Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 09:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 14-09-04 14:34 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Vad tycker ni om detta?:

http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/128686-Saab-BioPower-Anpassning-f%C3%B6r-E85

Tänker på främst på motoranpassningen med alla förhindra-problem-pga-etanolens-aggressivitet-grejer.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-09-04 19:04 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Jag har sett poriga/såriga insugsventiler efter att ha kört E85 i en bensin 9-5.a. En motorsliparna i Sundsvall var mäkta förvånande då dom inte sett sådana insugsventiler förut och än mer förvånad blev de när jag talade om att jag kört på E85 då deras erfarenheter säger att topparna håller bättre på etanol så det är väl lite ekonomioptimerat mot bensin på standardtopparna.

På 9000 kändenjag att plastledningen i bränsleröret till filtret blev lite mjukare efter att ha kört på E85 en stund.

Anekdoter? Javisst vet dock inte hur farligt dom här grejorna egentligen är. Har levt med mjukvarukonverterade 9-5.or tillräckligt länge för att vara mer rädd för hur man försökt att få en motor med rötter i början på 70-talet att bli salongsfähig till 2000-talet.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-09-04 19:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är väl ungefär samma saker som amerikanska biltillverkare gjorde med sina första FFV-bilar på 90-talet. Man tog till hängslen och svångrem eftersom man inte visste säkert hur aggressiv massproducerad E85 skulle bli i praktiken. I USA-fallet tog man ofta i lite extra för att även klara M85 (metanol + bensin), billig metanol är ju ofta förorenad av ganska stora mängder organiska syror och det finns goda anledningar till att metanol som handelsvara levereras i rostfria fat. Det finns en SAE-rapport från slutet av 90-talet som beskriver olika biltillverkares och standardorganisationers testmetoder för att bedöma hur bilars bränslesystem tål korrosiva bränslen, och det finns med en del rätt hemska blandningar där.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-09-05 14:53 
Offline

Blev medlem: fre 14-05-09 07:33
Inlägg: 47
Venne vad Saab gjorde, men hänvisar till min tråd här med en studie över bensin/E10/E20s påverkan på olika motor/bränsle-delar och materialval:
viewtopic.php?f=17&t=7148


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 14-09-07 19:52 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
stämmer det att etanol smörjer sämre än bensin?

borde inte spela någo roll då det är motorolja som smörjer en 4taktare?

eller är det spridarventiler som kan ta stryk av etanolens sämre smörjning?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-09-08 20:48 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Tror att man tillskrivit Etanolens egenskaper att underlätta fretting/erosion som att "det smörjer dåligt".

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-09-10 20:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det kan också vara de problem man hade förr med att svavel tillsammans med andra tillsatser i E85 kunde ge avlagringar på spridarnålarna som fick dem att kärva. Men sedan ca 2011 ska det problemet inte längre existera (åtminstone inte i Sverige), sedan man har infört ett krav på max tillåten svavelhalt i svensk standard för E85. För spridare som redan har drabbats av avlagringar verkar det dock inte finnas någon räddning, även om man tillfälligt kan få dem att fungera bra en tid genom att köra en eller annan tank bensin emellanåt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-09-11 16:17 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Saabs röda 431spridare på turbo T5 har på många ställen rapporterats tappa spridarbild med E85-bränsle. Märks väll mest på mer rigorösa avgastester.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011