Det kan ju vara så att någon packning eller annat inte tål etanol. Bindemedlet i gamla korkpackningar lär ha varit sådant.
Men annars känner man igen varningen. Så säger alla bilfabrikanter. I alla fall dom som har en FFV-modell på sitt program. Dom vill naturligtvis sälja den i stället. Nu vet jag inte om Lexus har någon FFV-modell? Men det finns ju en marknad för dom i Sydostasien där E85 förekommer.
Här är en lista på blandtankade och /eller konverterade bilar. Din finns inte med, men det säger inte så mycket. Många av dom i listan har säkert haft samma omdöme, "att det inte går", från tillverkare och generalagenter.
http://www.etanolbil.eu/Nu är det väl så att du har kvar den femåriga utsläppsgarantin? Och så länge du har den kanske du inte skall "utmana ödet". Inte för att jag tror att din bil skulle "gå till väders" eller upplösas i atomer, men antag att något fel uppstår. Bagatellartat eller lite värre och att du kan åberopa utsläppsgarantin. Tänk då om verkstaden av någon nu okänd anledning upptäcker att du kör på etanol. Då finns risken att dom "sätter bredsidan till" och är totalt ointresserade av några utsläppsgarantianspråk. Dom skyller på att du har haft fel bränsle.
Du skulle kunna göra en liten egen undersökning. I Växjö finns trim-och etanolkonverteringsföretaget BSR. Dom konverterar bilar som är yngre än fem år (som har utsläppsgarantin kvar). Det kostar därefter men grundtanken är att bilen skall omregistreras som miljöbil. Kontakta dom och spela intresserad kund. Dom om någon har förmodligen reell kunskap om det går att konvertera bilen eller inte. Svarar dom JA, så vet du att det förmodligen inte är något tekniskt hinder i konstruktionen. I alla fall om dom inte har en massa förbehåll, "Vi måste byta det och detta och även si och så etc. etc!"
Säger dom inget sådant går det förmodligen bra.
http://sv.bsr.se/Annars har du ju möjligheten att blandtanka låginblandat. Om man resonerar så här: I dag har vi 5 % etanol i all bensin. Minst två gånger har regeringen sagt att man vill höja till 10 % etanolinblandning. Det har hörts lite mummel från biltillverkarna, men inget konkret eller larmande och klart NEJ! och presenterat viktig motdokumentation. Dom har i tysthet gått med på det för dom vet mycket väl vad deras bilar tål och inte tål. Nu har inte regeringen lyckats slutföra dom här ökningarna i Sverige. Men det är en annan historia och beror helt säkert inte på bilarnas konstruktioner, för i bl.a Finland och Frankrike plus några länder till har man redan 10 % etanolinblandning. Det är något annat, handlingsförlamning eller något? Så minst 10 % etanol tål din bil utan någon som helst åtgärd. Helt säkert ännu mera. Kanske upp runt 30 %?
Vi kommer in på blandtankning här för det hänger lite ihop med dom här hypotetiska 30 %. Även om du kanske vet hur blandtankning fungerar så förstår du mitt resonemang. Antag att det inte finns någon konstruktionsmässig "spärr" mot etanolkonvertering. Alltså material och konstruktioner tål etanol. Då är frågan hur generös din motorstyrdator är. Det kan ju ibland vara skillnad på bensin och bensin. Därför måste styrdatorn kunna reglera blandningen av bränsle och luft inom ett brett område så att det hela tiden resulterar i Lambda 1. Det området brukar på dom flesta bilar vara upp till 30 % avvikelse från det "ultimata" bränslet. Och det är här som etanolen passar in. Så länge styrdatorn lyckas hålla Lambda 1 kan ju i princip bränslet vara uppblandat, näst intill, hur som helst.
Därför skulle du kunna blandtanka för att få reda på hur mycket etanol din bil tål. Man gör så här: Kör tanken nästan tom. Häll i t.ex 15 liter E85. Fyll upp resten med bensin. Nästa gång du tankar häller du i 20 liter E85 och resten bensin. Sedan fortsätter du så med en ökning på 5 liter varje tankning tills antingen styrdatorn säger ifrån, en motorkontrollampa? eller att bilen börjar gå lite sämre, bli lite svårstartad eller inte svara på gaspådrag. Detta är ofarligt om det inte blir långvarigt. Häll på några liter bensin så att du kommer ner i den blandningen du hade innan då bilen gick störningsfritt. Naturligtvis har du fört loggbok eller sparat kvittona så att du har koll på blandningsprocenten. På detta viset vet du var din brytpunkt ligger. Det finns bilar som i sitt ursprungskede är väldigt toleranta. Vissa t.o.m klarar 100 % utan någon konvertering.