Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 09:01

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 15-03-20 00:03 
Offline

Blev medlem: tor 15-03-19 23:52
Inlägg: 3
Hej.

Jag är ny inom etanol i bilar och köpte för drygt ett år sedan en Golf 2,0 GTI konverterad till etanol och den kördes in i garaget för genomgång av bil och bottendel av motorn och som alltid blev det mera omfattande än tänkt och tagit lång tid :)

Det börjar närma sig uppstart igen nu och frågan är vad kan ha tagit stryk och vilka åtgärder bör jag göra innan uppstart av en bil som stått i varmgarage i drygt ett år med etanol i tanken osv.

Bör tanken tömmas? Rengöras?
Kan bränslepumpen ha tagit stryk?
Spridarna?
Bränslefilter tänkte jag i alla fall byta innan och det kanske räcker så?

Tips mottages tacksamt


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-03-20 13:17 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag skulle inte vara så orolig men du kan testa att mäta strömförbrukningen till bränslepumpen vid första uppstart och sedan mäta igen efter att du kört slut på tanken och tankat igen. Om strömförbrukningen ökar påtagligt kan det vara läge att byta bränslefilter.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 15-03-21 20:38 
Offline

Blev medlem: tor 15-03-19 23:52
Inlägg: 3
Okej tackar då provar jag med att byta Bränslefilter innan uppstart och sen ett tidigt byte igen efter lite testkörning.
Pumpen har jag hört kan ta stryk om den förvaras torrt/i luften?
Kanske ska kolla hur den ligger nu och ev även byta den?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 15-03-21 21:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag tycker inte det finns någon anledning att göra något i förebyggande syfte med bränslepumpen. Det som möjligen kan hända med en pump som ligger fritt i luften är att den klibbar ihop när de mest lättflyktiga delarna av bränslet har avdunstat och möjligen återstoden har polymeriserat och blivit seg på ett eller annat sätt. Om man inte får igång en pump omedelbart sedan den har legat länge så kan man prova att "gunga" igång den genom att polvända matningen till den flera gånger och provstarta varannan gång med rätt polaritet och varannan gång med omvänd polaritet. Eventuellt också knacka på pumpen, dock bör man ta det försiktigt så man inte råkar spräcka de spröda permanentmagneterna i motorn.
Har man väl fått en hopklibbad pump att gå igång och låtit den pumpa färskt bränsle någon timme i sträck så kan man sedan anse den som 100 % pålitlig.

Lite senare i vår ska jag köra igång en VW-buss som har stått i 3-4 år med en okänd blandning av E85 och bensin i tanken. Det blir spännande att se hur det går!

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15-03-26 07:22 
Offline

Blev medlem: tor 15-03-19 23:52
Inlägg: 3
Tack för den informationen, jag förstod att detta var ett bra forum med mycket kunskap. :)
Är det samma risk med spridare? Att de ev kan klibba igen?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15-03-26 12:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag har aldrig hört talas om att en spridare som har legat länge skulle kunna klibba ihop bara av den anledningen. De spridarproblem som har förekommit i samband med E85 brukar gå att härleda till skandalen sommaren 2010 (eller var det 2011?) då ett av de svenska oljebolagen råkade prångla ut ett parti bränsle med fel sorts tillsatser i. De där tillsatserna hörde egentligen hemma i det etanolbaserade dieselbränslet ED95. I princip kan man säga att det bara är bilar som tankades på mackar runt Mälaren och i Uppland under skandalperioden som har fått spridarproblem, och de visade sig ganska omgående.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011