Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 17:58

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 07-06-10 13:16 
Offline

Blev medlem: sön 07-02-04 09:48
Inlägg: 7
Är det någon som vet varför Saabs BioPowermodeller inte har samma material i ventiler och ventilsäten som övriga modeller? Korrosion eller annorlunda förbränningstryck? Vad kan hända med ventiler och ventilsäten om man stoppar in ett BioPowerprogram i en vanlig 9-5:a?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-06-12 23:43 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Var har du fått informationen att det är så ifrån?

Är dessa annorlunda ventiler/säten endast monterade i Bio-Power-bilarna eller sitter de i alla (fyrcylindriga(?)) motorer från något visst datum?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-13 07:15 
Offline

Blev medlem: sön 07-02-04 09:48
Inlägg: 7
Informationen kommer från forum.saabturboclub.com och informationen kommer från början från folk som är väldigt insatta i Saabs motorer.
Det är enbart BioPowerbilarna som har annorlunda material i ventiler och ventilsäten.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-13 07:49 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Innan forumet krashade fanns en del trådar om just detta med ventilsäten i "riktiga" FFV. Enligt källor hade både Saab och Ford annat material i sina ventilsäten, men ingen kunde direkt förklara varför? Eller om det egentligen behövs?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-13 07:54 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Informationen kommer från SAAB själv.

Om det stämmer är det antingen en ren försiktighetsåtgärd och/eller för att det ser bra ut i marknadsföringen. De har ju också en annan (USA) tank i biopowermodellerna.

Ford behövde inte ändra dessa komponenter så om man ska vara riktig elak så kan man påstå att SAAB använder sämre delar i sina bensinbilar än Ford. Nu är det nog inte så illa, vanliga SAAB motorer klarar E85 lika bra, se bara den SAAB 9-5 rally bilen, den är baserat på en helt vanlig SAAB motor och klarar sig utmärkt.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-13 08:59 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Har haft ett litet ventilhaveri på 9-5:an. En flisa hade lossnat av ventiltallriken på en avgasventil på 1:ans cylinder.

Jag kan inte svära på att det är samma avgasventiler i Biopowermotorerna men insugsventilerna är annorlunda och andra ventilsäten.

Firman som tog sig an topplocket sa att alla avgasventiler var poriga i tätytorna men sätena var mycket fina och inget att anmärka på, även insugsventilerna var U/A. Bedömningen var att sot hade byggts upp på ventilskaften då motorn drar olja och gjort att ventilerna inte tätat riktigt.

Bilen har gått på E85 sedan oktober i fjol och då rullat 2000 mil.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-06-17 14:35 
Offline

Blev medlem: sön 07-02-04 09:48
Inlägg: 7
Jag lyckades hitta informationen själv:
Det är insugningsventilerna och samtliga ventilsäten som är av nytt material. Och orsaken till detta är "slitaget är avsevärt större vid körning på etanol". Informationen kommer direkt från Saab.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-06-18 12:31 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-11 13:30
Inlägg: 111
Ort: Norrlands inland
Även Volvo (Ford) har hårdare ventilsäten i etanolmotorerna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-06-18 13:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jo, men jag vill minnas att det där Volvodokumentet som dök upp talade om oförändrat material i insugningsventilsätena och ändrat i avgasventilsätena, alltså tvärt emot Saab!

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-06-18 13:07 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-11 13:30
Inlägg: 111
Ort: Norrlands inland
torbjorn skrev:
Jo, men jag vill minnas att det där Volvodokumentet som dök upp talade om oförändrat material i insugningsventilsätena och ändrat i avgasventilsätena, alltså tvärt emot Saab!


Kan mycket väl stämma att det är så.
Klart dock att man ökat hårdheten på prylarna, både hos Saab och Ford.
Knappast en slump att detta gjorts..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-06-18 13:48 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
SaabAero skrev:
torbjorn skrev:
Jo, men jag vill minnas att det där Volvodokumentet som dök upp talade om oförändrat material i insugningsventilsätena och ändrat i avgasventilsätena, alltså tvärt emot Saab!


Kan mycket väl stämma att det är så.
Klart dock att man ökat hårdheten på prylarna, både hos Saab och Ford.
Knappast en slump att detta gjorts..


