände bränsleboxen, det var därför som så mycket byttes eftersom det verkade så osannolikt att något elektroniskt skulle ha tagit skada när systemet kommer i kontakt med E85. Men det gjorde det, om man laddade för hårt efter upprepade startförsök.


Det är inte alls ovanligt att bilelektronik går sönder i samband med snabbladdning eller starthjälp (även det vanligtvis brukar vara bilstereo, generator och ABS-styrdon som havererar i första hand). Det är en bra regel att ALDRIG använda en snabbladdare eller starthjälpaggregat på en bil som har växelströmsgenerator eller någon annan elektronik, om man inte lyfter av en batterikabelsko först så att man kan snabbladda batteriet utan att utsätta bilens elsystem för några otrevligheter.

Man bör också tänka på att det är stor risk att ett bilbatteri tar skada av snabbladdning, en tumregel är att aldrig försöka snabbladda ett batteri som är mer än tre år gammalt eller som är av lågprismärke eller som tidigare har utsatts för svåra påfrestningar (t ex frusit eller stått urladdat länge).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011