Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 16:03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 23-04-14 06:46 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Jag minns diskussioner med min svärfar om etanolinblandning för några år sedan.

Det var i samband med att inblandningen skulle öka från 5 till 10%, och en massa bränslepumpar började rasa. Jag tror det började i Finland, och spred sig till Sverige. Svärfar hade läst larmrapporter i Vi Bilägare, bland annat, samt pratat med verkstadsmekaniker på Rejmes i Örebro (han är Volvoägare) lovade dyrt och heligt att nu skulle alla Volvo-bränslepumpar rasa...

Nu blev det ju inte så, men ämnet kom upp igen häromdagen.

Finns det någon statistik? Bränslepumpar rasar lite då och då slumpmässigt när de blir tillräckligt slitna, och kluster-effekter är en del av slumpmässiga utfall. Finns det fog min åsikt att det var ett slumpmässigt utfall som orsakade paniken?

Finns det någon som sitter på försäljningsstatistik på eftermarknads-bränslepumpar? Eller har någon som man kan fråga om det; Har det skett en procentuell ökning av pumpar till reparationer överlag?

Volvo hade ju tätare ventilsäteskontroller på 2,5 FT -motorerna för de trodde att E85 skulle slita mer, men var jag vet har intervallet ändrats tillbaka till samma som bensinmotorn. Det fanns en tomte på JagRullar-forumet som påstod att han jobbade på Volvos motorlaboratorium när de testade 2,5FT och att ventilsätena på dessa motorer blev dåliga. Han trovärdighet uppskattade jag som låg när jag läste fler av hans inlägg.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 23-04-14 08:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag kom nyligen över en bunt med gamla microfiche från Bosch, det visade sig bl a vara en mängd servicemeddelanden från 80-talet. Där framgår bl a, ur meddelanden om diverse driftstörningar framför allt på bilar med K-jetronic, att den bensin som såldes i Västtyskland under 80-talet innehöll rätt höga halter av diverse alkoholer, på ett ställe står att man i medeltal räknade med 8 % och att det i huvudsak var metanol som blandades i men även andra alkoholer som t ex etanol eller isopropanol kunde förekomma. Alkoholtillsatserna var tydligen inte reglerade av någon myndighet utan bensinbolagen fick göra som de ville. Anledningen till alkoholinblandningen var den "lilla oljekrisen" som inträdde omkring 1981. Alkoholerna användes dels för att helt enkelt dryga ut den begränsade tillgången på råolja, och dels för att hålla upp oktantalet, på den tiden var ju raffinaderierna inte lika bra som idag på att cracka fram högoktanig bensin ur råolja av olämplig kvalitet, och även i Tyskland hade man börjat begränsa blytillsatsen.

Nåväl, det står ingenting alls om att den där inblandningen kunde ställa till några problem med bränslepumpar. De problem som kunde förekomma tycks främst ha varit dålig körbarhet under varmkörning och (endast på K-jetronic) varmstartproblem.
Körbarhetsproblemen menade man ofta orsakades av tjocka sotavlagringar på insugningsventiler och i insugningsportar. Vid plötsligt gaspådrag och minskat undertryck i insugningsröret, kunde det porösa sotet absorbera bränsleångorna så att accelerationsanrikningen inte räckte till. Botemedlet var helt enkelt rengöring.
Mot varmstartproblemen rekommenderade man montering av en termostatstyrd elfläkt för att kyla spridarna en stund efter avstängning. Jag tror att en sådan anordning satt fabriksmonterad på en del dyra Audi några år i mitten av 80-talet. Och ett antal Citroën och Peugeot med elektroniskt styrd förgasare av ca 1987-88 års modeller återkallades för montering av en elfläkt, vilket jag misstänker var av någon liknande anledning.

Beträffande ev bränslepumpproblem pga låginblandning av etanol i bränslet, kan vi ju erinra oss att USA sedan många år har haft omkring 15 % etanol inblandad i nästan all bensin som säljs där. Större mackar har tydligen ofta en pump med etanolfritt bränsle, men det är dels lågoktanigt och dels dyrare än annan bensin så åtgången är inte så stor.
Och Brasilien kör ju med 22 % etanolinblandning i bensinen.
Det är knappast troligt att multinationella biltillverkare skulle använda mindre etanoltåliga bränslepumpar i bilar för europamarknaden än för andra delar av världen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011