Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 13-05-22 17:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-13 23:24 

Kamvinkelmätare? Är det det som kallas "dwell meter" på engelska?

Citat:
om man byter till 40% större spridare behöver man kunna ställa ner FullFlexen då man kör på bensin, går det?

FullFlex Gold skall enligt marknadsföringen göra din bil till en flexifuel-bil. Man skall alltså inte behöva "ställa ner" (eller upp) nånting alls.

Grejen är den att inte ens FullFlex kan avhjälpa om spridarna går 100 % och det fortfarande är för litet.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-13 23:57 
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Michail skrev:
Kamvinkelmätare? Är det det som kallas "dwell meter" på engelska?

Ja

Michail skrev:
Citat:
om man byter till 40% större spridare behöver man kunna ställa ner FullFlexen då man kör på bensin, går det?

FullFlex Gold skall enligt marknadsföringen göra din bil till en flexifuel-bil. Man skall alltså inte behöva "ställa ner" (eller upp) nånting alls.

Normallt ger FullFlex Gold eller FlextekFFV lika långa eller längre spridertider än vad ECU-n ger, att korta av tiderna (som man måste göra med större spridere och bensin är mkt svårare så det skulle förvåna mig om desa boxer kan ge kortare spridertider än vad ECU-n gör. Flödet i de större spridare får man alltså inte öka så mkt att man hamnar utanför reglerområdet av ECU'n och man får hoppas det lagras i long term fuel map.

/Aryan

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-13 23:59 
Användarvisningsbild

dwell--- det är det vi på svenska kallar "slutningsvinkel" när man ställer in kamvinkeln..

Det finns väl billiga mätare på t.ex Biltema som kan mäta "duty-cycle", alltså hur ofta en komponent är "inkopplad"..

Jag tycker självklart att om du köper en "FullFlex" eller liknande för säg 4000:- så skall den fungera. Din bil skall i stora drag fungera på samma sätt som innan du monterade den och fortfarande körde på bensin!

Att det kan ta nån sekund längre att starta eller så kan man leva med men om det behövs nya spridare så är något fel!!

Är det så att du behöver byta till större spridare på din bil för att den inte skall "bottna" på E85 så skulle du kunna nå samma resultat bara genom att byta till ÄNNU större spridare?

Ditt motorstyrsystem har en viss förmåga att adaptera (ändra) sig beroende på yttre omständigheter.. Om du monterar en "Flexbox" av vilket märke det nu vara må, så kommer den (i sitt enklaste utförande) bara att förlänga spridartiderna så att lambdavärdet på din bil håller rätt värde.
OM du monterar en sådan box och spridarna når 100% dutycycle, alltså står öppna hela tiden, vid ett varvlal lägre än det som borde kräva 100% dutycycle, så måste du byta till större spridare!

Detta betyder, enligt vad jag i min enfald förstår att eftersom du ÄNDÅ måste byta spridare för att uppnå rätt värden trots att du har en "***box", så hade du kunnat nå samma resultat utan box men med ännu större spridare?

Jag upprepar mig väl nu men andemeningen är att förtydliga "michails" inlägg...

En box är ingen garanti för att det funkar!

Edit: En länk...
Biltema

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-06-14 09:53 

Citat:
Ofta är det enklare att komma åt att mäta vid styrdonet än vid spridaren. Om spridarkontakten är av den "normala" sorten är det ju för den delen ganska lätt gjort att klippa loss en del kablage på någon skrotad bil för att göra en grenkabel. Ett ställe där man ofta hittar en tvåpolig stiftpropp av rätt utförande är ledningarna för förvärmning av lambdasonden på europeiska bilar från runt 1990.

Tackar Torbjörn.
Får kolla upp det.
/J.M

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-06-15 06:01 
Användarvisningsbild

Ragamuffin skrev:
Att det kan ta nån sekund längre att starta eller så kan man leva med men om det behövs nya spridare så är något fel!!

Tyvärr misstänker jag att inte många motorer har såpass stora marginaler på spridarna så dem klarar 30% extra tid utan märkbart nerflyttat varvtal då 100% dutycycle inträffar. Alltså kommer alla "piggyback" system (Flextek, Flexitune, AutoFFV.. etc) alla innebära att man vid ett visst varvtal och samtidig fullgas når 100% och motorn går lent. Som sagt tidigare, jag når detta läge redan vid 4000rpm.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-06-15 08:44 
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Databoxen skrev:
Tyvärr misstänker jag att inte många motorer har såpass stora marginaler på spridarna så dem klarar 30% extra tid utan märkbart nerflyttat varvtal då 100% dutycycle inträffar. Alltså kommer alla "piggyback" system (Flextek, Flexitune, AutoFFV.. etc) alla innebära att man vid ett visst varvtal och samtidig fullgas når 100% och motorn går lent. Som sagt tidigare, jag når detta läge redan vid 4000rpm.

