Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 03:29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 15-02-14 23:33 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 18:12
Inlägg: 109
Ort: Färingtofta, Skåne
Det var länge sedan jag var här nu, men har inte haft etanolbilen i reguljär drift på ett antal år. Den börjar ju bli lite gammal :).
Men på grund av missöden med dess betydligt yngre familjemedlem har den fått träda fram på förstaplatsen igen.
Idag var jag ute en längre tur, på sisådär 25 mil. De senaste veckorna har bränslepumpen börjat yla ganska påtagligt, men den som satt i när jag köpte bilen 2003 lät likadant och höll i flera år.
Så inte fallet med denna. Utanför Sjöbo började det rista och ha sig i bilen. Orkeslös motor, typiskt dåligt bränsletryck. Med kallstartsknappen lyckades jag hålla den igång. Ljudet från pumpen ändrade karaktär i takt med ristningarna också. Så ja, jag har väl inte helt och hållet uteslutit andra felkällor, men jag har svårt att se något annat som ger dessa symptom. Saken är den att detta är den tredje soppapumpen som havererar sedan jag började köra på helt på etanol 2006. Visst, det är ju ändå några år, men denna sista höll knappt 1000 mil. Ingen original Bosch, men den var iallafall ny. Någon som har erfarenhet av någon annan sorts pump som möjligen funkar bättre med etanol till K/KE-Jetronic?

_________________
Audi A6 2,4 quattro -02, nu på 100% E85
Der Spiritus. Das Fahren.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 15-02-14 23:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Som vanligt vore det ju intressant att dissekera den trasiga pumpen för att se vad som har hänt med den.
Har den här bilen bara en pump eller har den förpump i tanken och huvudpump utanför? I så fall: Fungerar förpumpen eller kan det i själva verket vara den som har lagt av, med påföljd att det blir så stort strömningsmotstånd på sugsidan att huvudpumpen knappt lyckas få fram något bränsle?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 15-02-15 10:41 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 18:12
Inlägg: 109
Ort: Färingtofta, Skåne
Det finns bara en pump, i tanken. Har inte dissekerat den här ännu, men de tidigare har haft utslitna kol och kolbanor. Det skulle ju kunna orsakas av överdriven strömförbrukning, men kan inte se hur det skulle gå till.

_________________
Audi A6 2,4 quattro -02, nu på 100% E85
Der Spiritus. Das Fahren.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 15-02-15 18:24 
Offline

Blev medlem: mån 07-04-09 20:46
Inlägg: 35
Ort: Grisslehamn
PaNiC skrev:
Det finns bara en pump, i tanken. Har inte dissekerat den här ännu, men de tidigare har haft utslitna kol och kolbanor. Det skulle ju kunna orsakas av överdriven strömförbrukning, men kan inte se hur det skulle gå till.


Överdriven strömförbrukning kan bero på för högt mottryck p.g.a. Ett igensatt bränslefilter eller för högt uppställt bränsletryck. Hur har du konverterat bilen?

Med vänlig hälsning, Magnus


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 15-02-15 20:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
PaNiC skrev:
Det finns bara en pump, i tanken. Har inte dissekerat den här ännu, men de tidigare har haft utslitna kol och kolbanor. Det skulle ju kunna orsakas av överdriven strömförbrukning, men kan inte se hur det skulle gå till.


Har du sett om det har varit någon genomgående skillnad mellan slitage på plus- och minus-kol ? Någon missfärgning eller korrosion på bara den ena av kolhållarna men inte den andra? Har alla dina bränslepumpar haft kopparkollektor eller har det även förekommit andra material? För många år sedan slaktade jag en trasig K-jetronic-pump (troligen från en Saab från 70-talet) där kollektorn var tillverkad av någon gråaktig metall, skulle kunna ha varit en zinklegering.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 15-02-15 21:54 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 18:12
Inlägg: 109
Ort: Färingtofta, Skåne
Den är konverterad medelst EHA-metoden, således inget högre arbetstryck för pumpen. Kan ju alltid byta bränslefilter och ta isär det gamla, om inte annat för skojs skull.

Har inte lagt märke till något ojämnt slitage. Alla som jag har dissekerat har haft kopparkollektor, rejält slitna.

_________________
Audi A6 2,4 quattro -02, nu på 100% E85
Der Spiritus. Das Fahren.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15-02-19 01:53 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-03 02:43
Inlägg: 79
Ort: Säter
Jag köpte ny pump (original Bosch) till min BMW strax innan jag började köra på etanol. Detta är 10+ år sedan och pumpen känns lika frisk än.
Den är alltså nästan enbart körd med etanol. Kanske har jag bara haft tur eller så håller Bosch-pumparna bra. Om det är Audin du pratar om så borde det väl vara i princip samma pump på den.

_________________
///BMW - Was sonst!
Johan Eriksson / Säter
M3E30 -87, M3E30-replika -89 E85, 318iT -02, 320 iT -00


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 15-02-21 18:41 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 18:12
Inlägg: 109
Ort: Färingtofta, Skåne
Bosch 040 ja.

_________________
Audi A6 2,4 quattro -02, nu på 100% E85
Der Spiritus. Das Fahren.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-02-24 14:09 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Bosch-motorsport uppger att en (jag tror helt vanlig?) hög flödes bränslepump är kompatibel med E85 men att E85 förkortar livstiden. Se http://www.bosch-motorsport.com/media/c ... 955pdf.pdf

Citat:
With E26/E85 or Diesel fuel run-time max. 500 h
:shock:

500 timmar vid en genomsnittshastighet av 60km/t skulle betyda endast 3000 mil. Som tur är håller de i praktiken mycket längre :-)

Det brukar vara kommutatorn i pumpen som slits och få den att lägga av. Det finns pumpar där kommutator inte är av koppar men av en grafit-compound som bör vara okänsliga för kommutatorslitage. Det finns även (dyra?) kommutator-lösa pumpar som borde vara helt okänslig för sådan slitage.

Vanliga pumpar borde hålla längre om man begränser strömmen i kol och kommutatorn, dvs se till att filtret inte ger för stort motstånd.

En snygg lösningen vore en PWM styrning som anpassar pumpens varvtal till bränslebehovet. Kanske något lägre spänning skulle kunna förlänga livslängden eftersom pumpen normalt har en överkapacitet. Med ett par dioder i serie till pumpen skulle strömmen i den sänkas med ca 10% och pumpeffekten/varvtalet med ca 19% det borde kunna förlänga livslängden av kommutatorn.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-02-24 18:53 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 18:12
Inlägg: 109
Ort: Färingtofta, Skåne
Så skulle man naturligtvis kunna göra.

Har bytt pump idag och dissekerat den gamla.
Slitaget är faktiskt inte särskilt stort på kommutatorn, men likväl ville den inte hålla varvet uppe. Det gick att höra när jag höll på att bli stående. Mycket märkligt.

_________________
Audi A6 2,4 quattro -02, nu på 100% E85
Der Spiritus. Das Fahren.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-02-24 18:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag har sett en bränslepump (vertikalt monterad i tank) där axiallagret för rotorn var utslitet, vilket ledde till att pumpen gick tungt när den stod med vertikal axel. Förmodligen hade den fungerat utmärkt i liggande läge, men det var ju så dags att testa det när den redan var uppbruten.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011