Lite svårt att kontrolera om och varför det är isf gjort. Härdade ventlsäten har alla motorer sedan blyfri bensin infördes. Har svårt att föreställa mig att det skule behövas ännu hårdare pga E85.

Moderna bilar byggs i på kontinenten sedan länge om till motorgasdrift -med bibehållen fabriksgarantier- Motorgas/gasol brinner mkt hetare ön bensin, och i äldre motorer märker man det på VSR / hur ofta ventilspelet måste ökas med motorgas. I en modern bilmotor med härdade ventilsäte är detta dock ingen som helst problem.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-06-19 00:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
General Failure skrev:
Jag lyckades hitta informationen själv:
Det är insugningsventilerna och samtliga ventilsäten som är av nytt material. Och orsaken till detta är "slitaget är avsevärt större vid körning på etanol". Informationen kommer direkt från Saab.


Jo, men grejen är att det inträffat under en motorriggtest som innebär accelererad provning.
Man kör t.ex 1000 timmar på växlande maxeffekt/halv max etc vid några olika varvtal.
Det ligger i saken natur att man med sådan provning inte kan få samma resultat som i verkligheten i en bil som körs hårt under flera år.
Ibland provar man snällare, ibland styggare.
Ibland stämmer det så illa att man ändrar provupplägget efterhand, men sådant tar tid, kanske 10 år, innan man vågar ändra ngt prov man vet stämt med verkligheten hyffsat tidigare.
Så man vet inte om detta är ngt som en bilägare verkligen skulle få uppleva.
Men för säkerhets skull så har man valt att byta sätena eftersom bensinmotorn inte betedde sig så.
En förhållandevis liten kostnad som garanterar mindre garantiproblem om problemet verkligen skulle finnas (vilket man alltså inte vet), och givetvis ett köttben för marknadssidan att använda om man vill sälja nya bilar istället för reservdelar till gamla.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Senast redigerad av karlmb ons 07-06-27 10:43, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-27 08:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är synd att biltillverkarna numera är så hemlighetsfulla av sig när det gäller materialval i kritiska komponenter. Annat var det förr. Jag hittade en del intressanta uppgifter, i och för sig över 40 år gamla och med tanke på åldern naturligtvis anpassade för blyad fossilsoppa, i en verkstadshandbok för Simca 1300/1500. I specifikationsdelen av den handboken står materialen angivna för de flesta av motorns huvuddelar! Iofs är det materialbeteckningar antingen enligt gammal fransk standard eller stålverkens egna beteckningar, men det går nog att reda ut vad som menas om man verkligen vill.
Ytterligare en intressant detalj är att titta på skillnaderna mellan de två motorutförandena, dels en 1300-motor med ganska låg kompression och dels en 1500-motor med högre kompression och effektuttag.

Insugsventil 1300: Stål 38 NC D4
Insugsventil 1500: Stål Z 43 CS 9

Avgasventil 1300 och 1500: Stål EMS 62 eller B312 Eaton

Insugsventilsäte 1300 och 1500: Gjutjärn FT 26 (samma material används också till bl a ventilstyrningar och ventillyftare)

Avgasventilsäte 1300: Gjutjärn FT 26
Avgasventilsäte 1500: Gjutjärn FS 5 (används också till kamaxeln )

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-08-18 21:44 
Offline

Blev medlem: lör 07-08-18 21:09
Inlägg: 53
Ort: Västerås
Intressant fråga då jag själv kompletterat min 9-5 med E85 mappningen. Läste också att de hade andra ventilmaterial. Kommer ihåg från förr när Saab introducerade turbon så var det aktuellt med nya material då beroende på att motorn blev högre belastad/varmare. Kan det vara så att det är andra temperaturer vid etanolförbränning som är orsaken?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-08-21 15:20 
Offline

Blev medlem: fre 07-04-13 07:38
Inlägg: 50
Ort: Från
Citat:
Är det någon som vet varför Saabs BioPowermodeller inte har samma material i ventiler och ventilsäten som övriga modeller? Korrosion eller annorlunda förbränningstryck? Vad kan hända med ventiler och ventilsäten om man stoppar in ett BioPowerprogram i en vanlig 9-5:a?


Lite svar här:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=190301
och här:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=101646


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011