Det måste redan från början finnas en del reserver från början för t ex kallstarts anrikningenen men om det räcker till de 40% förlängda spridertider varierar väl från bil till bil.

Min BX med monopoint insprutning med eget FFV system "bottnar" iaf inte, sedan kan/bör man titta på din bil om du förutom 100% sprider tid även ser att lambda indikerar att den går för snålt, det kan ju hända att den bottnar pga fullgasanrikningen men att du i praktiken inte kör för snålt ändå.

I praktiken är detta antagligen ändå inget större problem eftersom de flesta inte kör fullgas med mer än 4000 varv, men föraren borde få en varning om 100% spridertider och lamda värdet under mer än någon secund dyker.

Ett riktig bra konverteringssats skulle inte bara förlänga spridertider men dessutom öka trycket när spridertiderna närmar sig 80%.

/Aryan

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-06-15 10:35 
Användarvisningsbild

Databoxen skrev:
Ragamuffin skrev:

Det är nog sant! Det tas ju inte till "något extra" någonstans vad gäller komponenter i t.ex en bil.. Allt är numera uträknat så att det skall räcka precis!

Det jag menade med att "något är fel" är att det är tråkigt att köpa ett s.k piggybacksystem för 3-4000 kr och ändå, i vissa fall, behöva komplettera med större spridare för att inte öka risken för t.ex motorskador..

Tyvärr är det väl svårt att veta innan vilka marginaler man har om man inte kör med en sån där "duty-cycle-mätare som nämnts innan.. Det kanske är en bra rekommendation att göra innan man investerar i ett piggy-backsystem?

Ser man att spridarna ligger på gränsen och behöver uppgraderas så kanske man kan klara sig lika bra med att bara byta spridare?

Det man missar i sånt fall är ju eventuell kallstartsfunktion samt möjlighet att ställa om till olika blandningar..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-06-18 14:03 

Kan väl inflika att jag mätt DC på närmare 90% vid bensindrift på min Saab 9000 Aero med original chip och grövre avgassystem.
Alltså har den inga marginaler kvar för E85-drift.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-04-10 20:04 

Min Toyota MR2 -93 går inte magert med flextek vid 180 km/h och fullgas. Det borde innebära att spridarna inte "slagit i taket".

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-04-10 21:34 
Användarvisningsbild

Nu är det iof vinterkvalitet, men jag har fick inte heller någon felkod om mager blandning vid fullgas och samma hastighet (över 5000 varv). :oops:

Kan kolla lite närmare på lambda-signalen också, speciellt nu när det börjar bli riktig E85 i pumparna.

Jag är lite inne på teorin att även fast spridarna går i botten, är det en bit kvar tills motorn går magert, pga extra anrikning för kylning och full effekt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-04-10 21:43 

Jag är inte säker på att du öht får någon felkod ang för mager blandning vid fullgas eftersom datorn då inte längre lambdareglerar utan istället går efter bränslemappen i datorn.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-04-10 23:16 
Användarvisningsbild

Tobbera skrev:
Jag är inte säker på att du öht får någon felkod ang för mager blandning vid fullgas eftersom datorn då inte längre lambdareglerar utan istället går efter bränslemappen i datorn.

Låter logiskt och rimligt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-04-20 18:23 

aryan skrev:
Ett riktig bra konverteringssats skulle inte bara förlänga spridertider men dessutom öka trycket när spridertiderna närmar sig 80%.

Finns det sådana på marknaden?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-04-20 19:47 
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Nej inte vad jag vet. Om man har en drive by wire motor (elektronisk gasspjäll) skulle stysystemet naturligtvis kunna stänga spjället en aning.

/Aryan

The Economic Anarchy of Capitalism is the Real Source of Evil - Albert Einstein, The World As I See It (1949)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-05-12 23:28 
Användarvisningsbild

Har nu kollat signalen från lambda vid fullgas och olika varvtal på ren E85 av förmodligen sommarkvalitet.
Min observation är att upp till dryga 5000 varv ligger spänningen på stabila 0,8V, sedan sjunker den en aning till ca 0,7 vid ca 5500 varv ligger den spänningen också kvar fast jag lättar på gasen, vid 5000 varv pendlar den lambdareglerat om jag håller jämn gas.

Möjligen sjönk spänningen också stundvis ner mot 0,6V vid 6000 varv men jag har ju inte kollat hur den beter sig på bensin heller.

Full duty cycle eller inte så verkar den åtminstone inte gå magert.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]