Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 10:52

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Lexus CT 200h
InläggPostat: lör 14-07-26 15:26 
Offline

Blev medlem: fre 13-05-17 09:04
Inlägg: 8
Ort: Vagnhärad
Hej!

Jag har köpt en 2012 års modell av ovanstående.

Hade varit lite sugen på att testa E85 i den, men i manualen står det
Citat:
Gasoline engine (EU area): Bioethanol fuel sold under names such as “E50” or “E85” and fuel containing a large amount of ethanol should not be used. The use of these fuels will damage the vehicle’s fuel system. In case of any doubt, ask any authorized Lexus dealer or repairer, or another duly qualified and equipped professional.

Det lät ju inte så lovande men inte heller särskilt informativt... Vad tror ni jag tar för risker om jag försöker mig på att tanka E85?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lexus CT 200h
InläggPostat: lör 14-07-26 19:23 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Det kan ju vara så att någon packning eller annat inte tål etanol. Bindemedlet i gamla korkpackningar lär ha varit sådant.

Men annars känner man igen varningen. Så säger alla bilfabrikanter. I alla fall dom som har en FFV-modell på sitt program. Dom vill naturligtvis sälja den i stället. Nu vet jag inte om Lexus har någon FFV-modell? Men det finns ju en marknad för dom i Sydostasien där E85 förekommer.

Här är en lista på blandtankade och /eller konverterade bilar. Din finns inte med, men det säger inte så mycket. Många av dom i listan har säkert haft samma omdöme, "att det inte går", från tillverkare och generalagenter.

http://www.etanolbil.eu/

Nu är det väl så att du har kvar den femåriga utsläppsgarantin? Och så länge du har den kanske du inte skall "utmana ödet". Inte för att jag tror att din bil skulle "gå till väders" eller upplösas i atomer, men antag att något fel uppstår. Bagatellartat eller lite värre och att du kan åberopa utsläppsgarantin. Tänk då om verkstaden av någon nu okänd anledning upptäcker att du kör på etanol. Då finns risken att dom "sätter bredsidan till" och är totalt ointresserade av några utsläppsgarantianspråk. Dom skyller på att du har haft fel bränsle.

Du skulle kunna göra en liten egen undersökning. I Växjö finns trim-och etanolkonverteringsföretaget BSR. Dom konverterar bilar som är yngre än fem år (som har utsläppsgarantin kvar). Det kostar därefter men grundtanken är att bilen skall omregistreras som miljöbil. Kontakta dom och spela intresserad kund. Dom om någon har förmodligen reell kunskap om det går att konvertera bilen eller inte. Svarar dom JA, så vet du att det förmodligen inte är något tekniskt hinder i konstruktionen. I alla fall om dom inte har en massa förbehåll, "Vi måste byta det och detta och även si och så etc. etc!"
Säger dom inget sådant går det förmodligen bra.

http://sv.bsr.se/

Annars har du ju möjligheten att blandtanka låginblandat. Om man resonerar så här: I dag har vi 5 % etanol i all bensin. Minst två gånger har regeringen sagt att man vill höja till 10 % etanolinblandning. Det har hörts lite mummel från biltillverkarna, men inget konkret eller larmande och klart NEJ! och presenterat viktig motdokumentation. Dom har i tysthet gått med på det för dom vet mycket väl vad deras bilar tål och inte tål. Nu har inte regeringen lyckats slutföra dom här ökningarna i Sverige. Men det är en annan historia och beror helt säkert inte på bilarnas konstruktioner, för i bl.a Finland och Frankrike plus några länder till har man redan 10 % etanolinblandning. Det är något annat, handlingsförlamning eller något? Så minst 10 % etanol tål din bil utan någon som helst åtgärd. Helt säkert ännu mera. Kanske upp runt 30 %?

Vi kommer in på blandtankning här för det hänger lite ihop med dom här hypotetiska 30 %. Även om du kanske vet hur blandtankning fungerar så förstår du mitt resonemang. Antag att det inte finns någon konstruktionsmässig "spärr" mot etanolkonvertering. Alltså material och konstruktioner tål etanol. Då är frågan hur generös din motorstyrdator är. Det kan ju ibland vara skillnad på bensin och bensin. Därför måste styrdatorn kunna reglera blandningen av bränsle och luft inom ett brett område så att det hela tiden resulterar i Lambda 1. Det området brukar på dom flesta bilar vara upp till 30 % avvikelse från det "ultimata" bränslet. Och det är här som etanolen passar in. Så länge styrdatorn lyckas hålla Lambda 1 kan ju i princip bränslet vara uppblandat, näst intill, hur som helst.
Därför skulle du kunna blandtanka för att få reda på hur mycket etanol din bil tål. Man gör så här: Kör tanken nästan tom. Häll i t.ex 15 liter E85. Fyll upp resten med bensin. Nästa gång du tankar häller du i 20 liter E85 och resten bensin. Sedan fortsätter du så med en ökning på 5 liter varje tankning tills antingen styrdatorn säger ifrån, en motorkontrollampa? eller att bilen börjar gå lite sämre, bli lite svårstartad eller inte svara på gaspådrag. Detta är ofarligt om det inte blir långvarigt. Häll på några liter bensin så att du kommer ner i den blandningen du hade innan då bilen gick störningsfritt. Naturligtvis har du fört loggbok eller sparat kvittona så att du har koll på blandningsprocenten. På detta viset vet du var din brytpunkt ligger. Det finns bilar som i sitt ursprungskede är väldigt toleranta. Vissa t.o.m klarar 100 % utan någon konvertering.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lexus CT 200h
InläggPostat: tis 14-07-29 09:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
När det gäller låginblandning av etanol i bensin så kan man ju notera att Brasilien i många år har haft 22 % etanol i all bensin som säljs där.

