Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 07:22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 07-06-11 15:55 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 17:11
Inlägg: 30
Ort: Hedemark, Norge
Hei!
Er det noen som har erfaring med kompresjonsøkning av en sådan motor. den sitter i en 900gl -85.
hvor mange mm planing klarer denne uten at man må skaffe stellbare kamdrev?
Hilsen Andreas Ente


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-07-30 23:53 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-04 12:59
Inlägg: 76
Ort: Skåne
Hej!

Vissa motorrenoverare rekommenderar att man inte slipar dessa topplock alls, förutom minsta möjliga planslipning vid packningsbyte. Det är ingen Volvotopp, där man trimmar genom att hyvla av 2mm... :lol:

Godset vid 2:ans och 3:ans avgasventiler är ganska klent, och det händer att toppen spricker UNDER ventilsätet (ut till vattenkanal), i synnerhet om motorn är gammal och man inte skött glykolbytena. Att ta bort material nära kylkanalerna känns inte som en seriös modifiering, tycker jag. Å andra sidan finns det säkert massor med folkrace-trimmare som har fått bra resultat. Men de är å andra sidan sällan mer än 500m från depån...

Visserligen är E85 "snällare" i förbränningen än bensin, men avgassätena ÄR en svag punkt på dessa motorer.

Om du vill höja kompet på ett seriös sätt, så är det bättre att byta kolvar. Det finns SAAB originalkolvar i olika versioner, med olika stor urgröpning för olika motorvarianter.

/Alexander


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-08-02 19:39 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 17:11
Inlägg: 30
Ort: Hedemark, Norge
takk for svar Alexander!
grunnen til ønske om kompresjonsøkning var høyt forbruk. siden har forbruket forbedret seg av diverse årsaker. har også erfart siden da at det fremdeles kan være greit å kunne kjøre på bensin i blant pga få e85-pumper i bla.a norge. men etterhvert som tilgangen blir bedre er det et godt råd heller å bytte stempler.
-andreas


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-09-24 07:48 
Offline

Blev medlem: mån 07-09-24 07:04
Inlägg: 8
Ort: Eskilstuna
Bara en planing på ca 1 mm rekomenderas. Bara så den blir plan helt enkelt. Inte plana den mycket (svar från folk inom rally-världen)

_________________
MVH / Niklas Sannefjord - www.garaget.org/sannefjord


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011