Ett argument mot blandningar med ungefär lika delar etanol och bensin, som cirkulerade i ryktesform för drygt 10 år sedan men som jag inte kan påminna mig att jag har sett några säkra belägg för, var att en sådan blandning under vissa förhållanden kan få högre ångtryck än vad bensin har, det gör att det blir en större avdunstning ur bränsletanken om bilen står parkerad i solen en hel dag och kanske risk att kolkanistern för tankventilation blir mättad och inte kan ta upp alla bränsleångor. Men det är egentligen mest bara av akademiskt intresse, man får nog se det som att en bil med snålt tilltagen kolkanister som är på gränsen till att klara myndighetskraven för bränsleavdunstning med ren bensin i tanken kanske inte skulle klara ett sådant typprov om den råkar vara 50 % blandtankad vid provet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lexus CT 200h
InläggPostat: ons 14-07-30 07:22 
Offline

Blev medlem: fre 13-05-17 09:04
Inlägg: 8
Ort: Vagnhärad
Så, enligt manualen kan man tanka 10% etanol. 14% borde ju fungera helt utan problem rakt av, alltså 5 liter E85 i en full tank.
Jag lade upp ett spreadsheet på uträkningen här, ser det ut som om jag räknat rätt?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lexus CT 200h
InläggPostat: ons 14-07-30 11:09 
Offline

Blev medlem: fre 14-05-09 07:33
Inlägg: 47
Ser rätt ut, många som inte tänker på att det är etanol i den "vanliga" bensinen annars.

Annat att tänka på: Det är bara 85% (give or take, läst något om att några saab-förare hittat E50 på några tankställen :o ) under sommaren i E85, och runt E70 på vinterhalvåret.

Nu tror jag inte din bil lär ha några problem upp till 30-40% utan större justeringar, men börja med att testa lite åt gången. 5 liter E85 är en bra start.

Annat:
Kan vara relevant att utföra olje- och oljefilterbyte om du drar i en större slurk under en period, om du kört mycket med 95 oktan innan som sotat ner bilens tarmsystem (borde inte vara något problem vid E10-E15).

Tänk på att oktan-talet stiger med mer etanol i tanken, så det borde börja närma sig premium-oktan vid de högre låginblandningarna (finns online-räknare för det där). En Lexus borde må bra av det, så har du flyt får du ut några % mer hästkrafter.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lexus CT 200h
InläggPostat: fre 14-08-08 11:53 
Offline

Blev medlem: fre 13-05-17 09:04
Inlägg: 8
Ort: Vagnhärad
Tack för tipsen Kamsan!
Om det här stämmer så har jag kört med 5L = E14. Jag har kikat på Lambda-värdet med Torque som jag tycker ser bra ut? Det finns en himla massa värden man kan logga, men jag tog o2, bränsleåtgång, fart & rpm. Säg till om det vore bra att logga mer så ska jag nog göra det :)

Lade upp värdena här, tycker ni allt ser hälsosamt ut?
I eftermiddag tänkte jag tanka 5L E85 igen, fast 20L B95, det borde ge mig E21 om jag har rätt. Återkommer med det nya datat när det är gjort.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lexus CT 200h
InläggPostat: fre 14-08-08 17:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Så länge motorstyrsystemet överhuvudtaget klarar att lambdareglera så kommer lambdavärdet att ligga rätt, man kan alltså inte se på det om man börjar närma sig gränsen för reglerområdet. Det är bättre att titta på parametrarna long term fuel trim (LTFT) och short term fuel trim (STFT) som man kan få ut via OBD-snittet. Om någon av dem lägger sig som klistrad i ett ändläge eller om det dyker upp felkoder som har med lambdaregleringen att göra (de står ofta som "pending" en tid innan det blir en "riktig" felkod och motorelektronikvarningslampan tänds) så är det ett säkert tecken på att man har tagit sig lite för stora friheter i blandtankningen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lexus CT 200h
InläggPostat: lör 14-08-09 07:50 
Offline

Blev medlem: fre 13-05-17 09:04
Inlägg: 8
Ort: Vagnhärad
Vad spännande att lära sig om allt det här med hur motorstyrning osv fungerar :)
Nu har jag lagt till LTFT1, LTFT2, STFT1 & STFT2, det verkar alltså finnas två stycken värden. Bör skickas upp nya värden nästa gång jag tar en sväng med bilen :)

När det gäller oljebyte så har bilen gått 2600 mil totalt, tror dom bytte olja precis innan jag köpte bilen men det ska jag kolla upp...

En fråga jag kom att tänka på iom att jag fortfarande har motorgaranti... Om jag får en felkod, tankar bensin och sen clearar, loggas mina aktiviteter och gamla felkoder någonstans som man bara kommer åt med Lexus/Toyota -specifika verktyg så dom kan se vad jag haft för mig?


Jag tankade 5L E85 + 25L B95, alltså E18. ~8L av den tidigare E14 var kvar i tanken.

E14 | E18
----------------------------------
1.12 + 5.4 = 6.52 L E100
6.88 + 24.6 = 31.48L B100
----------------------------------
=> Jag kör alltså med E17 I tanken nu.
Fanns det någon en app eller liknande för att göra de här uträkningarna lite smidigare?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011